OPPSKRIFT PÅ BELGISKE VAFLER

Til jul fikk jeg et sjarmerende, gult vaffeljern til belgiske vafler. Presangen var fra søsteren min, og selvom den ikke var på ønskelisten min, burde den ha vært det. Jeg fant ut i fjor at jeg har et svakpunkt for belgiske vafler. Jeg har visst om deres eksistens lenge, og har egentlig tenkt at de så kjedelige og smakløse ut. Oh boy was I wrong? Det har blitt en av favorittene innen bakst. Konsistensen treffer meg akkurat der den skal, men i det siste har jeg kjøpt skikkelig dårlige belgiske vafler. De har vært supertørre, og uten det knasende sukkeret du tygger gjennom for å komme til den deigete konsistensen inni. Konsistensen er sånn 80% hvorfor de er favorittene mine. Forskjellen på en god og dårlig belgisk vaffel er enorm. Men nå kan jeg lage mine egne! Jeg hadde to venner på besøk forleden og vi slukte hele 20 belgiske vafler til sammen. Jeg har faktisk ikke telling på hvor mange jeg spiste, men sikkert mest. De ble gode med andre ord. Dette er oppsrkfiften vi brukte:

250 g hvetemel
1 ts salt
4 stk egg
75 g smeltet smør
1 pk tørrgjær
1.5 dl melk
1.5 dl vann
60 g sukker
2 ts vaniljesukker
1 ss rapsolje
smør til steking

 

Fremgangsmåte:
Bland mel og salt i en bolle. Lag en grop i midten og tilsett eggeplommer, smeltet smør, melk og vann. Bland til en jevn røre.
Tilsett sukker, vaniljesukker, olje og gjær. Bland godt.
Stivpisk eggehvitene og vend forsiktig inn i vaffelrøren.
La stå i minst 30 minutter.
Stek vaflene til de er gylne.

Jeg liker dem best med bare melis på, men neste gang skal jeg smelte sjokolade å ha over! Noen andre som er glad i disse belgiske herlighetene?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg