10 ting du ikke visste om meg

Jeg er mentalt gammel. Av og til går det opp for meg at jeg mentalt må være rundt 60 år. Jeg drakk en ny kaffe med mamma i morgenkåpen min hinn dagen og kommenterte hvor rund den var i smak, uten å tulle. Da hun påpekte det, måtte jeg faktisk le litt av meg selv. På fritiden hører jeg gjerne på The Rolling Stones, Elvis, Queen eller The Beatles, istedenfor listepop som jeg for øvrig bare hører på før og på fest. Jeg “flørter” eller prøver meg på noen kanskje max èn gang i skuddåret. Jeg diskuterer dagsaktuelle saker på kaféer ukentlig og er elendig med alt teknologisk. Jeg plystrer hver dag. Så den “gamle” siden av meg er vel en side som ikke så ofte kommer til uttrykk på bloggen, men nå vet dere det da 🙂

Jeg elsker rødvin. Rødvin er noe jeg har likt hele livet faktisk. Første gang jeg ble full på rødvin var jeg 2-3 år! Jeg klarte å stjele av glasset til foreldrene mine når de ikke så på, og tok den gjerne ut av hendene deres også for å få litt mer. Liten alkis rett og slett. Haha, nå drikker jeg helst alltid rødvin på fest, selvom 90% rynker på nesen av det. Blir så glad når jeg finner fellow rødvin-elskere når jeg er ute.

Jeg har tre søsken. Ine-Therese, halvsøsteren min på pappa sin side som er 28 og bor i Stavanger. Rebecca, halvsøsteren min på mamma sin side som er 25 og bor her i Bergen. Også har jeg lillebroren min, Aaron. Jeg elsker søsknene mine over alt, og jeg kan ikke huske sist jeg kranglet med noen av dem. Super takknemlig.

Jeg vil bli astronaut. Min første “drømmejobb” noensinne var å bli astronaut. Helt siden jeg kunne lese har drømmen vært å dra ut i verdensrommet, noe den egentlig fortsatt er.  Jeg blir aldri lei av verdensrommet og kan lese side opp og side ned om fysikken bak alle universets fenomener. 

Jeg er et hundemenneske. Kjærligheten min for hunder er så stor, dere… Da jeg var liten lekte jeg at jeg var en hund. Jeg krøp rundt på gulvet og elsket at folk behandlet meg som en hund. HEHE psykopat. Men guuud mitt største ønske er å få en valp altså. Jeg har mast på foreldrene mine seriøst hele livet. Senest i dag var temaet rundt middagsbordet hva jeg skulle kalle hunden min. 

Jeg har klaustrofobi. Heldigvis har den blitt mye svakere med årene, men da jeg var liten var det ganske ekstremt. Jeg satt fast i et laken (???) da jeg var ganske ung og skrek og gren helt til mamma og Rebecca måtte klippe den opp mens jeg fortsatt var i panikk. Etter den hendelsen klarte jeg ikke å ta heiser, ta trange gensre over hodet, låse døren til toalett osv. Får nesten litt klaustrofobisk følelse bare av å skrive det, hahah. Også er ikke klaustrofobi og astronaut enn veldig fin kombo heller da… Hjelmer som dekker hele hodet gir meg fortsatt høy puls.

Jeg er en grineunge. Jeg tror ikke dette er noe mange ville gjettet om meg, men jeg kan faktisk begynne å grine relativt lett. Om en venninne sier noe trist er jeg den første til å grine. Om en film er trist, griner jeg. Om en økonomistyringstime eller lekse er litt for hard, (noe den alltid er) griner jeg. Om noen venner og jeg snakker om f.eks barnesoldater,  på en kafé, griner jeg. Om noen viser meg et eller annet rørende klipp med dyr på facebook, griner jeg. Jeg vil påstå jeg har en ganske god evne til å sette meg i andres situasjon, enten jeg vil eller ikke, så for det meste griner jeg på andre sine vegne. Og jeg tror helt seriøst at de gangene jeg griner for min egen del, så er det på grunn av frustrasjon under økonomistyringshelvete.

Jeg er avhengig av lobotomi. For noen uker siden fant jeg ut hva lobotomi er……. og jeg klarer ikke å slutte å søke på det og finne ut mer om det. Det er offisielt det sykeste og ekleste og mest forstyrrende jeg har sett i hele mitt nesten 18-år gamle liv. Men av en eller annen grunn klarte jeg ikke å slutte å lese om det, for det fascinerte meg på en sånn sinnsyk måte. Det var en form for operasjon de gjorde på folk med psykiske lidelser som schizofreni, ADHD osv, hvor de tok en ishakke opp gjennom øyelokket og traff en del av hjernen. Der hamret de til de ødelagte funksjonene i frontallappen. Noen døde. De kom i hvertfall aldri tilbake på jobb. De ble helt apatisk og robot-ish, og legene trodde de hadde fikset pasientene! Det er det jævligste noensinne, og det skjedd under tvang. I Norge!!! Opp til 1974!??!?!?!??! Skjønner ikke hvordan jeg ikke hadde fått vite om det tidligere? 95% av de jeg spurte visste ikke hva det var! Veldig underdiskutert for å være så sykt mener jeg.

Jeg har et kosedyr som heter Pernille. Over til noe litt mer koselig enn forrige punkt, haha! Det er en kanin, og alle ler av den fordi den er så fillete og stygg. Men den er egentlig helt sinnsykt nydelig og jeg elsker den av hele mitt hjerte. Jeg hadde mange fine bamser når jeg var liten, men mamma har fortalt at den eneste jeg ville sove med (helt siden før jeg kunne snakke) var Pernille. Jeg vet ikke, jeg er bare sinnsykt knyttet til den og glad i den som om den skulle vært et ekte kjæledyr. En gang glemte vi den på et hotell i Spania, og da vi hadde kjørt i halvannen time hører mamma og pappa “nin” (som var det tidligere navnet på Pernille) fra baksetet da jeg innser at jeg ikke har henne. Så da kjørte de hele veien tilbake for å hente hun <3 <3 <3 Vb foreldre.

Jeg har dårlig hørsel. Da jeg var liten slet jeg en del med ørebetennelse og etter hvert hørselen. Jeg husker når jeg fikk lagt inn dren, og jeg hørte hele verden noe som føltes dobbelt så høyt. Jeg kunne høre når jeg trakket i grusen, som om det skulle skjedd rett ved siden av øret mitt, og jeg kvapp da jeg trakk i snoren. Det var skikkelig skummelt å plutselig høre normalt faktisk. Drenene skal falle ut av seg selv, og da skulle jeg egentlig ha operert inn nye men det visste vi ikke? Så jeg tror jeg fortsatt har litt dårligere hørsel enn andre pga jeg ikke fikk operert dem inn igjen, i og med at jeg ofte hører helt feil når folk snakker og sier en del “hæ.” I tillegg har jeg fortsatt arr på trommehinnen i følge legen. Wohoo. Også har jeg sinnsykt små ører som broren min mobber meg for innimellom. Men hørselen er egentlig det eneste “handikappet.” Not too bad I guess.

Noe du visste fra før, eller ikke visste?

15 kommentarer
    1. Jeg har vokst opp med et av sykehusene som utførte lobotomi i Norge helt til 60 – 70 tallet! Helt utrolige historier..

    2. Visste det meste om deg som før, bby! Lobotomi må vel være det jeg ikke visste om. Og det med hund, hahah, jeg elsker tanken <333

    3. En film som heter babydoll(?) handler og litt om lobotomi! Ihvertfall på slutten, om du er interresert i sånt:)

    4. Jeg visste ingenting da dette er første gangen jeg er innom bloggen din. Den er veldig fin og jeg kommer garantert tilbake! Og vi hadde noe til felles, jeg lekte alltid at jeg var hund når jeg var liten, hihi 🙂 klem

    5. Hvordan får du så fin og flat mage? Trener du den mye? Kan du lage noen tips til hvordan man får fin mage ( og magemuskler) sånn som du har??

    6. elsker rødvin, ville bli astrofysiker før, griner lett, og er mentalt gammel. Tror vi ville blitt gode venninner hahah

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg