18 ting jeg har lært i mine 18 år på jorden

Tenkte å komme med et litt annereldes innlegg i dag. Det er litt lengre enn vanlig, så gi meg en holla i kommentarfeltet om du leste alt. Da blir jeg glad. Og si gjerne hvilket punkt du likte best. Hadde så masse tanker i dag, og måtte få de ut på en eller annen måte. Så da håper jeg at det finnes et par likesinnede mennesker der ute som kanskje føler seg litt mindre ensom av å lese mine ensomme tanker – om hva jeg har lært i mine 18 år på jorden.

1.Når du finner deg selv på samme side som majoriteten, er det på tide å stoppe opp og reflektere. 

2. Jo mer man lærer om verden og dens fysiske lover og eksistensialisme, jo mer innser man at man ikke vet. Ett besvart spørsmål gir tusen nye ubesvarte spørsmål og sånn fortsetter det pga menneskers begrensede sanser og tanker. Dette var det Sokrates og Platon som lærte meg <3

3. Livet er et spill med visse spilleregler, lagt opp til fordel for de mektigste og rikeste i verdens interesser. Vi har to valg, enten følge systemet og mønsteret deres og alltid være i mørket for hva som egentlig er virkeligheten, eller gjøre vårt beste for å bryte ut av dette tankemønsteret vi er programmert til å ha og finne ut hva livet egentlig handler om. 

4. Vær snill mot mennesker som ikke er snill. Det er de som trenger det mest. 

5. Å gjøre ting alene gjør underverker for selvtilliten.

6. Mange ting jeg ble lært av mamma, pappa og lærere da jeg var liten er feil. 

7. Jeg våknet opp for å så finne at resten av verden fortsatt sov – Leonardo da Vinci

8. Gang på gang opp gjennom historien viser det seg at majoriteten har feil (noe som er en stor trussel for demokratiet) og at minoritetene har rett. Flere århundrer senere finner vi ut at minoriteten hadde rett, selvom de ble drept for å ha meningene sine i sin tid. Sokrates, Abraham Lincoln, Gandhi… I dag ser vi jo på disse som helter. På samme måte kommer vi om hundre år, til å se tilbake på i dag og se at majoriteten er dum og at noen minoritetsgrupper har mye bedre tanker og idéer om hvordan vi burde leve.

9. Vi kan se mindre enn 1% av det elektromagnetiske spekteret og høre mindre enn 1% av det akustiske spekteret, og utenfor de menneskelige sansene våre ligger det dimensjoner av andre virkeligheter vi ikke kan sanse, men som vi som mennesker, likevel er i ett med, på samme måte som vi er i ett med den fysiske verden. Vi er alt, og alt er oss. Og på den måten lever vi for alltid.

10.Mange ulovlige “narkotiske stoffer” er ufattelig mye mindre farlig, mer naturlig og har kollosalt mange flere helsefordeler enn de lovlige pillene, som er avhengighetsskapende, menneskedrepende legemidler som blir skrevet ut på resept og flere millioner dør av i året. Se dokumentarene Reseptskurker og DMT The Spiritual Drug på Netflix, og les om LSD for å finne ut mer.

11. Sier dette altfor ofte, men meningen med livet er lykke. Ja, også kjærlighet, vennskap, kunnskap osv, men alt dette fører i bunn og grunn til lykke. Alle menneskers valg er basert på hva som gjør dem mest lykkelig, uansett. Problemet er at den ene prosenten, eller eliten i verden har lagt opp verdenssystemet til fordel for deres egen kunstige lykke basert på noe så uvirkelig som penger. Og som vi vet gjør ikke det oss lykkelig.

12. Grunnen til at folk gjør dumme/negative/ondskapsfulle ting er fordi de at når man har opplevd noe negativt i fortiden, aktiverer det noe i genene som gjør utslag gjennom negative handlinger senere i livet, og slik kan menneskelig oppførsel ofte forklares. 

13. Penger er det som driver menneskeheten i dag. Samtidig er ikke penger noe ekte, og det økonomiske systemet er det mest destruktive som noen sinne har fantes og kommer til å finnes på denne planeten.

14. De som klarer å se beyond skyggene og løgnene av deres kultur, vil aldri bli forstått, og i hvertfall ikke trodd på av majoriteten – Platon

15. Jo mindre som står i innholdsfortegnelsen, eller jo mindre ingredienser et produkt inneholder, jo bedre. Mat, skjønnhetsprodukter, vaskemidler, hårprodkter osv. Derfor – jo mer hudprodukter du bruker, jo dårligere hud får du. Dette er grunnen til at mandelolje > hudkrem for eksempel. Naturlig er det best med andre ord. Husk at et selskap som lager hudkremer ikke tjener penger om den hudkremen hadde kurert huden din etter et par bruk. Det er klart de forlenger problemene så du skal komme tilbake og kjøpe mer. 

16. The law of attraction er så virkelig som du får det. Det er litt som karma, bare det funker på alle aspekter i livet. Hvis du sier/tenker/føler/gjør noe positivt, vil det komme rett tilbake på deg. Og på denne måten kan man forme livet sitt som man vil og tilnærme seg de folkene, tingene eller livet man ønsker, når man sender ut positive tanker og energi om det. Funker på samme måte med negativititet tho, så vær forsiktig og bevisst over tankegangen din. 

17. Disse tankene som jeg har om verden i dag, min filosofi og min levemåte er påvirket av den kulturen som tilhører tidsperioden verden befinner seg i idag. Og slik er det med alle mennesker som noen gang har levd, lever og kommer til å leve på denne planeten. På den måten er vi aldri helt fri til å tenke våre egne tanker upåvirket av andre, med mindre vi klarer å løsrive oss fra den programmeringen som har skjedd siden vi ble født. Noe som ytterst få klarer.

18. Sannhet er sannhet selvom ingen tror på det og løgner er løgner selvom alle tror på det.

56 kommentarer
    1. Du skriver og reflekterer så sykt bra!! Likte egentlig alle punktene skikkelig godt, er mye av dette mitt liv gjennom 18 år også har lært meg og det er jeg evig takknemlig for.

    2. Dette er et av de beste blogginnleggene jeg noen gang har lest! Du er så reflektert, fornuftig og full av kunnskap. Jeg blir rett og slett inspirert av deg og vil vite enda mer. Hvor finner du all denne informasjonen og har du noen tips til oss som vil bli en del av den tenkemåten?:)
      Stå på leandra! Du er råååå

    3. Er så enig i at de slemme menneskene er de som man behandle bra, de som plager andre har det ikke godt generelt i livet, de prøver å få sorgene sine over på andre! Du skriver så bra, og så voksent, med mye kunnskap. Vakkert

    4. Elsker at du reflekterer på en så naturlig måte. Er så alt for mange som skal komme med “dype tanker” bare fordi det er spennende og mystisk. Er så enig med deg i alle oppfordringer og oppfatninger av livet! Bra skrevet <3

    5. Wow! Du er virkelig inspirerende. Får så lyst til å utforske verden på et helt annet plan hver gang du kommer med slike innlegg – fortsett sånn, virkelig <3

    6. Jeg elsker disse innleggene dine <3 Jeg elsker måten du tenker på, og får så utrolig mye ut av å lese om det, og er så enig i så mye. Sitter og tenker på masse av det selv. Av og til, når jeg ser at du har skrevet et slikt reflektert innlegg "sparer" jeg det, fordi jeg vet at det kommer til å få meg til å tenke og at jeg vil sette meg ned og kose meg med det, haha <3 Nei fytti, jeg vil møte mennesker som deg og prate om ting som dette..
      Stå på Leandra, flere slike innlegg!

    7. Som du sier selv : jo mer man lærer jo mer innser man at man ikke vet. Studerer selv psykologi og det finnes så ufattelig mange teorier på hvorfor “folk gjør som de gjør”. Ville vært litt mer forsiktig om å uttale meg om dette hvis jeg var deg fordi det finnes folk som leser det og slår seg til ro med forklaringen din. Ingen vitenskap er sikker. Vitenskap utvikles hele tiden og teorier forandres og forbedres. Tenker spesielt på punkt Nr 12 hvor du sier at “slik kan all menneskelig oppførsel forklares”. Det er dessverre ikke så enkelt som det du skriver.

    8. Du skriver så utrolig bra, blir like imponert hver gang du skriver om slike tanker! Du reflekterer helt sinnsykt bra, men på en veldig fin måte! You go girl

    9. Hei!
      Kan du skrive ett innlegg om hudpleie rutinen din? Ble veldig interessert etter punktet om hudpleie 🙂
      Julie

    10. Det er litt sykt å lese dette! Du minner meg så utrolig godt om en av mine nærmeste venninner. Hun er like gammel som deg. Hun er ett av de mest reflekterte og fornuftige menneskene jeg kjenner. Samtidig som hun er veldig rolig, og lett til sinns Aner ikke hvor mange ganger hun har filosofert høyt med meg de tingene du skriver her, så det var nesten litt skremmende, fordi det var som om hun skulle sagt det selv. Tror dere hadde passet godt som venner, og hadde hatt mye å snakke om. Skulle nesten tatt henne innom downstairs tilfeldig på byn engang, slik du kunne hørt henne selv haha.
      Du er en veldig reflektert jente, og det er en god gave å ha! Stå på 🙂

    11. dette innlegget fikk meg til å reflektere over hvordan jeg vil forholde meg til andre mennesker, og motiverte meg til å reflektere mer over tankegang og væremåte! veldig bra skrevet, credss

    12. Dette er det mest reflekterte eg nokon gong har lese. Du tar opp så mange punkt som eg tenker på ofte. Eg elskar korleis du ser på livet, og di evne til å vere kritisk og sjå saker frå din eigen vinkel. Føler at det er så få som forstår korleis verda eigentleg heng saman, og at alle system er noko som berre er oppfunne. Og det med at pengar ikkje er ekte, yes, eg er så enig med alt her!

    13. Disse innleggene er grunnen til at jeg leser bloggen din. Elsker å lese om dine tanker og refleksjoner. Du virker så vis. Ha en fin dag! Penger og makt er så frustrerende, man henger sån tilbake for at enkeltmennesker og store selskap skal tjene mest mulig penger.

    14. Wow. Bare wow. Du er så utrolig reflektert og opplyst! Jeg elsker slike innlegg fordi det får meg til å tenke og innse ting rundt meg. Ikke stopp med disse, inndropp av vakker refleksjon er godt å ha i hverdagen.
      Bloggen din er en av de beste jeg leser. Du har en så fin balanse mellom hverdagsinnlegg (livet, mote osv), trening og mat, og slike innlegg som dette. Du er fantastisk Leandra!

    15. Hei Leandra.
      Du er en fantastisk og reflektert 18 åring. Ikke mange på din alder som er så reflektert. Skulle ønske jeg var like reflektert da jeg var 18 år. Som du sier, og kanskje vet, livet er å lære, stoppe opp og tenke litt i blant. Jeg er 98% enig med deg, men siden jeg er såpass mye eldre enn deg er det et par ting jeg vil poengtere på (ikke at det betyr så mye for deg, men kanskje greit å lese):
      Pkt. 6. Ja, det er slik det er, men de tingene de sier, eller rådene de gir, er i beste mening, og kanskje beskyttende. Likevel må man selv gjøre sine egne feil og lære av dem. Og bra er det, for hvordan skulle man ellers forstå livet man lever i?
      Pkt. 10 – her er det mange revolusjonærende ting og du har rett i mye, men det er viktig å vite at vitenskapen ikke kjenner til alt på dette området, selv om tester har vært gode. Spesielt for LSD og de med Parkinson. Forskere i USA og Danmark forsker fortsatt på dette og er ennå ikke enige. Det samme gjelder for mariuhana og kreft. I USA får enkelte pasienter dette på resept for å dempe smertene, men det kurerer ingenting. Langtidsskadene ved bruk av mariuhana er motstridende. Her ligger også mange etiske grunner i bunnen på bruk av slike stoffer i den medisinske verden, selv om de vet mer enn de kanskje vil opplyse verden på.
      Det fins en voksende forskningsgruppe som forsker på den post normale vitenskap her i Bergen. De har sitt utspring fra Sokrates (som du siterer i innlegget ditt fra) – jo mer du vet jo mer forstår du at ikke vet nok. De har noen ganger i året åpne foredrag på Universitetet. Jeg kan sende deg noen linker og videoer om du vil fra slike forelesninger. De er veldig interessante. Deres mål er å få politikere til å forstå grensesnittet mellom forskning og politikk. Dvs. at politikere skal ta avgjørelser ut fra hva forskningen virkelig forteller dem og ikke ut fra den forskning de selv ønsker å bruke som verktøy i sine politiske avgjørelser. Forskning skal gjøres fra flere uavhengige forhold. Det finnes mange slike eksempler med elendige resultater på dette. Gi meg en lyd om du vil vite mer.
      Til slutt: jeg liker din filosofi og tankegang. Dette kan du komme langt med. Så – smil til verden og verden smiler tilbake. Og ja, det handler ikke om det ytre, men det indre. I lengden er det det som teller.
      Heidi

    16. Heidi: Tusen takk for fint og konstruktivt svar. Setter veldig pris på det! Hadde veldig gjerne ønsket å se forelesninger fra dem, og funnet ut mer om den hvis du ville sendt noen linker? 🙂

    17. Wow, jeg blir like imponert hver gang. Du er en utrolig smart og reflektert 18-åring som klarer å sette ord på så mye andre ikke klarer. Penger er makt og det er en sannhet, men det er ingen av de mektigste som innrømmer det. Alt det du skriver har en sammenheng, det du sier om sannhet og løgn henger sammen med penger og makt, penger og makt med livskvaliteten vår og hvordan verden styres. Det er en evig sirkel som styres av de mektigste og majoriteten som lyver dag inn og dag ut… Stå på Leandra!

    18. veldig interresant innlegg, men mange av disse punktene er åpenbare og for meg ser det ut som du overdriver og framstiller deg som sjukt filosofisk og deep, men nå kjenner jeg ikke deg så no hate. grunnen til at jeg får den viben av deg er vel det at man er så vandt med at 18-åringer nå for tiden ikke tenker så langt egentlig, og i såfall er det skikkelig tilgjort for og framstille dem bedre. men jeg tror fortsatt at du mener det på ordentlig da og ikke bare overdriver for og være anerledes og få folk til og like deg. for du har jo rett i punktene dine og når du skriver innlegg som dette så kan det være du minner folk som ikke tenker på denne måten på at det faktisk er sånn og at man kan se det på denne måten, og det er jo veldig fint. liker bloggen din veldig godt 🙂

    19. Dazzy: Prøvde å fremstille punktene så reelt og presist som mulig, pluss at filosofi er noe jeg interesserer meg veldig for, så da er det kanskje lett for at jeg blir ivrig når jeg snakker om det, ja. Prøvde jo selvsagt også å gjøre det interessant og lærerikt å lese som mulig. Tusen takk 🙂

    20. Hei! Du skriver utrolig bra! Nå er jeg 39, og jeg skulle ønske jeg kunne liste opp 18 ting for 21 år siden!! Jeg kunne sikkert bare skrive opp sånn ca 5! Og de fleste hadde sikkert dreid seg om festing og dramafrstivaler uten sidestykke!! Fortsett sånn, så vil det gå deg godt her i livet!! Klem!

    21. Fyfan! unnskyld ordbruken men du ekke bare ei flott å kul jente, for du er så jævlig intelligent og kunnskapen din er noe alle trenger! så glad at det finnes mennesker som deg! som faktisk fatter ting, vi trenger flere mennesker som deg her i verden.

    22. Jeg elsker sånne innlegg. Du er så nydelig, samtidig som du tenker så klokt. Vi trenger flere som deg!
      Jeg tenker veldig mye selv, og opplever ofte å være helt mindfuck’t. Sliter til og med med angst på grunn av grublingen min.
      Det jeg tenker mest på er hvordan jeg kan bryte ut av industrisamfunnet. Det moderne “livet” plager meg, for alt er feil. Når man begynner å plukke fra hverandre så er det så mange brikker som er rotet til på grunn av menneskers egoisme.
      Det kan være sånne småting som at, når jeg kjøper en kampfisk (elsker de fiskene) tenker jeg på at denne fisken skulle egentlig vært i en rismark i Asia. Så ser jeg bortover rekken med kampfisker og får helt vondt inni meg. De hører ikke hjemme her. De er helt forandret. Ingenting er naturlig lenger. Og så tenker jeg på alle som kjøper mange forskjellige fisker som kommer fra hver sin kant i verden og har helt forskjellige livsgrunnlag, som blir pakket sammen oppi samme akvarium. Så får jeg dårlig samvittighet. Jeg burde ikke kjøpe en fisk.
      Ikke burde jeg kjøpe en sjokolade heller. Farlig kombinasjon av fett og sukker. Matindustrien vil gjøre oss syke sånn at vi skal gå til legen og få medisiner osv osv. Herregud, bare la oss spole tilbake. Langt tilbake. Da en hare hoppet omkring og alt var fint.

    23. Yaas, dette er sånne ting jeg selv har tenkt på også – men du er så flink til å sette ord på det! Måtte legge til denne posten i favoritter!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg