Mitt hjemmelagde, sunne (veganske) godteri

Da jeg skulle smake på mine hjemmelagde, veganske energibarer i morges, etter de hadde stått en natt i kjøleskapet, ble jeg så stolt?? Jeg er ikke en person som er flink på kjøkkenet, men av og til bare får jeg et lite nå-vil-jeg-lage-noe-kick. Da eksperimenterer jeg med alt jeg har tilgjengelig. Noen ganger går det til h, andre ganger må jeg nesten felle en tåre. Denne gangen måtte jeg nesten felle en tåre. Disse energibarene ble så ufattelig digg. Kan lett bytte ut godteri med dem. Og jeg tror kanskje disse kan være min reddende engel ut i fra sjokoladeavhengheten min. Jeg skal definitivt prøve å lage flere energibarer, for det var jo faktisk dødslett. Tenkte å gi dere oppskriften på hva jeg brukte til mine, men jeg øyemålte egentlig alt, så antallet i ingredienslisten er sånn cirka.

De smakte nesten litt kake eller noe? Også er de spekket med vitaminer og sunne fettsyrer, nei vet du hva, la oss begynne.

Jeg brukte:

1/2 boks med nøttesmør (jeg brukte mandelsmør fra Amsterdam)
1 spiseskjee lys sirup 
3 never havregryn
1 håndfull solsikkekjerner
2 never nøtti frutti (en nødteblanding med rosiner, tørket papaya, peanøtter og cashewnøtter)
10 soletti saltstenger
Et par (mange) dryss med kanel

Fremgangsmåte:

Først blandet jeg mandelsmøret og sirupen slik at de blandet seg fint inn i hverandre. så tilsatte jeg litt etter litt de andre ingrediensene slik at det blandet seg jevnt med massen. Saltstengene knakk jeg opp i små biter før jeg tok dem oppi. Til slutt tar du massen oppi en form og presser det sammen og utover med undersiden av et glass. Sett den i kjøleskapet i noen timer eller over natten. 

Jeg tok den ut av kjøleskapet i morges og skjærte dem i firkanter. Konsistensen er seig og crunchy, og smaken er en perfekt kombinasjon av søtt og salt. Selvølgelig kan du mixe og matche med andre ingredienser i energibarene, men kan garantere dere at dette blir digg.

Noe du kunne tenke deg å prøve?

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg