Bilder fra min 17. mai

I går var det 203 år siden 112 menn satt på Eidsvoll og formet det nye og litt mer selvstendige Norge etter 400 år under Danmark. Takket være opplysningsfilosofer som Rousseau med folkesuverenitetsprinsippet, Montesquieu med maktfordelingsprinsippet, Voltaire med frihet, John Locke som deres inspirasjon, amerikansk uavhengighet, fransk revolusjon, rettsikkerhet, allmenn stemmrett og demokrati kom etterhvert også Norge diltende etter resten av den vestlige verden på begynnelsen av 1800-tallet. Nasjonalromantikkens gullalder med dens i dag kontroversielle politikk, men for alltid idealistiske, romantiske kunst og idéer. Deriblant grunnloven. Ferdig på bare 6 uker i 1814. 

… En slik dag kan ikke startes på noen annen måte enn med et orkester av et herremåltid med kjernefamilen.


Bikkjen til far.

Vi er en treig familie, så vi var ganske sen inn til sentrum den dagen. Typ 2-tiden kan jeg tenke meg. Jeg møtte Solfrid og William og vi tok bussen inn sammen til byn hvor jeg traff og pratet med en del bekjente. Solen strålte som en gud, så 17. mai stemningen med russebukser, bunader, sukkerspinn, kiosker og tivoli midt i Norges fineste by… Kunne faktisk ikke spurt om bedre.

Klokken 4 skulle et band spille på Fotballpuben, og foreldrene mine sa at de spilte musikk jeg liker. Så vi dro dit. 


Bighorn Butterboys er et coverband som spiller gamle klassikere fra 60-tallet og opp til idag. Hadde faktisk aldri hørt om dem før mamma sa at hun kjente dem og at jeg ville like dem. Hun hadde rett. Både kjekke og flinke.


Min søte bror


Min nusselige far


Min gåtefulle Solfrid


Jeg er en idiot som verken har bunad eller ville bruke russebuksen. Vanligvis pynter jeg meg litt mer på 17. mai, så jeg vet egentlig ikke hva som gikk av meg da jeg kledde på meg den morgenen. Fortsatt hungover etter snusjuice sikkert. Kjolen er i hvertfall fra Bikbok, vesken fra Tiger of Sweeden og skoene finner der HER.

Hva gjorde dere på nasjonaldagen vår?

8 kommentarer
    1. Leandra, I LOVE YOU. Elsker at du er så realistisk og opplyst, og at du klarer å skrive på en måte som både er interessant, lærerik (!), engasjerende og ikke minst humoristisk. Du må være kremen av norsk ungdom, og ikke minst det beste blogg-Norge har å by på. Sist, men ikke minst må jeg skryte av at du klarer å produsere en imponerende mengde blogginnlegg, som alle holder samme kvalitet. Jeg vet at individualisme og ytringsfrihet er blant topp 10 verdier i Norge, så du skal få gjøre det du vil, men vit at om du noensinne slutter å blogge vil du etterlate deg et stort tomrom. Så please keep up the good work. Du er helt fantastisk!

    2. Herregud, jeg er fullstendig FRELST av skrivemåten din. Du får frem alt på en fantastisk måte, og du inspirerer meg så ufattelig mye! Jeg er så glad for at du tør å si hva du mener, slik som f.eks at Landstreffet ikke var helt toppers. Det er så fint å kunne ha en rollemodell som viser at det er greit å ikke drikke seg drita hver helg, eller være med på russebuss! I tillegg har du jo bare helt nydelig smak innenfor filmer og dokumentarer, og uten deg hadde jeg aldri begynt å se cosmos…og hva ville livet mitt vært uten?? Du er virkelig et gullkorn blant bloggere i Norge <3 love you

    3. Den første kommentaren stiller jeg meg 100% bak, er en fryd å lese alle blogginnleggene dine! Håper du koste deg masse på 17. mai, kjempefine bilder 🙂

    4. Frida Næsje: Så utrolig gøy å lese en kommentar som dette! Det gir meg virkelig motivasjon og godfølelse. Dødsgøy at du ser Cosmos!!!! Det er helt fantastisk. Tusen tusen takk for kommentaren din, wow <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg