Anbefaling av serie

For en stund siden ble jeg ferdig med Cosmos: A Space Oddessey. De som følger med på snapchat vet hvor obsessed jeg har vært med dette i det siste. Faktisk var det så bra at jeg må dedikere et blogginnlegg til det. For jeeesus kristus, jeg gleder meg til å se det på nytt.

Cosmos er en dokumentarserie på Netflix, på rundt 13 episoder tror jeg? Jeg er egentlig ekstremt dårlig til å se serier, og begynner alltid på en ny serie for å så glemme den etter max tre episoder. Men denne dokumentarserien sluuukte jeg. Helt siden jeg kunne lese, har jeg elsket astronomi og læren om kosmos. Og etter jeg har sett så og si alt av dokumentarer om universet på youtube på både engelsk og spansk, ble jeg oooverlykkelig da jeg fant noe jeg ikke hadde sett før. Men jeg ante ikke at det skulle være så bra, og tilgjengelig på Netflix!?

Vet ikke hvor mye jeg skal si en gang, men jeg satt i hvertfall oppslukt i den serien, med tårer i øynene av og til fordi jeg bare elsker temaene så mye. Serien er hostet av Neil DeGrasse Tyson og han forteller om universets sammenheng, fenomener og historie. Samtidig har de nydelige animasjoner av viktige vitenskapsmenn opp gjennom historien, og deres betydning innen deres respektive felt. Serien går i dybden i livet på jorden, hvor vi kommer fra og sammenligner veldig smått med veldig stort, og veldig lenge med veldig kort. Det er så mye å ta inn, og informasjonen er så overveldene… Men det er noe med den følelsen som bare treffer meg dypest av alt, og jeg elsker det. I tillegg blir jeg såå glad når de går grundigere inn på temaer jeg allerede vet fra før, eller nevner personer som jeg elsker. Da sverger jeg øynene mine blir store som tallerkner.

COSMOS: A SPACETIME ODYSSEY: The mystery of comets is explored in the all-new "When Knowledge Conquered Fear" episode of COSMOS: A SPACETIME ODYSSEY airing Sunday, March 23 (9:00-10:00 PM ET/PT) on FOX and Monday, March 24 (10:00-11:00 PM ET/PT) on Nat Geo.

Nå er jeg jo en vitenskapsnerd og astronomielsker nr.1 men jeg kan tenke meg at det finnes mange flere enn meg som syns dette er ufattelig fascinerende. Så til dere har jeg ikke noe mer å si enn gi det en sjanse! Har du sett det? Isåfall fortell meg hva du syns!

16 kommentarer
    1. Kan du legge ved link til flere lignende filmer/serier? Sykt facinerende, og dette er virkelig noe jeg interesserer meg for!

    2. Er selv veldig interessert i det! Så denne skal jeg absolutt sjekke ut ! Takk 🙂

    3. Begynte på serien igår etter å ha sett at du har skrevet og snakket om den en del ganger. Nå er jeg på vei til å begynne med episode fem og jeg er også helt slukt! Det er så fascinerende hvordan alt er, men samtidig så frustrerende da det er så mye vi ikke vet!
      Elsker denne serien!

    4. Ser på den nå, er veldig spennende! Hvis du liker serier og teorier, anbefaler jeg Stephen Hawkings “into the universe”. Det er en serie på bare 3 episoder, men de tar opp veldig spennende temaer som utenjordisk liv og tidsreiser (stringteorien).

    5. Ah, Astronomi, elsker det så ufattelig mye. Etter min mening bør “Cosmos” bli en del av pensum, fordi den dekker en god del temaer innen fysikk, kjemi og generell naturfag. Jeg ble helt slukt av serien, og jeg klarte ikke å slutte å se på, haha, det var like før jeg begynte å ta notater. Jeg tenker faktisk på å se den på nytt, kun fordi den var så sinnsykt bra. Har ikke vært så imponert av en serie/filmproduksjon siden Interstellar kom ut. Jeg er obsessed!

    6. Frida Næsje: er veldig enig! Den burde absolutt bli en del av pensum da den har med mange viktige historiske personer og oppdagelser, og er utrolig engasjerende. Føler også at allmennheten ikke vet nok om hva som er utenfor vår egen planet, og når man gjør d gir d på en måte et litt nytt og spørrende syn på livet.

    7. Denne hørtes veldig bra ut, takk for tips! Hadde vært utrolig kult om du kunne skrevet et innlegg med alle favoritt dokumentarene dine innenfor denne sjangeren, det er noe som interesser meg også veldig. Det virker jo som om du har sett en del av de og derfor kan anbefale de aller beste! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg