Er jeg veganer?

Helt siden jeg spiste vegansk i hele oktober i fjor, har jeg fått spørsmål om jeg fortsatt er veganer. Og svaret er nei! Jeg spiser definitivt mye mindre kjøtt og meieriprodukter enn før, og jeg har forsåvidt ikke rørt f.eks biff eller drukket kumelk på veldig lenge. Men i det siste har kroppen min lengtet tilbake til den formen og følelsen jeg hadde i oktober da jeg spiste 100% vegansk i 30 dager. Vi har nå komt i en ny måned, det nærmer seg sommer og jeg vil føle meg bra både utvendig og innvendig. Jeg trenger grønnsaker, frukt, nøtter og masse vitaminer. Og det i store mengder! Så jeg har lagt en liten matplan for mai. Jeg skal spise vegansk igjen hver dag, uten om fredagager og 17. mai 🙂 Resten av dagene skal bestå av en plant based, vegansk kost slik som i oktober i fjor. Syns det høres ganske bra ut, jeg. Dette skal jeg nok klare!

Det føles så deilig med “sunne-måneder” av og til, og jeg kjente det var på tide med en igjen. Man føler seg virkelig helt på topp, blir inspirert til å prøve ny mat og merker resultater på både utsiden og innsiden av kroppen. Ikke minst er det en ekstra boost for selvfølelsen at en mer plantebasert kost er det beste og mest effektive man kan gjøre for miljøet og dyrene <3 

Om dere har lyst å prøve noe lignende, eller er interessert i veganisme, men ikke vet hvor dere skal starte anbefaler jeg dere å se noen dokumentarer som Forks over Knifes eller Cowspiracy på Netflix. Eventuelt se noen foredrag som 101 reasons to go vegan, best speach you will ever hear og Meat EatersEllers finnes det masse veganske blogger med oppskrifter på masse digg mat som f.eks Vegetarbloggen.no!

Elsker at det blir flere og flere som blir opplyst om dette temaet. Syns det er så interessant jeg. Om ikke jeg husker feil, hadde jeg en del vegetarianske og veganske lesere. Rop gjerne ut i kommentarfeltet med mattips og gode dokumentarer til andre interesserte 🙂

17 kommentarer
    1. Hei!!
      Har veldig lyst å prøve det samme, kunne du ha lagt ut matplanen din? 😀

    2. Hadde vært veldig morsomt om du postet noe av det du spiste her på bloggen, for eksempel hva du spiser i løpet av en dag som veganer. Er selv vegetarianer og har begynt å snuse på veganisme i det siste.

    3. Hei <3
      Må du kjøpe andre matvarer når du skal være veganer? Feks sånn som : melk uten ditt og mel uten datt? Hahah håper du skjønner ..

    4. Så flott du prøver igjen! Jeg spiser vegetar, men unngår bare alt med kjøtt. Spiser fisk. Kanskje lettere da.
      jeg begynte med å prøve 14 dager helt kjøttfritt og siden har jeg ikke hatt noe behov for å spise kjøtt.

    5. Skal du være vanlig veganer eller sånne som er raw till 4, eller high carb low fat? 🙂

    6. Kan du poste matplanen din og fortelle om hvordan du får i deg nok proteiner, karbohydrater osv når du spiser vegansk? 🙂

    7. Utrolig spennede! Gjerne post oppskrifter, synes det er veldig gøy å prøve ut sunne vegetarianske/veganske oppskrifter, og du er så inspirerende!! <3

    8. Yaaas, digger deg leandra!! Spiser egentlig kun vegansk hjemme, men hvis noe har melk eller egg i seg fra før, så kan jeg spise det noen ganger. Spiser fortsatt fisk av og til, men ikke noe annet kjøtt lenger.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg