Spørsmål fra en leser

Jeg fikk et spørsmål på bloggen for noen dager siden, og jeg tenkte å besvare det nå så godt jeg kan.

Spørsmål: Dersom jeg spiser 2000 kcal på èn dag, må jeg da trene bort ALT dette for å gå ned i fettprosent? Jeg er trent, men har så mye magefett, hvordan får jeg bort dette? Må jeg kutte all usunn mat? Syns det er utrolig frustrerende at jeg ikke får finere form selv om jeg trener osv?

Nei, de 2000 kaloriene forsvinner av seg selv om man er i nok bevegelse i løpet av dagen! Man forbrenner kalorier hele tiden. Hvis jeg hadde lagt i ro en hel dag, hadde jeg likevel forbrent rundt 1400kcal automatisk. Selvfølgelig forbenner man mer når man beveger på seg eller trener, og da må man spise mer. Tenk på kalorier som et mål på energi, hvor “energi inn” er maten du spiser og “energi ut” er det du forbrenner.

Energi inn = energi ut = stabil vekt. 
Energi inn > energi ut = vektøkning
Energi inn < energi ut = ned i vekt 

Om du skal få magefettet til å forsvinne, handler det om kosten! Du trenger ikke å kutte ut all usunn mat nei. Men spis mest sunn mat! Det handler om å legge om livsstilen sin, og det tar lang tid før man ser resultater. Man må ha god selvkontroll, være tolmodig, aktiv, spise riktig og spise NOK. Spiser man for lite, synker forbrenningen og maten du spiser blir lagret som fett. Det er en feil mange gjør.

Jeg gikk ned 5kg på ett år. Det trenger ikke å ta så lang tid, men det tar en god stund! Ikke gi opp om du ikke ser resultater med det første. Bare keep going! Og til slutt vil jeg si at det finnes mange ting i livet som er viktigere enn vekttap og kaloritelling, men jeg håper dette svaret var til hjelp til den som stilte det, og andre i samme situasjon. 

Husk å smil og vær snille med hverandre. Det er langt viktigere og vakrere enn hvordan kroppen deres ser ut <3

14 kommentarer
    1. utrolig godt svart! og en veldig fin måte å avslutte innlegget på, for det finnes jo viktigere ting enn kropp og trening 🙂

    2. Bra svar, men jeg syns dette er vanskelig:p hvor ofte er det tlurt å spise og hvor mye? Jeg har også mye magefett som jeg vil ha bort. Kunne du ha laget ett innlegg om kosthold? Hvor mye og hvor ofte, gjerne også eksempel på matretter. En ting til er dette med kalorier, hvor mye skal man ha og hvor finner jeg ut hvor mye kalorier det er i ting? Sikkert dumme spm, men har virkelig null peiling på dette:p ps: du ser heeeelt fantastisk ut:)

    3. Kjempebra innlegg! Jeg var ganske så overvektig, men endret på kostholdet mitt+ble mer fysisk aktiv, og har gått ned nesten 15 kg siden august i fjor 🙂

    4. Hvor lang tid tok det før du fikk resultater? Er fysisk aktiv, men så utoligmodig!

    5. Dette varierer veldig fra person til person. Jeg er ganske usunn og trener ikke så utrolig ofte, men er fortsatt veldig tynn.

    6. Hei! Jeg har en betennelse i skulderen, og kan derfor ikke ta armehevinger og planke osv.. Jeg har savner å trene armene, men jeg finner ingen øvelser som man ikke unngår å bruke skuldrene i. Har du noen tips til hvilken øvelser jeg kan gjøre, eller må jeg bare vente? Legen har sagt at det kan ta flere måneder før det blir bra igjen, og det sier kanskje seg selv at det er ganske lenge..

    7. Jeg trenger virkelig hjelp, det nærmer seg jo sommer nå og da må jo magen være flat, føler jeg! og jeg får ikke den nedre mage delen helt flat? jeg trener 3 ganger i uka og jeg er opptatt av sunt kosthold. Så jeg lurte på de beste øvelsene, hva man skal spise for å få det vekk? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg