21 ÅR OG 21 LÆREPENGER

I dag er jeg 21 og føler meg litt som jeg gjorde på bursdagen min i fjor. En underliggende melankoli dikterer perspektivet jeg fargelegger meg selv og denne dagen med. Jeg gjør ting litt saktere enn vanlig. Jeg er mer alene oppi hodet mitt. Litt sånn at jeg lurer på hvorfor, men også litt sånn at det går fint at det er sånn. Bursdager markerer hvor lenge du har levd og minner deg på fortiden din. Ikke sånn spesifikt med klare og tydelige minner syns jeg, men bare en følelse av at jeg har levd et liv. Ikke et helt liv, men et liv likevel. Jeg fikk lyst til å lage et innlegg med “21 ting jeg har lært” i denne forbindelse. Jeg husker det var en populær ting å gjøre på YouTube på bursdagen sin for noen år siden. Noe som gjør det litt mindre kult å gjøre det nå. Men jeg er ikke kul så her er 21 lærepenger jeg har erfart siden forrige fødselsdag.

1. Venner er bokstavelig talt livsviktig. Hvis du har gode venner, kan du komme deg gjennom alt. Så dyrk forhold med mennesker som gir deg en god magefølelse.

2. Jeg er ikke like uovervinnelig som jeg trodde da jeg var tenåring. Denne er stor, haha.

3. Det i livet som virker negativt, har en like positiv motpol som er litt vanskeligere å se.

4. Gode ting tar tid. Jeg er skyldig i å ha for høye forventninger til at gode ting skal ta litt kjappere tid enn ønsket. Men gode ting tar tid. Veldig lang tid.

5. Mennesker er et resultat av erfaringer, inntrykk og stimuli samlet fra de var et foster og opp til der de er i dag. Og på grunn av dette har man egentlig ikke fri vilje, selvom det absolutt føles slik. Valgene man tar, dikteres av underbevisste prosesser, formet og utlevert fra havet av dine tidligere erfaringer.

6. Å innse forrige punkt, gir meg en enorm takknemlighet for livssituasjonen min. I tillegg til en mye større forståelse ovenfor menneskers handlinger, uansett hvor vonde. Alle var 3 år en gang, selv terrorister og voldtektsmenn. Så jeg har en ubetinget kjærlighet for dem, og ønsket mitt om å finne en måte de skal få det godt igjen på, er astronomisk større (og mer effektivt) enn sinnet på dem. Jeg føler meg alene i dette synet blant menneskekretsen min, men det er sannheten.

7. Jeg må ta stor hensyn til avhengighets-genet jeg ikke trodde jeg hadde. Fetteren min sier jeg blir avhengig av ting bare jeg ser på dem, lol. Noe jeg aldri hadde gjettet om meg selv, og ikke har innsett før det siste året.

8. Langvarig søvnløshet viser deg hva galskap er.

9. Forvirrelse i for stor grad er et smertehelvete, og har blitt kåret til min minst-favoritt følelse i hele følelsesspekteret.

10. Bibelske fortellinger har enorm overføringsverdi til personlig utvikling. De har fundamentale arketypiske budskap som gir en større forståelse for hvordan livet fungerer. Dette har gitt meg mange dype, uforklarlige aha-øyeblikk som jeg slettes ikke erfarte da historiene ble fortalt på barneskolen. Historiene kan relatere på et dypt nivå til alle, om man leser mellom linjene. Jeg forstår nytten av religion i mye større grad enn jeg har gjort tidligere.

11. Kroppen min er smartere enn meg. Den sier alltid i fra om det er noe gale, selvom jeg ikke er klar over hva som er gale en gang.

12. Jeg er en mer svevende, idé-rettet, abstrakt, kunstnerisk person enn en data-dreven, konkret, pragmatisk og jordnær person.

13. Sannheten av forrige punkt gir meg et tydelig kart over hvilken vei jeg er nødt til å gå i livet for å gjøre mest mulig godt for meg selv og andre.

14. Mens rytmisk musikk tar meg dypt og nært inn i én spesifikk stemning, føler jeg at klassisk musikk tar meg på en reise innom forskjellige type stemninger i ett og samme stykke. Det er to forskjellige verdener å besøke, og jeg elsker begge deler.

15. Dårlige valg gir gode historier.

16. Fra jeg var liten har jeg alltid fått vondt på “fiendens” vegner, blitt stille når folk snakker ned om dem og hatt en ønske om å psykoanalysere driten ut av dem, haha. Sjokkere dem med kjærlighet så de helbredes.

17. Jo mer ekspert man blir på et område, jo mer innser man at hvor lite man faktisk vet om emnet relativt til hvor mye info det finnes om det. Ah, det finnes mange versjoner av denne påstanden. En av dem er tatoveringen min og Sokrates’ kjente ord. Men jeg innser dette så ofte at den måtte få komme med i innlegget.

18. Jeg er veldig lite kresen på mennesker. Liker de fleste og ser lett deres gode egenskaper eller potensiale. Og kanskje jeg lett aksepterer deres negative egenskaper fordi jeg er så bevisst over mine egne. Å dømme noen føles falskt, ekkelt og selvmotsigende. Med mindre det er på TV, haha.

19. Jeg får stadig høre at jeg er en rolig og behagelig person, noe som er veldig hyggelig, men jeg er også ironisk nok høynevrotisk. Det kan spores tilbake til flere opplevelser i barndommen, men spesielt en episode da jeg fikk panikk inni et sengetøy, og fikk i ettertid klaustrofobi og panikk ovenfor de minste ting som (jeg følte) hindret pusten min. At klaustrofobi er en form for angst, og at jeg er ekstra sensitiv for negative og engstelige emosjoner, er noe jeg har gjenoppdaget det siste året.

20. Det finnes ikke gode eller dårlige mennesker. Alle har begge deler i seg. Alle har potensiale til å bli en Hitler eller en Moder Teresa. Hvis du tror du er snill og aldri kunne skadet noen, kommer skyggesidene dine frem på måter du ikke har kontroll over – i situasjoner som kan være sjokkerende og vonde. Å vite at du er i stand til å gjøre skade, men å la vær – gir karakteren din mer stabilitet, fred og respekt. Og det er en mentalt sunnere og tryggere strategi. Bli venn med skyggesiden din, som Carl Jung råder.

21. Inntrykksfulle hendelser utvider følelsesregisteret. På godt og vondt vel og merke. Plutselig er man i stand til å føle ting man ikke visste mennesker kunne føle.

Så det var 21 ting jeg plukket ut av toppen av hodet mitt. Meg det siste året og meg som baby. Nå har jeg tent stearinlys og satt på klassisk musikk og innså at det høres supercheesy ut, men det er et faktum og det skal nytes. Den siste timen av 21-årsdagen min. På gjensyn, fine folk.

23 kommentarer
    1. Gratulerer med dagen! Kanskje du kunne laget et innlegg om bibelske fortellinger? Kommet med et par eksempler, og analysert dem? Virket veldig spennende

    2. Det er betryggende å vite at det er noen andre her i Bergen som føler det som meg og har lært mye av det samme disse årene. Klem fra en som kjenner seg igjen.

    3. Nå er jo ikke Mor Teresa akkurat motsatsen til Hitler (bare god).
      Du kan høre mer om det i “Hva er greia med”-podcasten til Jonas Bergland og kompisen hans.
      Interessant å få med seg, ettersom “Mor Teresa” liksom har blitt et slags uttrykk for å være genuint god.

    4. Jeg digger tankene og ideene dine og hvordan du formidler dem! Jeg er veldig enig i så masse av det du skriver, og det føles nesten rart og lese innleg slik som dette fordi det handler om ALT vi har om i psykologifaget jeg tar nå. (Du har så mye tanker rundt psykologifeltet at jeg syntes det var overaskene at du ikke valgte å studere det!) Du er den vennen jeg ønsket jeg hadde, som vi kunne snakket timesvis om temaer som dette. Er så interesant og jeg føler at det er få som faktisk tenker over slikt, i forhold til mer overfladiske ting. Elsker slike inlegg, og kunne lett lest mer om tanker rundt slike temaer.
      Du skrev det om at kroppen er smartere enn deg,og forstår om noe er gale, og i det siste har jeg tenkt mye over både kropp og hjerne. Tenk at hjernen fant opp sitt eget navn, og alle de pittesmå delene av den. Samtidig kan den ødelegge seg selv, så mye at vi kan bli mentalt syke. Det er ingen ting som fysisk påfører den noe. Den blir bare ustabil av tanker, eller andres ord, som bare består av lyder eller små tegn som former ord!
      Synes hjernen er helt sykt fassinerende og tror det er så ufattelig mye vi ikke forstår om den.

    5. Håper du hadde en fin bursdag, Leandra! Jeg skulle så inderlig ønske at vi to kunne hatt samtaler hver dag, om alt mulig. Du beriker rett og slett mitt indre med dine fremstillinger og definisjoner av livet, mennesket og universet. Jeg føler meg rett og slett hjemme i alt du deler <3

    6. Fantastisk innlegg. Du har mange verdier som jeg selv kjenner meg igjen i, så ikke tenk at du er alene om det du tenker. Jeg må også kommentere på at du er ekstremt flink til å sette ord på ting med presisjon, spesielt i punkt 5. Jeg synes alltid det er et slit å sette ord på ting i blant, siden ordforrådet mitt ikke er vidt nok, haha. Synes derfor det var så tilfredsstillende å lese akkurat punkt 5, der jeg har tidligere prøvd å gi en god beskrivelse av samme tema, men sitter alltid fast.

      Uansett, psykologi er jævli interessant. Jeg kan bore meg gjennom Carl Jungs teorier hele dagen. Studien om menneskers oppførsel er det mest interessante jeg vet om, og ikke minst praktiske. Jeg synes personlig at alle skoler skulle kjørt en rask gjennomgang av psykologi, spesielt grunnleggende fakta som menneskers emosjoner.

      Du har en beundringsverdig bred mengde av kunnskap og ikke minst empati for andre mennesker. Når man er omringet av altfor mennesker som ikke er interessert i å ha innsikt om verken mennesker eller verdenen rundt seg, så er det en lettelse å lese bloggen din <3 så plis aldri slutt å blogge haha

    7. Hei. Du er så sykt reflektert og jeg lurer bare på om du noen gang har hatt en eksenstensiell angst? Jeg finner meg i en periode der jeg undrer mye over livet og har plutselig fått en slags angst knyttet til døden og til hva greia egt er. Har du noen tanker rundt dette?

    8. Så vakkert skrevet. Wow, tusen takk <3 <3 Bli vennen min

      __

      *Venner*:) Men ærlig talt, fortsett å dele det du gjør, selvom du kan føle deg alene i å mene noe (f.eks. det med å ha kjærlighet for fienden) – for det er du slettes ikke<3 Det å at du bruker din blogg til å formidle kunnskap på en så underholdene måte, tror jeg at er en del av noe nytt og viktig. Blogger, Instagram og andre sosiale media blir mye brukt til å kun underholde eller til å bli underholdt. Det mater oss med ingenting av ekte verdi, minsker vår evne til behovsutsettelse, vår sosiale kompetanse og positiv selvutvikling++ Så det at du benytter din plattform til å få andre til å reflektere, samt å se både mer innover og utover, beundrer jeg.

    9. Ja, jeg tror sosiale medier også kan bli brukt til veldig fornuftige og viktige ting. Det gleder meg å lese at du syns jeg gjør det, jeg skal fortsette<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg