Rome, here I come

Heisann dere! Akkurat nå sitter jeg faktisk og øver til den siste muntlige vurderingen i historie og filosofi på vgs noensinne. Jeg husker fremdeles så godt den dagen jeg spontant byttet fra internasjonal engelsk til historie og filosofi i et friminiutt i begynnelsen av andre klasse, for å hoppe rett inn i en presentasjon om gammel samisk religion. Beste avgjørelsen jeg har gjort i mitt liv kanskje. Jeg fikk 5, og derfra gikk det bare oppover. Ikke bare har det vært mitt beste fag, men også mitt favorittfag (noensinne) ble det også. Så det er litt trist å sitte å bla i de siste sidene av boken nå. Jeg tror ikke dere aner hvor mye de timene og den boken har hatt innflytelse på meg, måten jeg tenker, lever livet mitt og ikke minst denne bloggen. Mange av tankene mine er inspirert og viderutviklet av det faget, så hvis dere noensinne får muligheten til å velge faget, kan jeg anbefale det på det varmeste. Nå har selvsagt lærer også mye å si om man liker et fag, og jeg tror klassen vår har vært verdens heldigste. Men jeg har også vært verdens heldigste med klassen.

Derfor får jeg såvidt sove om nettene med tanke på at vi helt alvorlig reiser til Roma sammen NÅ på søndag. Det har vært noe vi har gledet oss til siden høsten 2015, samlet inn penger til turen via kakesalg, og det har hele tiden virket så fjernt. Men nå er det søren meg fire dager til, og jeg tror ikke jeg kan få sagt hvor mye jeg gleder meg. Tror de fleste har fått med seg hvor glad jeg er i historie, så det å vandre rundt i en by omringet av spor av Leonardo Da Vinci, Galileo Galilei, Michelangelo, Medicifamilien osv. Nei, jeg tror jeg kommer til å bli skikkelig starstruck… og emosjonell faktisk. Det blir helt fantastisk. Spesielt med de fine folkene jeg reiser med, og med programmet som er lagt opp for oss. Vi får virkelig sett og opplevd mye fra søndag-torsdag, og jeg håper å få tatt masse bilder til dere.


Det må jo være en av verdens vakreste byer? Noen som har vært der før? Jeg har bare vært i Pompeii for noen år siden, men aldri i Roma.

Kofferten ligger halvpakket på gulvet, og jeg har ikke annet enn glede og spenning sitrende i kroppen for øyeblikket. Jeg gleder meg til flyturen, til å bruke antrekkene mine, til å se det sixtinske kapell, til å holde foredrag om Mediciene, Vatikanet, dagsturen til Firenze, tilbringe tid med venner jeg er glad i, spise middager på koselige steder om kveldene, høre på musikk på rommet med roomien min Anna som har lik musikksmak som meg… Nei, så mye har jeg ikke gledet meg til noe siden 1472. Jeez, jeg må tilbake til øvingen nå. Ha en strålende onsdag, kjære dere, så snakkes vi snart!

10 kommentarer
    1. Kom faktisk hjem fra Roma i går. Var der med min historie og filosofi klasse. Nå var det andre gangen jeg var der, men var like fantastisk å komme tilbake igjen! Utrolig vakker by, med verdens beste is! Du burde glede deg. Helt magisk å være i det sixtinske kapell. Du får ha masse god tur!!

    2. Jeg skal til Roma senere i vår, så gleder meg masse til guide! Kos deg på tur.

    3. “Nei, så mye har jeg ikke gledet meg til noe siden 1472” hahah jeg ler. Men det høres helt fantastisk ut!! Tror faktisk jeg tar hifi neste år, speent.

    4. Roma er uten tvil den fineste byen jeg har vært i. Uansett hvor man går er det historie bak.
      Maten, sidegatene og masse historie gjorde Roma-turen min til den beste ferien i mitt liv.
      Er veldig gøy å ha vært i Vatikanstaten.Firenze var også et utrolig vakkert sted!
      Kos deg masse!!

    5. Roma er en helt fantastisk by. Jeg har vært der 4-5 ganger før og skal tilbake i sommer. Gled deg! Byen er vakker, men veldig overveldede med mye ruiner/forum og annen kunst, men også små sjarmerende gater. Alt er så mye større i virkeligheten. Jeg sitter alltid igjen med så mange inntrykk og det er virkelig en by som setter sine spor på en fin måte. Jeg anbefaler dere hvis dere har muligheten til å spise foran Pantheon (som ligger i en av sidegatene hvor shoppinggaten starter) – en plass med utrolig fine og bra restauranter med en helt spesiell stemning. Maten er fantastisk og hvis retten Tortellini a la boscaiola står på menyen anbefales den på det sterkeste (ikke så kjent, men fantastisk god). God tur Leandra, kos deg masse (litt misunnelig her jeg sitter) <3
      PS: hvis du lurer på noe sitter jeg med mange råd og tips, men dere har nok et eget opplegg. Ha en fin dag 🙂

    6. Du vet at Kulturakadamiet tilbyr semesterstudie i filosofi, etikk og livssyn i Roma sant?:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg