ENKLEST OG BEST, VEGANSK MIDDAG

Hey hey hey! Se hvem som slår til med enda et middagstips i dag! Det er ikke så lenge siden jeg viste dere den deilige pasta- og pestosalaten min her på bloggen. Den inneholdt da fetaost, og var dermed ikke helt vegansk slik som dagens middagstips blir. Jeg er som sagt verken vegetarianer eller veganer, dessverre. Min eneste unnskyldning til det er latskap og lite viljestyrke for å være ærlig. Men noen ganger føler jeg meg inspirert og flink. Og i noen dager eller perioder er jeg faktisk helt vegansk i matveien. Det gir meg et annet nivå av glede og ro. Enda oftere er jeg vegetarianer faktisk, uten å i det hele tatt prøve. Jeg kan prestere å ikke spise kjøtt i en uke uten å i det hele tatt tenke over det, så det er jo veldig positivt at det har blitt så naturlig for meg. På restauranter er jeg også alltid ivrig på å sjekke ut veggismenyen 🙂 Masse digge smaker å utforske. Jeg elsker å prøve ny mat og sier et stort ja til så og si alt.

Plantebasert spising er noe som begynte å oppta mye av interessen og engasjementet mitt for litt over 3 år siden nå. Jeg har alltid hatt masse respekt til alle som prøver å gjøre en positiv forskjell når det gjelder helse, dyr og ikke minst det globale miljøet – gjennom matvalg. Det er lite som kan måle seg med den positive effekten dyre-frie produkter har på akkurat disse tingene. Netflix har mange gode dokumentarer om dette hvis noen vil finne ut mer. Er utrolig masse spennende og overraskende å sette seg inn i hvis du fremdeles er ukjent med hele konseptet. Jeg ser veganisme virkelig vokse over alt for tiden. På YouTube, hos kjendiser, vennekretsen og til og med familien. Det er nesten bittersøtt å se at flere og flere innser at man virkelig ikke trenger kjøtt for å leve, og at det finnes mye bedre og sunnere alternativer til både proteinene og vitaminene. Ikke minst hvor uhorvelig stor innvirkning det har på miljøet, og selvfølgelig lidelsen for levende, følende skapninger som ønsker å leve gode liv. Jeg så faktisk nylig en Ted-talk hvor en snakket om hvor stor negativ innvirkning produkter med melk og kjøtt hadde på den mentale helsen i forbindelse med hukommelse og alzheimers. Ikke bra. Og hvor utrolig positiv innvirkning mat fra planteriket hadde på akkurat det. Forskjellen dietten kunne skape i hjernen var mind blowing. Dere kan se den her hvis dere vil. Syykt mye god info å ha, og ikke minst interessant.

 Så her forleden hadde jeg meg en vegansk dag og stelte i stand en suuuper god middag til meg selv etter trening. Den ble så god (og jeg ble så stolt) at jeg måtte dele den med dere. Se så fin og “typisk vegan” den ser ut, haha, dødsfin.

Du trenger:

En søtpotet
En pose vasket og klar spinatblader
Couscos
Avokado
Salt
Pepper

Fremgangsmåte:

Jeg varmer opp ovnen til 225 grader celsius. Så kutter jeg søtpoteten i to og smører en teskje med olivenolje på flaten til begge to. Jeg lar dem bake i ovnen i 30 til 40min. Couscousen tar jeg i en skål, fyller den med vann akkurat slik at de øverste kornene flyter litt. Så tar jeg den i mikrobølgovnen i 3min. (Jeg pleier bare å øyemåle hvor mye couscous jeg bruker.) Så legger spinaten i en skål, kutter avokadoen i biter, river av skallet på søtpoteten og kutter den i biter. Hiver det oppi spinaten. Så heller jeg i couscousen (jeg sverger jeg kunne spist couscousen alene) Til slutt topper jeg alt med litt peppermiks og drysser over litt Maldon havsalt. 

Jeg eeelsker søt mat og er glad i alt som har søtlige, varme smaker. Med friskheten til avokadoen og spinaten, saltheten til couscousen og saltet, blir det en perfekt combo med søtpoteten (spiser også søtpotet alene, hehe) Så det var min veganske, enkle amatørmiddag! Søtpoteten har litt lang baketid, men jeg satt bare og sminket med meg en kopp te mens jeg ventet, så det gikk helt fint. Worth the wait!

Er dette noe dere kunne tenkt dere å prøve? 🙂

13 kommentarer
    1. Dette så SÅ godt ut! Må prøve det ut i morgen! Elsker at du deler matoppskrifter på bloggen <3

    2. Hei! Dette så utrolig godt ut 🙂
      Så forresten på snapchat at du har en tights fra aim`n, har vurdert denne tightsen selv men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ta xs eller s, lurte derfor på hvilken størrelse du har?

    3. Naam det så sykt digg ut. Elsker å spise mye vegansk selv, det føles så bra!! Og så lurte jeg på en ting, siden jeg ser ofte at du er på treningssenter på snapchat, så kunne du laget en innlegg med ditt treningsprogram/hvilke øvelser du gjør på treningssenteret? Du har jo den sjuukeste kroppen ever, så flere treningstips hadde vært veldig lærerikt og interessant. Håper du får en fantastisk helg, Leandra!

    4. Det så drit godt ut, og det er så kult at du prater positivt om plantebasert mat! Jeg føler liksom at du bryter ned litt fordommer mot veganisme. Du er forresten et så vakker og opplyst menneske <3

    5. Ser sykt godt ut! Skal lage meg sånn til middag i morgen, yay! Elsker når du skriver innlegg om veganisme, fordi jeg er veganer selv og siden du har så mange følgere får du forhåpentligvis inspirere andre om å ta bedre valg gjennom matveien sin ♡
      Håper på flere innlegg om alt som har om veganisme å gjøre!
      – Kisses :*

    6. Andrea: Åå, ja det forstår jeg godt at du liker ja Jeg blir utrolig glad selv, når jeg ser andre bloggere begynner å få øynene opp for det å dele det med sine lesere. Det kommer nok flere!

    7. Kristine: Så braa! Ja, det håper jeg jo at jeg gjør 🙂 Å ha fordommer mot noe så “over all” fredfullt, en så ren og fin livsstil og et positivt bidrag i hverdagen syns jeg er så unødvendig og urealistisk nesten. Tusen hjertelig takk for fine ord <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg