MINE FAVORITT JULESANGER 2017

Image and video hosting by TinyPic

 ♥ Auld Lang Syne

Jeg har en eller annen nostalgisk, trist og vakker forbindelse til denne sangen. Jeg husker i fjor når det nærmet seg jul og jeg gikk siste året på vgs, da så vi en film med hele trinnet. En skikkelig nydelig film, som var min lærers favorittfilm faktisk. Og det forstår jeg godt! Den handler om julevåpenhvilen i første verdenskrig 1914. De tyske og britiske soldatene som har blitt plassert på hver side av ingenmannsland for å drepe hverandre, foretok en uoffisiell våpenhvile på julaften og første juledag hvor de delte mat, spilte fotball og sang sammen. Det er kanskje en av de mest rørende historiene jeg vet om. På slutten av filmen kommer i hvert fall Auld Lang Syne på. Jeg fikk helt frysninger og måtte finne ut navnet på den melodien som jeg visste jeg hadde hørt en gang i barndommen. Ikke noe spesifikt minne, men den minner meg om da jeg var liten på hytten med pappa. Kanskje den mest emosjonelle julesangen for meg. Det er mange forskjellige artister som synger den, men jeg tror mange vil like Kurt Nilsen sin versjon. Den er nydelig.

Filmen heter En Dag Uten Krig, for de som lurer, og jeg anbefaler den absolutt til en julekveld med film og familie eller venner.

Fairytale of New York – The Pogues

Eventyrlig, full av personlighet, humor og sårhet. Jeg føler denne sangen er en film jeg har lyst til å lage. Den forteller liksom en historie. Stemmene er originale og det er alt i alt en unik julesang med masse følelser i sving. Og hva er bedre enn det?

Please come home for Christmas – Eagles

Jeg elsker, elsker, elsker Eagles og alle sangene deres. Tekstene deres treffer meg akkurat hvor det skal treffes og stemmen hans er såå deilig. Jeg hører på dem mye til vanlig og har et ekstremt bittersøtt og elskverdig forhold til sangen deres “Lyin’ Eyes”. God damn den sangen. Men uansett – jeg er så glad de også ville lage denne julesangen som er så behagelig og tilfredsstillende på de høye notene. Den korte, slappe og desperate (på en veldig god måte) gitarsoloen. Yes please.

Thank God It’s Christmas – Queen

Det finnes ikke mer styrke, engasjement og desperasjon enn i stemmen til Freddy Mercury. Er vanskelig å forestille seg noen andre synge denne sangen. Stemmen hans er utenomjordisk og det gjør noe fullstendig magisk og følelsesladet med denne julesangen. 

Santa Claus is Coming to Town – Ella Anderson

Denne er aller mest behagelig å ha på i bakgrunnen hvis du har juleverksted, besøk eller hva det enn skulle være. Noen sanger er bakgrunnsstøy i sosiale situasjoner, mens denne komplimenterer stemningen. Skikkelig loungemusikk. Den er lett og lystig i pianospillingen, samtidig som det er en ganske kjent julelåt som ikke er altfor seriøs.


Genser fra Mango og sko her

 Anbefal meg gjerne deres høyt elskede julesanger ♥

4 kommentarer
    1. Min favoritt er Mary’s boychild med Boney M. Ingen annen sang får meg i like mye julestemning som denne!

    2. Elsker julealbumet “Once upon a christmas” av Dolly Parton og Kenny Rogers 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg