Q&A – SVAR

Hvordan er ditt forhold til å spise kjøtt?
Jeg får et lite stikk av dårlig samvittighet hver gang jeg ikke spiser vegansk for å være helt ærlig. Jeg hadde jo en periode hvor jeg leste side opp og side ned om veganisme, så alle dokumentarene, så alle youtubevideoene (ikke alle, haha, det er sikkert tusenvis) og til og med spiste vegansk i en måned. I dag spiser jeg mindre kjøtt enn før fordi jeg er så bevisst på det. Når jeg skal lage mat til meg selv, velger jeg bort kjøtt og meieriprodukter og graviterer nærmest automatisk mot plantebasert mat i butikken. Så det er jo en god ting! Men jeg kan ikke kalle meg vegetarianer eller veganer, for jeg spiser stort sett det jeg får servert. Ingen unnskyldninger, bare dårlig viljestyrke rett og slett. Jeg ble flink etter den veganske måneden min for tre år siden, og det henger fremdeles litt i. Men jeg skal fortsatt bli flinkere. Og i hvert fall nå som jeg snart flytter ut!

Anbefaler du friår, og er det noe du angrer på at du gjorde/ikke gjorde under friåret ditt?
Jeg anbefaler friår til de som har lyst til å ta friår! Om du heller har lyst til å studere, så anbefaler jeg det ikke, haha. Jeg angrer på at jeg ikke reiste mer. Det skal enormt mye til før jeg angrer på noe. Prøver så godt jeg kan å innrømme feilene mine åpent og ta det som lærdom.Fun fact: Dette er Or fra Israel som jeg ble kjent med en av de siste dagene i Vietnam. Han er fortsatt er på backpacking, og sendte meg en DM for noen dager siden og sa at han hadde møtt en norsk jente som leste bloggen min. Det er helt sinnsykt, haha, er da man kan si at verden er liten. 

Har du noen råd til de som skal begynne på vidergående i år? Tips til hvordan å ikke grue seg & hvordan få mer motivasjon?
Det handler om innstilling. Jeg syns det er kjipt at mange norske ungdommer har så negative tanker om skolen, og ser på det som noe de  gjøre. Vi må ingenting. Jeg er evig takknemlig for hvert eneste av mine år på skole. Det har bygget meg til den personen jeg er i dag både sosialt og intellektuelt. Skole kan være en fantastisk ting. Det er klart skolen byr på utfordringer i større og mindre grad, men sånn er livet og utfordringer er sunt, lærerikt og karakterbyggende hvis man velger å se på det slik. Jeg forstår at å endre perspektivet sitt på noe er skikkelig, skikkelig vanskelig. Det syns virkelig jeg og. Men baby steps. Prøv å begynn å legge merke til små positive detaljer ved jobb og/eller skole, og ta det til deg! Det er masse å være takknemlig for om man prøver. Fake it til you make it, så blir det lettere og lettere og bedre og bedre. You can do it.

Har du tenkt å flytte hjemmenfra i nærmeste framtid?
– Neste uke flytter jeg til Danmarksplass med min kjære. Skummelt, men dødsspennende. Jeg gleder meg!

Hva er det du tar bilder med? Synes generelt selfier og bilder du tar i speil er sykt tydelige og pene! Men så også på bildene som dere tok på turen. Er alle tatt med mobilen din, eller pleier du å bruke kamera?
Kameraet mitt er fantastiske Canon 6D Mark 2, og min 50mm 1.4 linse komplimenterer kamerahuset helt nydelig. Ingen fancy redigeringsprogram på meg. Jeg bare justerer lys i bilder på macbooken min. Jeg bruker også mye mobilkamera. Jeg har iPhone 8, som også tar vakre bilder. Jeg syns faktisk mobilen tar finere landskapsbilder enn kameraet mitt, spesielt etter de er redigert. Litt lys og et spenstig filter i VSCO pleier å gjøre susen.
Processed with VSCO with c1 preset

Noen positive og negative sider ved et år fri etter vgs?
Uff, ja masse. Det varierer nok fra person til person. Jeg hadde et veldig avslappet friår hvor jeg jobbet, men egentlig hadde mest fri til å gjøre på det jeg ville selv. Positive sider er jo at du kan tjene og spare dine egne penger, stor frihet, masse betenkningstid og du kan reise. Negative sider er gjerne rastløshet, mangel på en tilhørighetsfølelse, dårlig døgnrytme, dårlige valg, tiltaksløshet, ensomhet og tomhetsfølelse. Men igjen, alt blir lærerike erfaringer til slutt. Dette er bare noen ord hentet av egen erfaring, og det er sikkert mye likt for de fleste, men vi opplever det også ganske forskjellig da vil jeg tro. Spørs helt hvordan vi er skrudd sammen og hva vi velger å gjøre det til. Jeg er veldig, veldig glad i skole da, så enda et friår hadde knekt meg. Men jeg er på mange måter glad jeg gjorde det og, eller så hadde jeg angret tror jeg.

Hvor har du tatt tatoveringene dine?
De er fra litt forskjellige plasser. Både “interstellar”, stjernetegnene ved ankelen og det greske sitatet på ribbebeina er tatt på Leading Light i Bergen. De er vel kanskje de mest kjente her. Utrolig kult studio. Den ved håndleddet mitt er tatt i Leeds på et studio jeg ikke husker navnet på. Solsikken min tok jeg i Albir på et studio jeg ikke husker navnet på.

Har du noen planer om å ta ett tredje år i utlandet og få en bachelor i filmproduksjon? Vet at Noroff tilbyr det.
Hvis jeg har lyst når det er tid for å bestemme seg, hopper jeg i det! Foreløpig er det veldig fristende, ja.

Hei! Hvor er militærbuksa som du la ut på istastory fra? Så fin!!
God dag, god dag. Den lånte jeg av en venninne, og den er kjøpt på Bershka!

2 kommentarer
    1. Hei, jeg ville bare spørre om noe angående tatoveringene dine. Du sier du har tatt de på leading light, vet du muligens hvem som har tatt de? Jeg vil gjerne ta en tatovering, og har vurdert leading light; men usikker på hvem av de som egner seg best til å ta en simpel og minimalistisk tatovering.
      Ha en fin dag videre!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg