Forståelse uten å trenge å forstå

UKENS TANKE…. Det første jeg kommer på som jeg har tenkt mye på denne uken, er en RLE-time hvor jeg var ekstremt uenig i læreren, da hun hadde det jeg oppfattet som et veldig lite objektivt syn på nazister – som hun omtalte som sadistisk, og kunne ikke fatte å begripe nazistenes handlinger mot jøder, kommunister, funksjonshemmede, homofile osv. At det var komplett ondskapsfult og ondsinnet.

Vi var en del elever heldigvis, inkludert meg selv som mente at alle dem som begikk forferdelige handlinger mot andre under WW2, rett og slett var et resultat av sine omgivelser, akkurat som oss. At alle har en grunn for å være og gjøre akkurat det de er og det de gjør. Du og jeg, under lik oppvekst og lik miljøpåvirkning hadde gjort ca. akkuat det samme som en SS-soldat eller nazilege, en mobber, en voldtekstmann, en soldat, en drapsmann eller andre som man ser på som “dårlige mennesker” i dag. Tøft for noen å høre, men menneskehjernen er slik som den er på grunn av hver minste lille påvirkning utenifra, helt fra man er et foster til dette millisekund. Du og jeg ble oppvokst og inndoktrinert til å tenke at å utføre eksperimenter på jødiske barn er fullstendig absurd, akkurat som 30-tallets tyskere ble oppvokst og inndoktrinert til å tenke at det var helt greit. Uforståelig for noen, men det er igjen fordi vi selv er “hjernevasket” til å tenke at det er sykt. Ikke at det nødvendigvis er negativ hjernevasking. I bunn og grunn er vi alle hjernevasket av omgivelsene vi har vokst opp under, om dere skjønner? Alle opp gjennom historien har vært det – formet av tiden de levde i. Les om fenomenet, tidsånd.

Læreren vår mente at vi ikke kunne skylde på hjernevasking eller inndoktrinering når det gjaldt nazister. Jeg er uenig, for det er jo en enorm del av grunnen til at de var i stand til å gjøre det de gjorde. Selvfølgelig er det ikke greit når mennesker begår umenneskelige handlinger mot andre. Det er bare veldig trist (og sant) at noen faktisk blir formet på den måten at de blir i stand til å gjøre slikt. Og ikke misforstå meg, det er klart motreaksjoner er nødvendig selvom. F.eks Nürnbergprosessen – et nødvendig og viktig grep etter en så mørk periode i historien. Det er sånn vi utvikler oss som menneskerase. Men for å gjøre det, må man først og fremst forstå folk, ikke hate dem. AKA vi må prøve å forstå mennesker vi i utgangspunktet forstår minst.

Okei…. Jeg skulle egentlig skrive et “uken som gikk”- innlegg som skulle bli postet i morgen, og jeg pleier å begynne innleggene med “ukens tanke”.  Jeg trodde ikke jeg hadde noe “ukens tanke” denne uken egentlig, men når jeg først begynner å skrive, oppstår det alltid flere ord enn jeg forventer. Derfor fikk dette komme i eget innlegg. Resten av “uken som gikk”, blir postet i morgen. Nå vil jeg gjerne høre deres tanker rundt dette litt vanskelige temaet. Ha en fin søndagskveld.

Processed with VSCO with f1 preset

Om du ikke forstår grunnen til menneskers handlinger, så må du bare forstå at det finnes en grunn. Det gjør livet 1000 ganger lettere, og det eneste som kommer til å være frustrerende for deg – er hvordan andre mennesker hater og irriterer seg over andre mennesker, når du genuint forstår at det finnes en grunn for alles væremåte – en grunn som du ikke nødvendigvis vet om. Alt vil bli lettere og alt vil bare prelle av deg når dette faktum blir en del av deg. Et stort skritt mot fred, spør du meg – Forståelse uten å trenge å forstå.

30 kommentarer
    1. Jeg er utrolig enig med deg! Forskere forsket mye på hvordan vi mennesker oppfører oss rundt andre mennesker etter WW2, nettopp pga det du sier. To viktige spørsmål angående dette tema;
      Er det mulig at vi gjør noe vi ellers ikke ville gjort, bare fordi noen andre sier at vi skal?
      Eller er vi kun villig til å gjøre som andre sier dersom vi innerst inne vil det samme selv?
      Dette forsket selvsagt forskerene på.

    2. Omg har tenkt på akkurat det samme. Dette er hvorfor jeg elsker bloggen din<3 Dette er som balsam den dype delen av sjelen min haha

    3. Åh elsker denne type innlegg, hadde kunne lest en hel bok med kun dine tanker om menneskeheten, filosofi, livet, verden osv<3 ønsker meg mermermer av disse innleggene

    4. Er utrolig enig med deg. Hitler gjorde det han trodde var riktig, og så på seg selv som en god mann.

    5. Er veldig enig! Hitler bedrev massesuggesjon på en hel nasjon, og det er klart folk blir hjernevasket da. Og jeg tror også man (som læreren din) skal være ganske forsiktige med å beskrive dem som sadistister, for de følgte jo tross alt ordrer (og ble gjerne lovet heder og ære), selv om de var grufulle. Alt er lov i krig, eller?

    6. Enig i det du skriver, men husk at vi ikke kan godta inhumane handlinger selv om vi kan ha forståelse for forløpet til dem:)

    7. Dette er jeg helt enig i. Hjernen er utrolig plastisk, og den tiden som har gått fra WW2 til nå er ALT for liten til at det vil ha skjedd noen evolusjonær endring.
      Virker som læreren din er redd for å innrømme at det er sant fordi det derfor legitimerer det mer? Men det å erkjenne fakta, betyr ikke at man synes det er bra eller at man respekterer det. Det er en stor forskjell mellom de to 🙂

    8. Jeg er helt enig med Anna. Jeg kunne lest en hel bok om dine meninger og tanker om absolutt alt. Menneskeheten, filosofi, livet og resten av hva som skjer i verden. Dine tanker har fått meg til å bli utrolig interessert i ting som jeg ikke har vært interessert i før. Du har en så nydelig måte å skrive på, og tenke på! Du er et fullført, unikt og elegant menneske, som jeg håper jeg kan lære mer av og at du fortsetter å gjøre det du gjør i langlang tid. Jeg er stolt over deg, og tror så inderlig på at du kan påvirke verden på en positiv måte og få til akkurat hva du vil i livet! Jeg heier på deg ♡

    9. Utrolig interessant synspunkt som jeg ikke har tenkt så alt for mye på tidligere. Selvfølgelig er det en grunn til at noen utfører slike handlinger, og absolutt alle som eksisterer er konstant påvirket av omgivelsene. Hitler selv torturerte og drepte jøder fordi han mente det var til det gode – så egentlig var det han gjorde “godt” i hans øyne. Og han klarte å overbevise utrolig mange mennesker om det samme. De ble hjernevasket, og for dem ble dette en klar sannhet.
      Men jeg tror ikke absolutt alle som gjorde grusomme handlinger, nødvendigvis sto for dem eller ønsket å gjøre dem. Det var både de som gjorde det, og de som var et offer for press eller undertrykkelse. Husk fenomenet som oppstår når en stor mengde mennesker står sammen; å stå imot massen er som å stå utenfor, og det er for mange verre enn å gjøre det som er rett. Det er det som er så farlig med massesuggesjon og ønsket om å være en del av fellesskapet. Tenk hvor sterkt det er, og hvor stor makt det kan få! Det er litt skummelt

    10. Er også enig med deg. Vi vil så gjerne ha sterk moral, men sannheten er at det er helt menneskelig å gi etter for press og bli en del av den kompakte majoriteten. Det vises jo opp igjennom hele historien. Jeg synes fortsatt at nazistenes handlinger er helt ubegripelige, men jeg har jo klart å ta inn over meg hvordan noe slikt kan ha skjedd. The wave-eksperimentet ga meg en større forståelse av hvordan de sosiale situasjonen var for innbyggerne. Men er som sagt enig med deg, og enig med historiebøkene: nesten alt som noen gang har skjedd i menneskenes historie kan forstås ut fra et SPØK-skjema.

    11. Jeg liker deg bare mer og mer, jeg. Er så lei av svart-hvitt tenking, det er jo overalt…

    12. Hjernevasking er et realistisk og faktisk fenomen, som mennesker gjerne dessverre ikke har nok innsikt til å innse selv. Alle utsettes for det, alle er en del av det.
      Det viktigste man kan gjøre er å gå inn i seg selv og tenke over hva slags press, informasjon og hvilke normer man utsettes for i samfunnet og på arenaene man lever i. Når man er opplyst om dette, kan man vurdere hva som faktisk er rett og galt. Kildekritikk. På den måten kan man dyrke et subjektivt tankesett hvor disse rammene som medmenneskene bygger rundt deg blir svakere. Da får du som enkeltindivid muligheten til å tenke utenfor boksen, som i mange tilfeller er det riktige.
      Godt skrevet! Hilsen ei jente som lever i og med janteloven

    13. kristine: for en utrolig vakker og motiverende kommentar! Setter utrolig stor pris på at du tar deg tid til å skrive dette, og det gjør meg kjempeglad det du sier. Tusen takk!

    14. “Nazistiske” soldatar utplassert i Bergen tok faktisk sitt eige liv ved å køyre bilar uti vatn og drukne seg sjølv, fordi dei nekta å utføra tortur på russiske fangar og partisanar. Det er heilt urovekkande at læraren din fortel dåke slik. Verkar som personen ikkje har noko slags kunnskap om emnet. Mange var uskuldige, unge smågutar, vekse opp i eit totalitært diktatur. Er læraren tilfeldigvis kristen? Isåfall er det ikkje rart h*n tar så sterkt parti for jødane, ikkje misforstå meg, jødeforfølgingane var grusame, men med tanke på israel/palestina konflikten. Kanskje redd for å bli stempla som nazist sjølv ved å vere mot sionistane? (Ikkje at eg greier alle kristne under ein kam heller haha)

    15. Er helt enig om at handlinger til mennesker skyldes en grunn, men når det går på bekostning av andre og man sårer andre- f.eks gode venner, så synes jeg at det blir feil å si at det alltid er en grunn til menneskers handlinger. Men skjønner hva du mener altså, har bare blitt kraftig såret før, og da har det ikke akkurat hjulpet meg så mye å tenke at det kanskje lå en grunn bak handlingen…

    16. Julie: det er så klart en grunn når d går utover andre mennesker også, men deg gjør det ikke akseptabelt selvom. da må man enten ta avstand fra de som sårer eller prøve å løse det på en annen måte. Av og til føles det håpløst. Jeg har også blitt såret av mennesker, og det er i de tilfellene det virkelig hjelper, og gir deg fred innvendig å tenke at de menneskene gjør slike ting pga sine egne omstendigheter før og nå.

    17. Bra du skriver at vi ikke kan godta slike handlinger, og at vi må prøve å forstå oss på mennesker som utfører dem – helt enig! Men jeg syntes også det må være masse rom for å prate om, og minne hverandre på nettop hvilke forferdelige handlinger mennesker har utført på andre mennesker ut gjennom tidene. på den måten kan vi også forhindre, tror jeg.

    18. Nazistenes handlinger var ren ondskap. Hva nazistene følte eller tenkte selv er fullstendig irrelevant. Virkeligheten er som den er, uansett hvordan du måtte oppfatte den; du kan ikke spise kaken din og fremdeles ha den. Likefult er drap umoralskt uansett hvordan du snur eller vender på det. Mennesket, som den eneste intelligente skapningen på jorden, har fri vilje. Det betyr at du er et selvstendig individ med tankeevne til å ta egne valg basert på fornuft og med rot i virkeligheten. I virkeligheten er frarøvelse av et annnet menneskes liv ondskap. Så læreren din hadde helt rett – de var onde, selv om kansnkje ikke alle følte det slik selv.

    19. Ser poenget ditt, har tenkt det samme før! Men det å si at alle er hjernevasket mener jeg blir helt feil. Det virker som om du mener at alle er født onde, jeg mener at alle er født gode. Jeg tror det handler mer om hva ondskap er, og jeg tror Hitler var genuint ond, han var ikke født ond, men han bestemte seg for å legge skylda for alt som skjedd (1929) på jødene. Og selv om det ikke var jødene sin skyld, trodde folkene på Hitler fordi Hitler var god til å overtale.
      Se filmen om den tyske filosofen Hannah Arendt! Den er veldig lærerrik!

    20. Anonym: jeg mener også at alle er født mer god enn ond, men aller mest som et blankt ark som kan bli det som mennesker regner som “ond” eller “god” Konsekvensene av Hitlers tanker og handlinger var definitivt vonde og onde, men også de hadde sine grunner for å skje, som du sier.

      Tusen takk for tips. Skal søke den opp nå 🙂

    21. Helt enig med deg! vi har snakket om det samme i historien, og da snakket læreren om et forsøk som ble gjort for å se hvor lett mennesker hørte på autoriteter og da var det 65% som ville drept personen i det andre rommet uten å nøle. Alle disse menneskene ville drept noen bare fordi de fikk beksjed om det og fordi omgivelsene rundt var som de var. Ingen blir født onde, det er samfunnet rundt som gjør det. Helt sykt at læreren din kan si noe sånt, hva var sannsynlighet for at alle gutter født i 1920 var onde?

    22. Helt enig med deg! Hva tenker du om fri vilje? Mener du at vi mennesker er født med fri vilje?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg