Spørsmål og svar #80

Hvilken foundation bruker du?
Jeg bruker Mac Longwear Foundation. Lurer på om jeg har den i NC30.

Bildene du har på rommet ditt fra Deseneo, kommer de med ramme eller må man kjøpe det utenom?
Plakatene kommer uten rammer. Rammene mine er fra IKEA.

Hvilken størrelse har du i SVEA-jakken og hvor høy er du?
Jeg har den i XS og jeg er 1.70m. Akkurat nå er det 300kr avslag på jakken om dere bruker rabattkode SVEA300! Link til jakken finner dere her! (sponset)

Har du tenkt til å fortsette veganerkostholdet etter oktober?
Planeten, naturen og dyreriket er det vakreste jeg vet om, og kjøtt- og meierindustrien er den desidert største årsaken til at det ødelegges. Det knuser hjertet mitt og jeg må gjøre noe. Så jeg kommer definitivt til å spise mye mer plantebasert enn før og alltid velge veganske alternativer om mulig. Veganere og vegetarianer er heldigvis raskt voksende på verdensbasis for tiden, og det hadde virkelig vært noe å være stolt av – å fortelle barnebarna sine at man var en av få i sin ungdomstid. I fremtiden er det nok mye mer utberedt og vanlig, men i dag er det lett for at veganere blir møtt med spydighet og skepsis pga folk mangler kunnskap. Og det føles så dårlig at de ikke alltid får den respekten og takknemligheten de fortjener, men det føles jo enda dårligere å ikke være veganer når man vet det man vet om matindustrien. Og det er jo såå gøy og møte folk som har et åpent sinn og positive tanker rundt det, og ikke minst all den spennende maten! Så en stor del av meg har veldig lyst.

Holder “iPhonefiksing på hjul” til i hele Norge?
Foreløpig holder de bare til i Bergen tror jeg.

Er du kristen?
Jeg er døpt og konfirmert i den norske kirke, men jeg kan ikke kalle meg kristen av den grunn. Personlig er jeg ateist. 

Hvilken størrelse har du i treningstøyet fra SVEA-XXXY?
Tighsten er i XS og toppen er i S.

Kan du anbefale noen gode dokumentarer?
Når det kommer til kosthold og mat, er Fed Up, Fat Sick and Nearly Dead, og Forks over Knifes veldig bra. Cowspiracy er en av de beste miljødokumentarene jeg har sett etterfulgt Hans Rosling om befolkningseksplosjonen. Er du glad i politikk og samfunnsfag, anbefaler jeg Zeitgeist the Movie og Inequality for all. Ellers har jeg sett så og si alle dokumentarer om universet, astronomi og 2. verdenskrig på youtube. Neida men veldig mange.

Hvor ofte tar du sol? Like ofte som før?
Jeg har gitt opp på brunfargen min, og har verken tatt sol eller selvbruning på lang tid.

Hvordan kan du være usikker på hvilket parti du holder med når du for en liten stund siden meldte deg inn i AUF?
Jeg meldte meg inn i AUF for over et år siden, og meldte meg ut for over et halvt år siden. 

Når vippeextensionene faller av etterhvert, faller noen av dine naturlige vipper også av?
Dine naturlige vipper faller av av seg selv uansett om de har vippeextensions på seg eller ikke. Om vippestylisten bruker for dårlig lim, og ikke er flink nok, kan noen av vippene knekke og du vil få kortere vipper når alle vippeextensionsene har falt av. Men de vokser så fort ut igjen (ca. 3 uker) at det ikke har pleid å plage meg så mye.

Hva heter appene/filtrene du bruker på instagram? Elsker feeden din.
Thank you! Jeg bruker VSCO, og legger som oftest på filteret F2. 

Jeg lurer på om du har noen planer om hva du vil bli/studere? Er ikke du redd for at du har mistet mange muligheter ettersom du ikke har noen realfag, pluss at du har p-matte?
Jeg vil bli fysiker, helsesekspert, youtuber, historiker, astronaut, miljøaktivist, forsker, politiker, blogger. Så nei, jeg aner ikke hva jeg vil bli. Jeg vil bli alt. Men herregud, jeg bor i Norge så det vil si at jeg har ikke mistet en eneste mulighet. Om jeg må ta opp igjen fag, så går det helt fint. Læringsprosessen er både viktig og gøy for meg. Målet er ikke å få en jobb så fort som mulig, men å nyte kunnskapen jeg får og finne meg selv. Så får vi se hvor jeg ender opp som voksen. Spennende og litt nervepirrende å ikke vite syns jeg.

Hva slags kamera og linse bruker du?
Jeg bruker Canon EOS 600D og linsen er EF 50mm 1.4.

27 kommentarer
    1. Veldig bra svar på nest siste spørsmål! Kjente jeg ble smålig irritert av selve spørsmåletl – folk ser sånn ned på de som velger samfunnsfag! Vi trenger folk i jobber som krever at man har hatt realfag, men man trenger minst like mye de som tar samfunnsfag også! Bare tenk på psykologer, politi, advokater… enkelte folk er så trangsynte at jeg blir kvalm

    2. Har du noen gang fått høre at du likner syykt på Dianna Agron?? (Quinn Fabray fra Glee) assa jeg synes likheten er sjuk! Dere er begge veldig veldig pene!!

    3. Heisann. Jeg lurte på om jakka er varm nokk til vinterdager? Svar helst så fort som mulig og tusentakk på forhånd💛

    4. Du ødlegger det vakre dyreriket med de klærene du går med og sminken du bruker..

    5. Anonym: Det kan ikke engang sammenlignes med hvor mye kjøtt og meieri-industrien ødelegger den. For 10.000 sto dyreriket for 99% av biomassen og menneskene sto for 1%. I dag står mennesker og husdyrene vi holder fanget for 98% av biomassen, og det har ingenting med sminke og klær å gjøre, men kvegdrift og husdyrhold alene og hvordan den bidrar til nedkutting av regnskog, ødelagte områder i havet og ja, dermed utryddelse av arter. Og ikke for å snakke om at de slipper ut mer drivhusgasser enn hele transportsektoren til sammen.

      Jeg mener også at utnytting av dyr for klær og sminke er uetisk, trist og feil. Men gjør litt research før du kommer med så svake påstander.

    6. Hei. Jeg vurdere å bestille meg denne jakken. Men det står i mellom den og miss smith. Jeg vet at miss smith vil holde varmen i kalde vinterdager, men vil eureka gjøre det samme? Eller er den mer beregnet til høstsesongen?

    7. Man blir virkelig truffet med mye spydighet og dritt når man velger å bli veganer eller vegeterianer selv ble jeg vegeterianer og fysøren! Bestevenniner som jeg fremdeles er glad i bare klarte ikke akseptere det og de er rett og slett sure på valget jeg har tatt trodde liksom at i 2015 så skulle folk ta egne valg og jeg er 14 og det er nå jeg utvikler meg som person og om jeg ikke vil spise døde dyr så for jeg lov vel❤️ Det var folk som var rett og slett ubehaglig mye imot det!

    8. Anonym: Det er helt sykt hvordan folk kan være i mot det i det hele tatt. Det skader jo ikke dem på noen som helst måte? Det er jo bare fordeler med det både når det gjelder planeten, dyrene og deg selv, så jeg forstår ikke hvorfor noen reagerer som de gjør. Det sjokkerer meg like mye hver gang.

      Du skal være kjempestolt som har fått øynene opp for det i en så ung alder! ??

    9. Nå som du er veganer (?) og er så glad i sure kirsebær, er det ikke vanskelig å holde seg borte fra godteri/mat som inneholder gelatin?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg