Norsk musikk?

For litt siden hadde jeg en god periode hvor jeg faktisk begynte å digge norsk musikk. Det har jeg aldri hatt før, men jeg fikk veldig sansen for de artistene du liksom hører om på sånn barneskolen, som Jan Eggum f.eks. som i hvert fall er en av av bergens største. Jeg opprettet en liste på Tidal som heter “norsk???” og la til alt som ga meg nostalgi, pluss noe nytt jeg også har begynt å høre på. Denne perioden startet rett etter jeg var i Trondheim, for da var vi nemlig innom Rockheim, et museum for hovedsakelig norsk musikk opp gjennom tidene. Vi satt inne på et av rommene og så en opptreden fra “vise- og lyrikkfestivalen” hvor Ole Paus begynte å spille en spesiell, litt mystisk men egentlig bare rar og casual sang som traff en eller annen string i musikkhjertet mitt. “Leieboer” heter den, og anbefaler den for de som vil høre noe nytt og chill. Jeg liker den. Og John Olav Nilsen og Gjengen og Lars Vaular har jeg likt i ganske mange år egentlig.

I listen min ligger også litt fra deLillos og Postgirobygget, men hvis dere har noen andre først og fremst norske sanger eller artister dere enten har elsket eller elsker for øyeblikket, så hadde jeg satt superpris på om dere delte dem med meg i kommentarfeltet. Jeg må nemlig gjøre spillelisten min litt lengre slik at jeg ikke blir lei når de samme sangene spilles om igjen. Musikkstilen min i et nøtteskall er en god miks av underlig og ubeat. Og masse symbolikk som er vanskelig å bli klok på. Veldig glad i indie, alternativ eller 60-70-tallsmusikk med sitarer eller munnspill. Alt som hippiene ville elsket og alt som er inspirert av det, kort oppsummert. Gud, jeg er ikke enkel å ha med å gjøre, er jeg vel? Dette er noenlunde det jeg alltid faller for, men hva jeg hører på kommer selvfølgelig ofte an på humøret. Musikktipsene deres trenger selvfølgelig ikke å treffe akkurat dette, hahaha, ville egentlig bare analysere musikkstilen min tror jeg?? Takk på forhånd, sweeties ♥ 

Genseren er fra Romwe

24 kommentarer
    1. Diderre, vamp, cc cowboys, Henning kvitnes, hellbillies er noen av mine norske favoritter 🙂

    2. Sondre Justad har utrolig mange fine sanger, synes jeg! Hører for tiden spesielt på en av de siste låtene hans, “Paradis” heter den.

    3. RAZIKA!! Også Karpe Diem selvfølgelig. Så må jeg ikke glemme de beste av de beste, unge ferarri <333 og cecinnando

    4. Dynasti // Skambankt
      Fri Palestina // Honningbarna
      Bombefly // Gatas Parlament
      Die Polizei // Kaizers
      Min Kvite Russar // Kaizers
      Alle vet jo det // Kari Bremnes, Cohen på norsk
      Give it a whirl // Sivert Høyem
      Majesty // Madrugada
      Floden // Bjørn Eidsvåg
      Ipmiliin halesteapmi // Mari Boine (samisk då men)
      Intet nytt under solen // Åse Kleveland
      Vår beste dag // Erik Bye
      Hjernen er alene // Elg

    5. Er desverre ikke norsk musikk, meen jeg mener å huske at du likte beach boys? I såfall burde du sjekke ut jellyfish, et ganske lite kjent band fra 80-tallet som garantert fortjener mer oppmerksomhet. De har mange beach boys-aktige harmonier, liker spesielt godt sangen “new mistake” og generelt albumet “spilt milk”!!

    6. Sondre Justad, kjempeflink! Også Odd Nordstråga, (bl.a. «ein farfar i livet») er foralltid i hjertet, spesielt nå til jul:) «Tenke på en venn» er også nydelig i juletiden!

    7. «Tett inntil mæ» av Sondre Justad er den fineste sangen jeg veet!! Så liker jeg mange av de andre sangene hannes også da. Stjernene av Lars Vaular og Ingebjørg Brattland har du kanskje hørt, men den er nydelig <3
      Så vil jeg bare tipse deg om Electric feel av Henry Green (ikke Kygo remix, selvom den også er Ok da). Ikke en norsk sang, men fortsatt vakker!

    8. Anbefaler også Jokke med Valentinerne og Tourettes! Særlig Narkoman, Jeg er redd og Bestevenn er såre, vakre og beskrivende kunstverk

    9. Jeg har en veldig mer uvanlig musikksmak som jeg hører mest av enn det vanlige haha
      og det burde du/dere faktisk sjekke ut. Veldig fin og rolig og kul musikk. Sånn musikk du får lyst til å danse til rett og seltt! sjekk dem ut på youtube også evt!
      Koreansk musikk er kanskje litt uten om det vanlige men verdt å prøve for dere som vil høre noe nytt ;))
      Vel det tok litt tid for meg å like det. Det gjør det alltid med musikken og meg haha. Men hvis du prøver å høre litt og litt så blir det på en måte fengende og du får bare lyst til å høre mer.
      Her er noen av favorittene (har fler):
      lets not fall in love – BigBang
      stay – black pink
      FXXK IT – BigBang
      GoGo – BTS
      Lie – BTS
      Dope – BTS
      As if its your last – Black pink
      Why – TAEYEON
      andre jeg også hører på som er rolige og deilige:
      under the surface – marit larsen
      Unable. feat. molly bush – coery kilgannon
      Hold me down – maths time joy remix
      Lightning Lost recordning – Mark Diamond
      håper noe faller i smak hah.

    10. Ikke norsk sang da, men har du hørt sangen “Let’s Go to San Francisco” av The Flower Pot Men? Føler det er en sang du kan like hehe 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg