Et helt halvt år / KONKURANSE

Hei, dere! I dag skal jeg ha en bokanmeldelse (uten spoilers) av Et Helt Halvt År – en bok som jeg ser mange leser i det siste. Jeg kjøpte den rett før jeg dro på ferie, slik at jeg hadde noe å lese i på mens jeg solte meg, men også for å skjekke ut hva hysteriet rundt boken dreide seg om. Og på slutten av innlegget har jeg en konkuranse hvor du kan vinne et eksemplar av boken, så hold øynene åpne for det!

Boken handler om en 26-år gammel jente, Lou som bor med familien sin i en engelsk by, har kjæreste og lever et ganske stabilt og kjedelig liv. I begynnelsen av boken mister hun jobben sin på en café hun har jobbet på lenge. Hun prøver en stund å finne ny jobb, og ender opp med en ganske uvanlig en. Hun skal nemlig jobbe hos en mann, Will, som er lam fra nakken og ned, og dermed sitter i rullestol. Utover boken klarer disse to å helt forandre måten de ser verden på, og spesielt hovedpersonen får virkelig åpnet øynene for en helt ny måte å leve på, og det inspirerte meg som leser.

Det jeg syns er mest imponerende med boken er hvor nøye forhåndsarbeid forfatteren, Jojo Moyes har gjort. Hun får virkelig med detaljer fra livet til en funksjonshemmet og det virker som hun vet om alle utfordringene de møter på i hverdagen og hvor begrenset livet deres blir, men også hvilke muligheter de har – ting som i hvertfall jeg aldri har tenkt over. Også likte jeg at hun av og til hadde kapitler der man fikk lese fra en av de andre karakterenes synspunkt. Det var virkelig øyeåpnende. Karakterer som jeg fikk dårlig inntrykk av, forstod jeg plutselig helt. Og det beviser på en måte det faktum at man ikke skal dømme noen før man har vært i deres sko, og der tror jeg mange har noe å lære.

Stemningen i boken var både morsom, koselig og emosjonell. Men jeg må likevel si at jeg kjedet meg litt i i hvertfall første del av boken, fordi jeg syns den var litt rolig. Det var lite som skjedde, og få uforutsette vendepunkt. Men jeg likte boken bedre og bedre for hvert kapittel. Det er ikke en sånn bok jeg vanligvis pleier å lese, og ikke helt min stil, men jeg kan jo se at det er en gjennomtenkt, bra skrevet bok med en syk historie.

Hvis dere er nyskjerrig på boken og vurderer å lese den, vil jeg absolutt si det er verdt det. Jeg fant faktisk nettop ut at det kommer en oppfølger til boken til høsten og den må nok leses!

KONKURANSE! Jeg prøver å hjelpe en venn til å få 1000 likes på DENNE facebook-siden og trenger deres hjelp! Facebooksiden er egentlig en svær dugnadsside der dere kan få dugnader til f.eks russebuss, van, skoleturer osv, pluss at man kan vinne mange gøye premier. Så hvis dere 1. Liker den siden, 2. Inviterer minst tre venner til å like siden og 3. Gir beskjed om at det er gjort i kommentarfeltet, så skal jeg plukke ut en av dere til å få tilsendt et eksemplar av Et Helt Halvt År. Dere har altså ingenting å tape på å være med i konkuransen, og det hadde gjort meg utrolig glad om vi hadde klart å komme til 1000 likes! 🙂 Så da håper jeg mange deltar. Tusen takk på forhånd og lykke til!

17 kommentarer
    1. Gjort! 😀
      Du har vært kjempeflink til å blogge i det siste forresten!

    2. Elsker den boken! Hadde den med meg til Tyrkia forrige uke, og leste den ut veeeldig fort. Lå med tårer i øyene på solsengen hahah.

    3. Nå er det gjort!!
      Elsker å komme tilbake til bloggen din etter noen dager, hvor du har oppdatert som bare det. Stå på 🙂

    4. Min bestemor fikk denne boken til jul, så jeg fikk låne den av henne. Pga. den kjedelige starten fikk jeg aldri satt meg ordentlig inn i boken og klarte ikke fokusere på å lese den. Så det endte med at jeg bare la den fra meg til slutt. Nå skal jeg virkelig sette meg ned å prøve igjen! Du er forresten utrolig flink til å skrive en anmeldelse, uten å spoile noe som helst!

    5. har gjort alt!
      Forresten likte jeg godt at det var en bok man kunne vinne, og ikke feks sminke, føler bøker er mer personlig 🙂

    6. Du burde lese Den ene pluss en. Er mye morsommere og gøyal enn et helt halvt år. Men begge bøkene er veldig koselige da, men den første jeg nevnte er best. Samme forfatter! 😀

    7. Den boken du tror kommer til høsten sto det at kom
      Høsten 2014 hvis du leser det på nytt igjen 🙂 etterfølgeren av boken er den ene pluss en.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg