I DAG SKJER DET

Jeg husker på barneskolen når vi lærte om årstider på jorden og hvordan solen skinte på den nordlige og sørlige halvkule i løpet av de fire årstidene – hvordan en 23,5 graders helning av jordens rotasjonsakse i forhold til vertikalen kunne lage årstidene. En barnehjerne må liksom fokusere litt for å få noe så stort til å gi mening. Men jeg husker hvor logisk det var når jeg så en modell av jordens bevegelser rundt solen visuelt. Det er deilig å forstå. Lurer på hvilken hormoner som utløses når en forstår noe? Sikkert noen selvtillits-boosting hormoner og aktivitet belønningssenteret og what not. For det er hella digg, haha. Hvordan jeg kom til å tenke på det nå vet jeg ikke. Men jeg har alltid elsket astronomi mer enn alt. Det var vel det jeg var kjent for på barneskolen. Mitt felt liksom. Husker fortsatt i naturfagen når vi hadde om verdensrommet (en av de lykkeligste tidene i mitt liv, haha) og jeg følte meg sååå stolt da læreren spurte om jeg kunne forklare klassen forskjellen på en meteor og en astroide, haha. Savn. Jeg liker å se det meste i et kosmisk perspektiv egentlig. Det gjør alt litt lettere og mer begripelig for meg. Tenk at Norge i dag, 21. desember, befinner seg aller lengst vekke fra solen. Lengre bort kommer vi ikke liksom. Fra nå av blir nettene kortere og dagene lengre – i et halvt år, før de blir like lange, så motsatt. Nå skal alt snu, og vår del av verden er på vei mot liv og blomstring igjen. Det er ganske forståelig syns jeg, hvorfor man hadde et sirkulært historiesyn før kristendommen kom med det lineære. Alt vi vet om, slutter jo og begynner på nytt, så hvorfor ikke? At tiden går fremover, og ikke i sirkel er et relativt nytt tankesett i forhold til hvor lenge vi mennesker har vært her.

Jeg sitter og ser ut på landskapet som glider forbi utenfor danskebåten. Vi er nesten hjemme igjen og Norge er fint. 

Processed with VSCO with k2 preset

Processed with VSCO with k2 preset
Bilder fra en tur forleden som ikke går i glemmeboken. 

Processed with VSCO with c1 preset

Processed with VSCO with c1 preset

Det er snart jul og jeg er snart hjemme. Jeg er et barn. Jeg klarer ikke å vente.

3 kommentarer
    1. Fint innlegg, og det gledes til lysere tider <3
      Kan jeg spørre hvor du har kjøpt buksen på bildet, utrolig fin!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg