HADE BRA SOSIALE MEDIER

Sponset

Et av mine nyttårsforsett er å være mindre på mobilen i 2018. Jeg syns det er trist, skummelt og ubehagelig hvor besatt både jeg, og mange andre er av mobilen sin. Jeg syns det er et greit og sykt effektivt hjelpemiddel til utrolig mye her i livet, men når jeg først har låst opp skjermen, går det altfor mye tid i scrolling og inn og ut av appen jeg ikke trenger å sjekke for tredje gang på en halvtime. Å si til seg selv at en skal være mindre på mobilen, er et ganske vagt mål som er vanskelig å opprettholde. Det er ikke konkret nok, og det er sykt hvor lett det er å tenke “bare en gang til eller bare litt til” – og det gjelder alle avhengigheter egentlig. Det funker aldri med mindre du har viljestyrken til Jesus. Så jeg gjorde et veldig enkelt tiltak her om dagen for å sørge for at mindre tid blir kastet bort på mobilen, og det funker fantastisk!

Jeg har skrudd av alle notifikasjoner, varsler, bannere og lyder fra de sosiale appene på mobilen. Det gjelder Snapchat, Facebook, Messenger og Instagram. Så når jeg ser på en låst skjerm så er den alltid tom! Det gir meg mye mindre lyst til å sjekke mobilen, og jeg kan fortsette med det jeg holder på med, og heller sjekke mobilen når jeg faktisk setter av ordentlig tid til det. Det er genialt, fordi før når skjermen lyste opp ved siden av meg, fikk jeg jo helt tvangstanker om at jeg måtte reagere og svare umiddelbart… eller så ligger det og ulmer i sinnet at jeg har noe ugjort og at noe venter på meg. Dette skjedde både på trening, når jeg skrev blogginnlegg, leste og kanskje til og med når jeg var med mennesker innimellom. Jeg kjenner jeg blir ubekvem hvis jeg snakker til noen som har en vibrerende eller lysende mobil i nærheten. Jeg føler oppmerksomheten deres konstant rettes mot mobilen i sosiale sammenhenger, og det kan virkelig ødelegge flyten og komforten. Vi er mye mindre tilstede for hverandre. Nå forstyrrer mobilen meg myyye sjeldnere, så jeg slipper å bli distrahert og kaste bort unødvendig mye tid på den i løpet av dagen. Det er ubeskrivelig digg og befriende. Kommer aldri til å ta på varsler igjen. Jeg elsker det.


T-skjorten min finner dere her
Jakken finner dere her
Buksen er fra H&M

Er dette noe dere kunne tenkt dere å prøve?

8 kommentarer
    1. Du har så rett. Det er ubehagelig og irriterende å snakke med mennesker som har en vibrerende mobiltelefon i bakgrunnen eler i verste fall sitter med den i enten hendene eller fanget, og ser opp på deg av og til.
      Smart å skru av alle varslingene. Tøft gjort og det kommer sikkert til å bli litt deilig? 🙂

    2. Har alltid hatt det sånn, og kunne virkelig ikke tenke meg noe annet! Er så diiiiigg. Ønsker deg masse godt nyttår. 😀

    3. Har hatt det en god stund, synes det er så delig! I tillegg hater jeg når app-ikonet har en varsel på seg, så de har jeg alltid hatt av på alle smarttelefonene mine. Synes det ser så stygt ut, haha. Det er veldig deilig og veldig befriende, ja! Eneste jeg har varsler på er mail, mld og tlf. Messenger har jeg på også, men siden jeg kan lese mld uten å låse opp gjør det det enklere for meg å legge den fra meg og heller svare senere når jeg har tid. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg