Oppskrif på (vb) søtpotetfries og hjemmelaget aioli

Å få til de perfekte søtpotetfriesene er en kunst. Sprø utenpå, bløt inni. De komme adlri til å bli like sprø som de du kan kjøpe på restaurant, for de bruker en helt annen teknikk. Men i det siste har jeg perfeksjonert mine så godt jeg kan. Dessverre har de siste gangene jeg har fått dem til så perfekt, blitt laget med øyemål uten å følge noen spesiell oppskrift. Men én stor forskjell har det vært – søtpotetene jeg har brukt de siste gangene har vært utrolig ferske og gode. Jeg har sett med en gang jeg kuttet dem opp at de var modne og i nydelig stand. Da har de en stek og klar oransjefarge og ser fuktig og saftig ut. Usikker på hvordan du kan kjenne dem igjen på butikken, men mine er kjøpt på Kiwi, som ofte har veldig god kvalitet på frukt og grønt.

Oppskrift på søtpotetfries:
Jeg kutter dem opp i så tykke biter som jeg ønsker. Jeg liker dem ganske tjukke for da blir de saftigst. Jeg legger bitene i en plastikkpose, heller over en desj med olivenolje og rister posen til jeg kjenner at alle har et tynt lag med olje over seg. Så siler jeg over et lite lag med maizenamel og rister posen igjen til jeg ser at melet er borte og bitene ser litt mer klebrig ut. Hvor mye av disse to ingrediensene du trenger, avhenger av hvor store søtpotetene er og hvor mange du har. Man må rett og slett prøve seg litt frem. Deretter sprer jeg dem på et stekebrett med bakepapir. Setter dem på 225grader varmluft i ovnen i 30min, tar dem ut, snur dem med gaffel slik at de blir like stekt på begge sider, og tar dem inn igjen i 10 nye minutter. Voíla, de er ferdig.

Oppskrift på hjemmelaget aioli:
Jeg ante ikke at det var så lett å lage hjemmelaget aioli. Det finnes flere forskjellige måter å gjøre det på, og det finnes oppskrifter som har flere ingredienser enn min enkle oppskrift, men jeg syns den ble mer enn god nok! Jeg brukte en halv tube majones, skviste ut ca 2 spiseskjeer sitronsaft og finkuttet et halvt fedd med hvitløk. Dette røres sammen og vipps, har du hjemmelaget aioli. Det er jo så utrolig godt. Også til brød selvfølgelig!

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic  

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Jeg er en stor sucker for ketchup, så denne comboen slo ikke feil. Når man får til søtpotetfriesene perfekt, noe som krever et par ganger med prøving og feiling, kan man få de så gode at det nesten ikke er nødvendig med tilbehør, eventuelt bare med et lite dryss salt eller havsalt over. Mmmm. Lykke til!

Har dere fått til å lage søtpotetfries før?

10 kommentarer

Siste innlegg