Ta på hverandre

Da jeg ble gjenforent med et par medlemmer av vennekjernen min etter jeg kom hjem fra Trondheim, hadde jeg ikke sett dem på rundt to uker. Jeg kan være en lykkelig idiot noen ganger, og lente meg forover fra baksetet og meddelte hvor fantastisk det var å dele deres nærvær igjen. Det var en dag hvor vennskap og nærkontakt ofte ble tatt opp som tema, og viktigheten av det liksom. Søsteren min sendte meg en liten artikkel hinn dagen hvor en hjerneforsker sa at for å maksimere lykke og minimere stress, var vennevalg og dem man omgir seg med en av de aller viktigste avgjørelsene. Det er liksom sånn man halvveis vet fra før gjennom logikk, men igjen, det er godt å få ting man har tenkt på bekreftet. Veronica sa også den dagen at mennesker bør bli tatt på, eller ha nærkontakt med andre 11 ganger i løpet av en dag. Jeg tenkte shit ja, det hadde vært sykt fint, men jeg er jo ikke i nærheten en gang. Dager jeg ikke tilbringer med venner, er jeg som regel ikke ani en sjel. Så kom jeg på noe jeg hørte om babyer en gang, at hvis ikke de blir tatt på innen de to første månedene av livet sitt kan de i verstefall dø, eller så blir de i hvert fall mentalt skadet for livet. Samme hvis ikke et barn har fått nok øyenkontakt opp til den er fem år, og hvor utrolig viktig det er for mental helse videre i livet. Og visste dere at kosing er bra for immunforsvaret, og at å klappe kjæledyret sitt reduserer produksjonen av stresshormoner? Jeg syns slike ting er fantastisk.

Processed with VSCO with c7 preset

Processed with VSCO with c7 preset

Sykt hvor avhengig mennesker er av hverandre bare for å være frisk. Jeg husker jeg snakket om dette med en kompis for lenge siden også, og han nevnte at det var leit at det var sjeldnere at gutter hadde fysisk kontakt med hverandre enn at jenter har det. Veldig lenge har det jo ikke akkurat blitt sett på som “mandig” at gutter kan stryke hverandre på ryggen eller gi hverandre en klem, slik det har vært allmenn akseptert at jenter alltid har gjort. Det blir heldigvis litt og litt mer vanlig, enn det var da for eksempel fedrene våre var ung. Da skulle man liksom være så tøff, ikke sant? Og ikke vise følelser. Jeg syns å vise følelser å være en bløtfis er det ultimate tegnet på selvsikkerhet egentlig. Å tørre å vise følelser, og ikke minst å ta på andre, når det er naturlig så klart – viser enorm selvtillit, og ikke minst er det utrolig sunt for mental helse. Jeg har definitivt blitt flinkere på dette med årene, og i hvert fall i det siste. Men tror at jeg og mange av oss enda kan bli bedre til å bli mer kjærlige, følsomme og kosete personer. Det gagner jo både oss selv, og de rundt oss <3

8 kommentarer
    1. Jeg elsker elsker elsker måten du både tenker og skriver på!! Jeg føler at jeg lærer noe nytt så å si hver gang jeg leser bloggen din. Takk for det.
      Og forresten, kan ikke du ha en real girltalk video?? Jenter og kvinner i dagens samfunn må bli flinkere til å ta vare på hverandre tror jeg. Jeg trenger dype samtaler, fine turer i naturen og lange klemmer. Igjen, takk.

    2. Uff, jeg stivner av skrekk når folk klemmer på meg. Synes det er skikkelig ubehagelig. Og øyekontakt, jeg får helt hjerneteppe mens jeg prater. Jeg liker ikke at det er sånn, og jeg prøver å forbedre meg hver dag. Jeg søker ikke nærhet heller. Hadde ikke typen klemma på meg i løpet av dagen, så hadde vi sikkert nesten ikke klemma i det hele tatt. Trist. Men fra trist til positivt da – jeg prøver å forbedre meg så godt jeg kan 😀

    3. Hei, dette er virkelig ikke relatert til innlegget ditt så jeg må bare unnskylde det. Men det har seg slik at jeg lurer på litt ang russedressen din. Jeg har bestilt samme modell og samme størrelse som du hadde. Men jeg så at du snakket om at den var litt for kort og stram. Nå skal det sies at jeg bare er rundt 1.64 og veier 53-54 kg. Jeg mener du er litt høyere enn meg, så det går vel kanskje fint på lengden?
      Så spørsmålet er vel egentlig om du synes den var veldig stram? Er redd den skal sitte veldig trangt på hoftene.
      <3

    4. Anonym: Den var litt for stram på meg, og tror egentlig, etter det du sier, at den vil sitte ganske bra på deg. i hvertfall mye bedre enn på meg. Den var ikke stram i hoftepartiet på meg, men mest i lengden på bein og armer og litt mye press over skuldre

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg