HVILKEN MUSIKK HØRER JEG PÅ?

Okei, dette har skjedd før og, hehe… Jeg skulle svare på spørsmålene fra spørsmålsrunden, og da jeg begynte å svare på et spørsmål, ble svaret så langt at det rett og slett tar seg bedre ut i et eget innlegg. Så da kommer det her!

Hva slags musikk hører du på? Har du noe å anbefale som ikke alle har hørt om; typ litt mer ukjente eller undervurderte artister?

Ja, det har jeg nok! For å ta musikksmaken min i en historisk, kronologisk rekkefølge da: Jeg hører litt på klassisk. De store, men for det meste Chopin som jeg dåner og nesten besvimer av. Romantikken er my cup of tea, men barokken kan bli litt for mye når det kommer til musikk. I hvert fall foreløpig. Litt vanskelig å sluke med en gang. Arkitekturen og kunsten i begge epokene transcenderer meg til en eventyrverden. Men det er en annen sak! Jeg har forresten aldri likt Frank Sinatra før jeg plutselig falt pladask for et par uker siden av One For My Baby, og nå er nytelsessenteret mitt avhengig av noen av hans andre himmelske verk også.

Videre er jeg frelst av rock & roll på 50-tallet. Chuck Berry, Roger Miller, Little Richard, Roy Orbison, Willie Nelson, Elvis, Etta James, Dusty Springfield, Muddy Waters, Brian Hyland. Den gjengen der. Blues, funk, og soundtracket i alle Quentin Tarantino-filmer er også fantastisk. Litt western og mellow gir meg damn good vibes. Som i Insomnia-filmen min for eksempel.

Jeg har også et stort hjerte for det meste hippiene hørte på på 60-70-tallet. Blant annet Bob Dylan, The Lovin’ Spoonful, Lou Reed, Rolling Stones, Beatles, Paul Simon, Led Zeppelin, Beach Boys, Supertramp, Mungo Jerry og Don Mclean er huge for meg. Ganske lite fra 80-tallet som faller i smak faktisk. Disco tar jeg aldri på frivillig. Men Dire Straits/ Mark Knopfler og Prince derimot, har jeg faktisk ikke ord for.

Rockefoten min er også ganske aktiv til tider, og da går det i de gamle, gode, for alltid største… Guns&roses, Queen, Creedence Clearwater Revival, Elton John, Eric Clapton, Janis Joplin, Eagles. ACDC til og med.

Country hører jeg aller mest på for tiden faktisk (ved siden av 50-talls og klassisk musikk.) Ikke sånn norsk, harry country som bygdefester gauler (som mange dessverre forbinder med country) Jeg er mer glad i de autentiske, akustiske låtene med killer gitarsoloer og ekte, såre og personlige tekster om ting som går til helvete, eller de desperate og bittersøte. Johnny Cash, Bruce Springsteen, Chris Stapleton, Dolly Parton, June Carter Cash, John Mayer, Sturgill Simpson. Uff, skal prøve å ikke nevne så mange men ja. Disse vil jeg spise opp.

Av norsk musikk elsker jeg Jan Eggum, John Olav Nilsen og Nordsjøen, Delillos og Ole Paus. Melankolsk, nostalgisk og nært.

Indie og alternativt var min første og er min mest langvarige musikkkjærlighet. Umåtelig mange geniale, mindre kjente band og artister opp gjennom 2000-tallet. Vampire Weekend, Mikhael Paskalev, Mac Demarco og gud, Mother Mother dreper meg. Så fant jeg nylig Chris Isaak som jeg falt for ganske umiddelbart, selvom jeg er usikker på om det regnes som indie? Mer rock kanskje.

Av mainstream musikk syns jeg Frank Ocean er noe av det deiligste og kan alle tekstene by heart. Får også en sjelden gang hip hop og rap-perioder hvor Chance the Rapper, Kanye West, Kendrick Llamar, Aminé og Yung Gravy blastes og rappes. Sistnente er crazy gøy. Smiler av alle tekstene hans.

Jakke // Shein
Genser // Monki
Bukse // her
Veske // her
Sko // her

Så jeg har vel en relativt bred musikksmak og blir fullstendig fortapt i alle overnevnte band og artister. Det er nesten trist hvor mange andre som også hadde fortjent å bli nevnt her, men kan tenke meg at listen allerede er en smule overveldende for noen som spurte etter musikktips. Også en ting til! Jeg pleier å spørre folk hvilken musikk de hører på innimellom, og får 10/10 ganger svaret “Alt egentlig… Untatt death metal liksom.” Men det stemmer ikke! Og det suger å få det svaret. Ingen får lov å si det, haha. Jeg hører så langt i fra på alt, at det ikke er tidig en gang. Tror ikke vi er helt klar over hvor mye musikk som eksisterer der ute. Bare tenk alle andre språk for eksempel (hvor jeg hører på litt fransk og spansk) Eller jeg kan høre på alt teknisk sett, men det betyr ikke at jeg frivillig setter på hvilken som helst musikk og liker det. Det er mye som brutalt rasper opp sjelen min og genuint gjør meg irritabel og stresset. Sia, Kygo, Selena Gomez og den slags. Sorry men det tror jeg treffer noen nerver i meg som sitter i klem. Jeg liker musikk som er laget fra sjelen og treffer sjelen, dypt og nesten uforståelig. Som kunst burde være. Listepop laget for å tjene masse penger føles ut som en fullstendig waste of time å lytte til for meg. Det gir meg nada. Det skjer så klart at det dukker opp en god låt der og, men altfor, altfor sjeldent.

For øvrig pleier jeg å legge ut sanger jeg er obsessed med på instastory, og har lagret dem i en sånn sirkel på instagramprofilen min hvis noen vil gå og finne noen gullkorn. Jeg kan gjerne begynne å lage litt flere musikkrelaterte innlegg, men jeg føler meg ofte ganske alene om å like den musikken jeg gjør. Så skrik ut hvis vi har noen felles favoritter, og anbefal meg gjerne noe dere tror jeg kunne likt!

11 kommentarer
    1. Anbefaler Hozier på det sterkeste! Tekstene hans er helt nydelige, og såpass gode at jeg tar meg selv i å bruke lang tid på å analysere dem. Han har hentet mye inspirasjon fra både blues og rock, noe som gjør at han har litt variasjon i musikken sin. Take Me To Church er en sang de fleste har hørt, men etter min mening er mange av sangene hans mye bedre enn den. Jeg er ekstra glad i sangene Jackie And Wilson, To Be Alone, Cherry Wine, Shrike, Movement og Run. Han har også coverversjoner av et par låter, blant annet Do I Wanna Know.

      Eva Cassidy er også en helt fantastisk artist. Hun har stort sett gitt ut coverversjoner av andres sanger, men de er helt nydelige. Blues- og jazztolkninger av flere låter. Albumet Nightbird er live-opptak fra en konsert hun hadde en stund før hun døde. Stemmen hennes er nydelig og får frem noe helt nytt i hver sang hun synger.

      Sorry for tidenes lengste kommentar, men det blir fort sånn når man prøver å selge inn musikken man liker hah

    2. Setter veldig pris på det! Har hørt litt på Hozier men ikke heeeelt meg. Selvom det slettes ikke er det verste. Kanskje jeg burde gi han en ny sjanse. Eva Cassidy legger jeg til i en liste for å sjekke henne ut. Takk!!!

    3. Kjipt at du ikke hører så mye på 80-talls musikk, siden noen av mine yndlingsartister holdt på da. Du har sikkert allerede hørt disse artistene, men hvis ikke anbefaler jeg The Cure, The Smiths, New Order og Joy Division. Alle disse lager blant annet ganske gøy, popete musikk med melankolske tekster (med unntak av Joy Division som er ganske dystert tvers gjennom), på samme måte som John Olav Nilsen.

    4. Kom på enda flere anbefalinger haha. Sånn går det når man oppdager andre musikkinteresserte mennesker, da er det gøy å få prate litt om musikk som ligger hjertet nært. Det kan være jeg bommer totalt og at dette ikke er din type musikk i det hele tatt, men jeg slenger inn et par forslag til så får du se om det er noe som faller i smak.

      Gregory Alan Isakov har en del fint. Jeg har bare hørt albumet The Weatherman, og synes det meste der er bra. Favoritter er Amsterdam, Second Chances, Saint Valentine og Living Proof.

      Har likt noen låter av Milky Chance: Loveland, Feathery (er en vanlig versjon og en “slow” versjon, begge er greie) og selvfølgelig Stolen Dance.

      Shoecraft sitt album The Whisper II har jeg ikke hørt så mye på, men det jeg har hørt så langt har jeg likt. Låten Cheeks er veldig fin.

      Viss du vil høre på jazz så kan jeg anbefale Radka Toneff sitt album Fairytales, og Ella Fitzgerald sitt album Ella At Zardi’s (live).

      Noe ganske sært, men litt kult er Sigur Rós sine album “Svefn-g-englar” og “( )”. Det er et islandsk band. I førstnevnte album synger de på islandsk, og om jeg ikke husker feil synger de en blanding av islandsk og “gibberish” på sistnevnte album. Ganske grei musikk å ha på i bakgrunnen om man vil stresse ned.

      Jeg innser nå at mye av denne musikken er ganske nedpå og derfor kanskje litt ensformig, men som sagt; sjekk ut det du vil.

      Ellers må jeg si at jeg har hørt litt på flere av artistene/bandene du nevner, men flere av dem har gitt ut så mye musikk at jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Har du noen låter/album du kan anbefale fra Queen, Guns&Roses, Rolling Stones, eller Led Zeppelin? Hadde satt stor pris på det!

      Håper du finner noe blant alle disse låtene som passer deg!

    5. Ååh, setter superpris på det! Jeg legger alle du nevner til i en liste av anbefalt musikk, så sjekker jeg det ut. Finner helt sikkert noe jeg liker, så takk! Stolen Dance er faktisk en av de mainstream sangene jeg elsker og aldri blir lei, så skal definitivt grave dypere i musikken til Milky Chance.

      Skjønner at det er vanskelig å ikke vite hvor du skal begynne, ja. Jeg skal tenke litt på hvordan jeg kan lage et innlegg om det 😀 Men for å ta d kjapt her da. Queen: Love of my life og I want to break free. Av Guns & Roses er Patience noe helt eget. Av Rolling Stones hører jeg en del på Hoo Doo Blues for tiden, men ellers er Beast of Burden, Angie og You Can’t Always Get What you Want. Led Zeppelin dreper meg med Babe, I’m gonna leave you. Den er sinnssyk. Håper det hjalp litt! 😀

    6. Vi har ganske lik musikksmak! Har du hørt noe på R.E.M? hvis ikke vil jeg anbefale de på det sterkeste, virkelig noe annet enn det som spilles på radioen i dag. De fleste har jo hørt Everybody hurts, men synes nesten de mer ukjente sangene deres er enda bedre.

    7. Ah mange av artistene og bandene du nevnte er av favorittene mine også!
      Jeg vil gjerne anbefale deg artisten Tallest Man on Earth (du bør iallefall høre sangen «The Dreamer») – han er svensk og har mange deilige sanger med nydelig tekst.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg