Mine beste trenings- og motivasjonstips!

Trening gir meg så mye fysisk velbehag og mental glede, så jeg er alltid på topp når jeg er i gode treningsperioder, og ønsker at andre skal ha det på samme måte. Så her er mine beste treningstips til de som sliter med å finne motivasjonen!

Just keep going… Når du først har vært på din første treningstime, er det litt lettere å komme seg avgårde på den neste. Og enda lettere å gå på neste igjen. Det blir bare lettere og lettere å komme seg på trening når man først er komt i gang, og gått et par ganger. Akkurat på samme måte som det er lettere å ligge på latsiden, når du er i den perioden… Men den eneste måten å se resultater av trening er nok å være konsekvent! Å trene et par ganger i uken over lang tid, gjør så utrolig godt for kroppen. Og det merkes ekstremt positivt både mentalt og fysisk.

Føl deg vel… Når jeg går på trening, liker jeg å føle meg vel. Om det er i en stor t-skjorte eller en inntilsittende treningstopp, kommer helt an på dagen. Men når jeg er på treningssenteret, blant mange folk og utfører alle slags rare øvelser, får jeg litt ekstra motivasjon av å føle at jeg ser bra ut. En sporty treningsfrisyre og fresht treningstøy is key. Da blir jeg gjerne en halvtime ekstra.

Ikke vær sulten… Dette er griseviktig. Forskjellen fra når jeg trener sulten, og når jeg ikke er sulten, utgjør all verdens forskjell. Mat er energi. Og å trene uten energi er som å trene når du har feber. Det gjør mer skade enn godt for kroppen. Jeg merker det alltid på viljestyrken og innsatsen til både meg selv, og de jeg trener med, om vi ikke har spist på en stund.

Hold intensiteten oppe… Ikke ta for lange pauser mellom sett! Pauser har så mye å si. Ha kontroll på hvor lenge du hviler imellom sett, og ikke bli for caught opp i mobilen eller samtaler med treningspartneren din. Du vil ikke at musklene skal stivne til slik at de må varmes opp på nytt før du fortsetter styrketrening. I tillegg holder du fettforbrenningen i gang, om du holder en viss intensitet gjennom økten, og gjerne er litt småanpusten og klam/svett gjennom hele økten. Dette kan for lange pauser ødelegge for.

Prøv nye ting… Mange liker ikke trening. Men tingen er at nesten alt er trening. Prøv noe du ikke har prøvd før, eller noe du syns virker gøy. Tror jeg har prøvd alle apparatene på Fitness og finner stadig nye ting jeg blir obsessed med i perioder. For en liten stund siden eelsket jeg trappemaskinen, og før det var jeg all about sykling, før det rodde jeg hver eneste økt osv. 

Planlegg økten… Jeg pleier alltid å planlegge økten kanskje noen dager i forveien, eller på vei til trening, eller når jeg varmer opp. Jeg tenker hvordan jeg vil oppvarme, tøye, hvilke muskler jeg vil trene, hvilke øvelser jeg vil kjøre i hvilke rekkefølge, også tøyer jeg musklene jeg har brukt til slutt etter en rolig nedjogging eller rask gange. 

Få håret unna… Det er så mange ganger jeg angrer på at jeg ikke tok med meg fliseklemmer. Når jeg blir varm, elsker babyhårene mine å stå rett ut til siden eller klistre seg til trynet, og det er irriterende når du bare vil ha alt håret unna ansiktet. I det siste har jeg blitt helt avhengi av dette hårbåndet fra Ivybands, og jeg bruker det hele tiden utenom trening også. Det som er så digg med den, er at den har en overflate som ikke sklir på håret. Den sitter bom fast der du plasserer den uansett om du har løst hår, fletter, hestehale eller dutt. Den er en lifesaver. Jeg fikk min hos frisørsalongen min Bjuti Hårstudio, men Ivybands har også egen hjemmeside her. (sponset)

Varm opp… Aldri begynn rett på styrketrening, eller rett på intervaller. Denne smellen har jeg gått på altfor mange ganger, og det er ikke deilig. Det er heller ikke noe sunt for kroppen, og du får mye mer utbytte av at musklene er varm og myknet opp før du begynner med noe litt mer intenst.

Kontrollerte bevegelser… Dette er også viktig folkens. Det er ikke om å gjøre å gjøre øvelser så fort som mulig. Du skal gjøre det så tungt for deg selv som mulig, i en kontrollert hastighet. Du får ikke nødvendigvis mer utbytte av å gjøre øvelser kjapt. Noen øvelser krever riktig holdning, og burde gjøres i en slik hastighet at du har kontroll over bevegelsene dine. Dette er viktig for å unngå skader og trene så effektivt som mulig.

Drikk… Hiv innpå med vann. Denne er logisk. Du trener, mister mye veske. Kroppen din elsker vann, gi den det <3 Da får du mer energi til å holde på lengre også.

Maten. Uansett hvor mye du trener, så vil kosten du har alltid være viktigere for helsen din. Abs are made in the kitchen, guys. Dere vet hvordan det skal gjøres. Lite til ingen kjøtt, lite til ingen meieriprodukter, og lite hvite karbohydrater som hvetemel og sukker. Nå skal det sies at jeg spiser egentlig hva som helst, og overspiser ukontrollert på kake en fredagskveld innimellom. Men sånn ellers da hehe. La grønnsaker, frukter, belgrfrukter, havre og korn ta over livet ditt. Det er superdigg det og. Lover.

Har du noen gode trenings- eller motivasjonstips du vil dele?

12 kommentarer
    1. Ååå, gode tips! Har vært i Forsvaret, og der lærte vi at kroppen bare klarer å ta opp litt vann av gangen, og at vi burde drikke litt (ca en dl) hvert 10. minutt (når vi var ute og gikk osv), så å drikke alt for mye har ikke noe for seg. Litt usikker på kildene her, men ser ut til at de jeg har funnet under støtter opp om påstanden.
      Har også noen kilder på at man egentlig ikke trenger så utrolig mye vann under trening: http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Fysiologer—Du-trenger-ikke-drikke-under-trening-632251_1.snd og http://forskning.no/medisin-menneskekroppen-trening-sport/2008/02/farlig-drikke-mye-under-trening (der sier de ca 400 ml til 800 ml på 60 min)
      Ellers supre tips! Elsker bloggen din, og nå fikk jeg jaggu meg litt ekstra motivasjon! 😀

    2. Kroppen får vel ikke energi av vann? Det er vel noe av det eneste som er kalorifritt.

    3. Lite til ingen kjøtt? Lite til ingen meieriprodukter? Er jo nettopp det kroppen trenger for å få proteiner til å bygge muskler? Du kommer ikke langt med styrketrening av å spise grønnsaker eller frukt etter trening

    4. Charlotte: jo, d gjør du 🙂 d finnes andre proteinkilder som inneholder ikke-animalsk protein + uten det animalske fettet, og som istede er proppet med vitaminer og bedre proteiner – Mat du kan spise masse masse av få i deg like mye, om ikke mer proteiner enn du kunne fått av meieri og kjøtt.

    5. Kan du komme med eksempler på frukt og grønt som inneholder like mye proteiner som kjøtt og meieriproduktet pr 100gram?

    6. Anonym: nei, men jeg kan komme med masse eksempler på mat fra plantefamilien som har mer proteiner enn kjøtt per kalori. Og innhold per 100 kalori er viktigere enn innhold per 100 gram.

    7. Masse gode tips! Jeg er i en veldig god treningsperiode, ser resultater og god motivasjon. Matvaner? Kan bli bedre! Noe tips? Hva spiser du iløpet av en dag? Noe spesielt gode lunch tips som er sunne og gode? 🙂

    8. Charlotte: Bønner, erter, kikerter og linser er eksempler på gode vegetariske proteinkilder. Ikke bare er de proppfulle av andre viktige vitaminer og mineraler, men de er også bærekraftige å produsere, og produksjonen forårsaker svært lite lidelse hos de andre skapningene vi deler planeten med.
      Dette er noe av grunnen til at FN har erklært 2016 “Belgfruktens år”.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg