SKOLENS ROLLE I PSYKISK HELSE

I dette klippet snakker vi blant annet om om skolens rolle når det gjelder å lære barn opp til å bruke sosiale medier på en sunn måte, og skolens ansvar for å snakke om press og psykiske lidelser. Torill tar opp dette nye faget som kalles “livsmestring” som skal fokusere på akkurat dette. Det er absolutt et av de tiltakene jeg ser på som aller viktigst. Jeg har alltid vært glad i skole og hatt et positivt forhold til det,  men det er også veldig vanlig at mange ikke har det. Og jeg tror en av grunnene er, (og dette er i hvert fall min kritikk til skolesystemet slik det er i dag) at skolesystemet burde oppdateres oftere. Vi må få inn ny relevant info i pensum, flere kreative og engasjerende måter å lære det på, og rett og slett helt nye fag når samfunnet har utviklet seg slik at vi ser et behov for det. Man får både feilinformasjon og informasjon som er så unyansert, fra grunnskolen og opp til vgs at det gir barn et ukorrekt og ensidig bilde av virkeligheten med mindre de undersøker det videre selv. Dette finner i hvert fall jeg tydeligst eksempler på når jeg leser i skolebøkene om spesielt næring, rus, politikk og religion. Selvfølgelig kan man ikke lære barna aller sider om alle saker, og det er lett å være etterpåklok når informasjonen vi har gitt den neste generasjonen ikke er tilstrekkelig for å skape så optimale mennesker som vi kunne ha gjort. Men jeg syns det er veldig viktig at politikere, aktivister og helt vanlige folk roper ut om hva de syns skolen burde endre. Og det er vel litt det vi gjør her.

I andre del av videoen snakker vi om algoritmer, noe jeg syns er et skummelt science fiction-aspekt ved 2019 som virkelig er vanskelig å vikle seg unna i den moderne verden. Hvordan mikrofonen på iPhonen kan høre hva du snakker om gjennom dagen, og vise deg reklamer på mobilen senere om akkurat de tingene du snakket med andre om?? Her syns jeg utviklingen går i et tempo som skolesystemet skulle hatt litt av.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg