Let’s go vegan

Den siste uken har jeg hatt et lite prosjekt med meg selv. Jeg har nemlig levd på vegansk mat i akkurat 1 uke i dag! Det vil si at jeg ikke har spist noen produkter som kommer fra dyr. Kjøtt, fisk, melk, egg eller honning. Jeg har ikke skrevet om det på bloggen før nå fordi jeg var usikker på hvordan responsen kom til å bli. Men å argumentere i mot veganisme er rett og slett å argumentere for slaveri, utnytting og massemord på dyr, som har et ønske om å leve og være fri akkurat som deg. Og det blir jeg så oppgitt og trist av å høre at jeg ikke orker å bry meg om. Jeg respekterer ærligheten til de som sier at de er klar over at veganisme er det mest etisk riktige å gjøre, men at de ikke har viljestyrken. For meg har det bare vært spennende. Det gleder meg å tenke på hvor mange liv, liter vann, regnskog og CO2-utslipp jeg faktisk har spart, og hvor mye dødt kjøtt, animalsk fett og kolestorol jeg har spart kroppen min for. Sier ikke at jeg har levd som en perfekt veganer, med tanke på klær og sminke osv, men jeg gjør noe og det er bedre enn å ikke gjøre noe.

Jeg begynte allerede før sommeren å interessere meg for vegetar-mat og bestilte nesten bare det da jeg var i Gran Canaria. Jeg elsker jo å prøve ny mat, og det finnes jo veganske erstatninger for alt. Jeg har laget og smakt så utrolig mye god mat i det siste, og tenkte å fullføre hele oktober som veganer, og kanskje komme med et par veganske mattips på bloggen innimellom for de som er interessert i å prøve noe. Håper det kan vekke interesse hos noen som er glad i dyr og miljøet og i tillegg ønsker å booste helsen sin. Her er en liten liste over videoer som har inspirert meg. Ta en ettermiddag til å se disse videoene en dag, så skal jeg love dere at det vil åpne øynene deres mer enn dere forventer, og kanskje dere også får lyst til å gi det et forsøk?

Vegan Activist DESTROYS ignorant reporter
Cowspirasy (Netflix)
Best Speech You Will Ever Hear
101 – Reasons to Go Vegan
Forks Over Knives (Netflix)
Leading Causes of Death


Noen av dere som er vegetarianere eller veganere?

51 kommentarer
    1. Jeg har hatt tanker om det, men som kokk kan det bli utfordrende, men noen ganger lurer jeg på hvordan kosten min hadde vært om jeg var veganer/ vegeterianer.
      Klikket innom noen av linkene og noen av de traff meg skikkelig

    2. wtf hva med alle skinn skoene dine og all sminken din som er dyretestet
      hva med vinterjakken din leandra

    3. Anonym: Wow, rolig. Se på deg selv og om du har levd 100% dyrevennlig hele livet før du dømmer en som i det minste gjør et forsøk på å leve mer dyrevennlig.

    4. Jeg er vegetarianer og har vært det i over et år nå. Jeg vurderer å bli veganer men jeg vet at det blir for vanskelig for meg på grunn av at jeg fortsatt bor hjemme og de elsker kjøtt. Uansett. Jeg synes virkelig at du bør blogge mer om dette, nå ut til folk. Og jeg håper du kan legge ut noen oppskrifter jeg ikke har prøvd ut før 🙂

    5. Jeg anbefaler deg å sjekke ut niomi smart på youtube hun lager mange “What i ate in a day” videoer, hun er også veganer 🙂

    6. Du skal være veldig forsiktig før du prøver å få andre til å bli veganere. Jeg har vært vegetarianer siden jeg var liten fordi moren min og søsteren min var det, men er utrolig stor forskjell på det og veganer. Det er veldig vanskelig å finne erstatninger for alt man trenger i et vegansk kosthold, selvom dersom man klarer det så er det kjempebra. Men påpek at et vegansk kosthold er vanskelig, og det er helt utrolig viktig å ikke ende opp med masse mangelsykdommer. Både jeg og søsteren min tar B og D-vitamin sprøyter hver måned bare pga vegetarianer kosthold. Og det er bare av å ikke spise kjøtt!

    7. OMG JEG BLE SÅ UTROLIG GLAD NÅR JEG LESTE DETTE! jeg har lest bloggen din i flere år og jeg er veganer og tenkte faktisk at det er noe som kunne passet for deg omg såååå glad herregud!! og til den personen før meg som skrev at man kan få mangel sykdommer, så lenge man spiser nok kalorier og tar b-12(Eller spiser næringsgjær som har tilsatt b-12) er dte egentlig ikke så mye å bekymre seg for! bar dra til legen og ta blodprøve så kan du også sjekke om det er noe mer du trenger hehe 🙂 hilsen en utrolig glad veganer hah!

    8. Anna: ja, er selvfølgelig lurt å gjøre mye research først. Derfor jeg har lagt ved videoene. man trenger ikke erstatning på kjøtt, melk, egg eller fisk. Man får alle næringsstoffene man trenger fra planteriket med unntak av b12, men jeg drikker en drikk som inneholder det i tillegg til d-vitamin og den er ikke laget av et dyr 🙂 kjempeflott at du er vegetarianer! You go!

    9. Har vært vegetarianer i snart 2 år, og har skikkelig lyst til å bli veganer. Er på utveksling hos en familie som spiser kjøtt, så det er vanskelig nok å være vegetarianer her men når jeg kommer hjem vil jeg gi det et forsøk. Ble kjempeglad av dette innlegget, go you!:D

    10. æææ ble så glad av å lese dette!!!!! har vært vegetarianer i et halvt år, og har hatt mange veganeruker, som nå har utviklet seg til at jeg endelig er veganer! det å få en interesse for det var akkurat slik det startet for meg, og nå er jeg veganer, og det føles fantastisk. Bare husk at du må spise ekstra mye som veganer og gjerne massemasse karbohydrater. Det er ingen vits i å bekymre seg for protein fordi kroppen trenger ikke å utrolig mye av det som alle sier. Lykke til!

    11. Har alltid vurdert det, men fikk ikke lov av foreldrene mine. De synes det er en god tanke bak det, men var redd for at jeg ikke fikk i meg nok næringsstoffer. Prøvde å forklare at man kan få disse stoffene i seg av andre matvarer eller medisiner, men de hørte ikke på meg. Skjønner at de er redd for helsen min, men de kunne ha gjort litt research.. du er heldig som får lov til det og har en familie som støtter deg!
      Nå er jeg 18 og får bestemme selv, men det er vanskelig fordi ingen andre i familien er det. Hvis jeg skulle begynt med det måtte jeg ha kjøpt og laget all mat selv. Vurderer å bli det når jeg flytter ut, er enklere for da bor jeg alene og trenger ikke ta hensyn til andre. Lykke til! Synes dette er kjempeflott å høre! Men folk får ta det valget selv, er nok mange som vil bli det men stoppes pga. foreldre eller at de ikke har gjort nok research.

    12. Så fantastisk, blir så glad når folk blir vegetarianer eller veganer c:
      Jeg er veganer og har vært det i litt over 1 år nå, og det har bare vært positivt for meg

    13. Så flott at du vil bli veganer! Jeg har heller ikke levd dyrevennlig hele livet men nå er jeg vegetarianer,bruker ikke dyretestet sminke eller pels. Men siden du har spist vegetariansk/vegansk en god stund nå, hva var det som gjorde at du hadde lyst til å reklamere for SVEA? Dette er ikke for å rakke ned på deg fordi du har rett i at det e bedre å gjøre noe i stedet får ingenting, men jeg var bare interessert i å høre din mening om pelsindustrien

    14. Juliane: åh så bra! Elsker mat med (sunne) karbohydrater så det er virkelig ikke noe problem i å få i seg nok. Takk for tips du har helt rett! 🙂

    15. Anonym: da kan du fortelle til foreldrene dine at det er høyere risiko å få i seg for lite næringsstoffer på en kjøtt-basert kost med tanke på at grønnsaker inneholder mye mer næringsstoffer enn kjøtt per kalori 🙂

      Blir nok lettere når man bor for seg selv ja! Foreldre er jo vokst opp med at kjøtt, fisk melk og egg er bra for deg, så det er ikke så lett å få de til å innse fakta når de er voksen og vi er barna deres. Kanskje du kunne vist dem noen av videoene jeg linket så hadde de forstått bedre?

      Tusen takk for støtte!

    16. Spirulina er et godt tips til de som ikke spiser kjøtt, det er sinnsykt mye proteiner i det!

    17. Må bare nevne at det ikke er 11,1 gram protein i 100 gram brokkoli, men 2,8 gram! Litt kjipt, men bønner, linser og kakao (pulver) for eksempel har høyt innhold av protein per 100 gram.

    18. jeg har vert veganer siden jeg var tretten ettersom jeg ble inspirert av min søster som har vært vegetarianerveganer nesten hele livet.Jeg har selv skapt interesse om vegan kosthold til mange og jeg tror virkelig du kan ha stor innvirkning i å spre budskapet! Jeg støtter deg helt på dette temaet Leandra!! Hvis du trenger mattips har jeg mange så bare ta kontakt!❤❤

    19. frida: sååå hyggelig!Tusen takk! Trenger egentlig ikke enda flere mattips foreløpig ettersom det er så mye spennende mat jeg planlegger å lage og prøve ut men kom gjerne med noen likevel 😀

    20. Anonym: på bildet står d 11 gram protein per 100 kalori i brokkoli, ikke per 100 gram brokkoli 🙂 vesentlig forskjell folk burde merke seg. Det er altså flere næringsstoffer b.l.a proteiner per kalori i grønnsaker enn i kjøtt 🙂

    21. Så gøyt å se hvordan du tar initiativ å prøve å gjøre en forskjell! Har lenge tenkt på å bli veganer selv, men har ikke at vilje styrke, og føler jeg trenger gode ekstatninger. Så jeg lurte på om du kunne laget et innlegg om gode erstatninger for eks. Melk og yougurt osv og også det å spise vegansk med foreldre i huset som ikke gjør det! Er ikke så god å forklare, men hadde hjulpet om du hadde skrevet noen innlegg om det å begynne som veganer, tips og triks liksom hahahaha

    22. Åååå nå ble jeg glad! Har følgt med på bloggen og youtuben din i mange år, så synes det er utrolig gøy at du interesserer deg for dette! 😀 Har selv vært vegeterianer i snart 1,5 år, og elsker det! Planen er å gå over til veganer når jeg flytter ut, men spiser så lite som mulig egg- og melke produkter nå 🙂 Føler meg mye “renere” (både innvendig og utvendig) nå som jeg holder meg unna dyrelik på en eller annen rar måte haha. Stå på Leandra! 😀

    23. Til Oda:
      Du burde prøve halsans kök sin soya farse som er verdens beste veganske erstantning for kjøttdeig! Kjempe god til feks taco! 😀 Fås kjøpt på de fleste litt større matbutikker, bare å lete litt i frysedisken.

    24. Så syykt bra!!! Elsker personer som spiser mindre kjøtt. Hyller veganere, vb folk. Redder verden og shit * thumbs up*
      Er presketarianer (spiser fisk og egg) så slipper å tenke så mye på mangel av næringsstoffer…

    25. Jeg anbefaler youtubere som:
      -essenaoniell
      -ninaandranda
      -bonnyrebecca
      De snakker mye om hvordan det er å være veganere når de er ung og hva de spiser ( what i eat in a day). Også en del om kosthold og hva som er sunnt å spise og hvor mye man bør spise for å få i seg nok av diverse næringstoffer!!❤️👍

    26. utrolig bra!! har lenge tenkt på å bli veganer selv, så må nesten teste det ut nå. håper du deler veganske oppskrifter når du får sjansen! som nevnt over her, essena oniell og bonny rebecca er to fantastisk flinke youtube/instagram/tumblr veganere, du burde definitivt sjekke dem ut! i tillegg earthling maxi og cornelia grimsmo (hun er norsk!!). jeg tenker det er mye vanskeligere å være veganer i norge i forhold til australia og usa, både når det gjelder tilgang på mat og fordommer, tror du at du kunne skrevet om dette når du har vært veganer en stund?
      uansett utrolig bra av deg, stå på <3 !

    27. Går snart inn i min syvende uke som vegetarianer nå! Tror ikke jeg hadde klart å bli veganer da, fordi det er så sykt mye rart som inneholder dyreprodukt som du aldri har tenkt over. Feks gelantin i så og si alt av gummi godteri, gele osv er laget av dyr..

    28. Ååå herlig å høre ♥ Malin fra Pihl btw hehe.. var veganer i 2 mnd dønn du merker det sånn på ekstra overskudd når du spiser så rent, men ble vegetarianer etterpå da siden det var så mye å kutte ut 🙂 Men credz! Har blitt snakket ned på en del ganger og til å med begynt å tvile selv på om det er vits i, men dette inlegget gav masse motivasjon! Du er sykt flink til å snakke for deg

    29. Wow, så herlig å høre Leandra! Jeg har vært veldig interessert i vegetarianer/veganer-kost lenge nå og har såå lyst til å bare satse på det. Jeg er det ikke selv, fordi både familie og venner har snakket litt ned på meg da jeg prøvde det tidligere i år, så jeg stoppet etter en stund.. Vi bor på gård, og har liksom vært omgitt av mye kjøtt og meieriprodukter hele livet. Så det har vært og er vanskelig å få til noe som det. Men jeg har planer om å bli i alle fall vegetarianer senest til nyttår, uansett hva folk sier! 🙂
      Vegansk mat er jo så spennende, så det er utrolig gøy å se at du hoppet i det selv 😀 Du snakker så utrolig godt for deg, så du er en ordentlig motivasjon!

    30. Er pescetarianer, kroppen min føles bedre og jeg føler meg mer våken. Stå på!! 🙂

    31. Åååå så gøy! Jeg er “periode”-veganer og har vært veganer i flere mnd i strekk flere ganger, så bra du har fått øynene opp for det 🙂

    32. vegetarianer her 🙂 utrolig bra at du skriver om det <3 stå på videre 😀

    33. Åå ble glad av dette! Er bare pescetarianer selv (men spiser bare litt laks). Stå på! 🙂

    34. Mariell: Så bra at du interesserer deg! Forstår veldig godt at det kan være vanskelig hvis familien ikke er støttende. Man får ikke samme gleden av det da. Lykke til til nyttår, og tusen takk! 🙂

    35. Jeg er vegeterianer!💕Og ble veldig glad og stolt av å lese dette slenger meg på tror jeg med veganer uke!

    36. Åh dette var kjekt, jeg er jo veganer selv! Er en del ting jeg ikke husket på i starten, men som er veldig viktig man husker om man faktisk skal kalle seg en veganer:
      Mat som inneholder egg, melk og smør som noen glemmer når de innfører vegansk kosthold er fks. alle meieriprodukter (gresk youghurt), majones, mange typer brød, kjøttbuljong, mange typer proteinpulver, syltetøy, flere pastatyper og ikke minst snacks med innhold av gelatin. Altså omtrent alle typer gummisnop. I tillegg de fleste desserter utenom ren frukt.
      Anbefaler å spise i forkant av middagsbesøker og lignende, ettersom man som veganer sannsynligvis ikke kan spise maten man vil få servert. Er etter min erfaring lurt å spise i forkant av når man skal ut på cafe/resturant med venner, ettersom at svært få spisesteder utfyller våre kriterier. Er sikkert lurt å starte litt rolig om man vil legge om til denne type kost. Jeg er stolt av å være veganer, men syns det er helt supert med de som sier at de prøver å spise variert kost uten unødvendig mye kjøtt og tar bærekraftige valg. Det er sikkert kult med fancy navn, men er viktig at man vet man utfyller kravene, før man kaller seg fks. veganer 😉

    37. så utrolig bra! ble så glad av å lese dette, du aner ikke! Jeg har vært vegetarianer i noen uker nå (17 år), og lurer fortsatt på om jeg skal gå over til veganer, men er usikker fordi jeg ikke har nok kunnskap om hvordan kosthold jeg bør ha i forhold til dette. Vi lever i en helt forferdelig verden, mennesker er så følelses løse mot dyr at det er helt sinnsykt. Må le av alle kjøttetere som sier de bryr seg om dyr, dagens vits! se en video av hvordan dyrene har det og spis kjøttet etterpå, så vi snakkes igjen tenker jeg. Stå på, du klarer det!

    38. ida: Enig! Syns det er flott at du begynner som vegetarianer. Er masse god info om veganisme der ute og det er kjempe spennende å lære om, så er bare å sette i gang når du ønsker! Takktakk!

    39. Jeg har selv tenkt på det lenge! Men la det fra meg igjen for tenkte det kom til å bøir for komplisert… Men i går spiste eg noen egg og karbonader fra gilde til middag, og det gjorde meg skikkelig kvalm! Bare tanken… Så ds tenkte jeg, nå er det nok haha. Kommer nok ikke til å være 100% Veganer… Men kanskje 80%. Vil ikke gjøre det vanskelig for folk å ha meg på besøk osv. Hvis du forstår! 😀 Lykke til til deg!

    40. åå dette gjorde meg glad! elsker å se folk informere seg om matindustrien. er veganer selv 🙂 håper du oppdaterer oss om du føler deg annerledes etter en måned eller to. <3

    41. Jeg er veganer:) Vil oppfordre deg til å spise High Carb Low Fat (HCLF) og se på Freelee The Banana Girl sine youtube-videoer.
      Lykke til:)

    42. Hei – ble veldig inspirert, og har sett på dokumentaren og andre videoer på youtube! Nå som du vendt om kostholdet i 2 uker – hvilke forandringer merker du? Hører mange for eksempel merker endringer i energinivå – gjør du det?

    43. Hva er ditt synspunkt på pelsindustrien? Du som syns det er så viktig for at dyr skal få leve ifred, kjøpe en parajumper. Jakker med pels fra utrydningsdyr. Snakk om slaveri og tortur..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg