Amsterdam

Om akkurat en måned i dag drar jeg på helgetur til Amsterdam med søstrene mine, Rebecca og Ine! Vi har en liten tradisjon hvor vi drar på tur èn gang i året. I fjor var det Stavanger, og året før var det Berlin. I år er det Amsterdam som står for tur! Jeg gleder meg kjempe masse. Jeg har hørt mye bra om Amsterdam, og vet at selve byen er veldig spesiell, fin og at ikke minst at shoppingen er bra. Men jeg trenger deres reisetips! Vi har enda ikke booket hotell, og vet ikke helt hvordan vi skal tilrettelegge dagene våre. Vi reiser 11. september og skal være der fra fredag-mandag. Så hvis det er noen av dere som har vært i Amsterdam før, hadde det vært supert om dere kunne fortelle litt om hva som er verdt å få med seg i byen. Noen steder de har god mat? Severdigheter? Og egentlig aller viktigst – et rimelig og sentralt hotell dere vet om?

15 kommentarer
    1. Jeg var akkurat i Amsterdam, og da bodde vi på Best Western Apollo Museum Hotel. SUPER sentralt! Det var veldig rolig og trygt, så anbefaler virkelig det hotellet. En dag tok vi en kanalbåt, veldig koslig, og der fikk vi fortalt litt om byen. De andre tingne vi gjorde var å besøke Madam Tussauds, The Amsterdam Dungeon, lunsj i parken, Red Light (horestrøket), lunsj og middag på Hard Rock cafe, middag på New York steakhouse og så klart mye shopping. Siste dagen hadde vi en plan om å besøke Anne Frank museumet, men da vi kom dit var det flere hundre meter med kø, og i tillegg var det utrolig varmt den dagen, så vi gadd rett å slett ikke å stå i kø. Så om dere vil besøke museumet, så anbefaler jeg å kjøpe biletter, da kan man bare gå rett forbi og inn. Anbefaler også å kjøpe biletter til Madam Tussauds, for der va også veldig lang kø, men vi hadde heldigvis kjøpt biletter dagen før.

    2. Eg e fra amsterdam selv 🙂 de fleste e veldig hyggelig der nede og de kan godt engelsk 🙂 eg vil gjerne anbefale deg vondelpark, også ta deg en tur innom bijlmer arena 🙂 utrolig fint shoppingsenter!

    3. Hørt at Anne frank mesumet skal være verdt å besøke! (Har ikke vært i Amsterdam enda selv men har lyst å dra dit)

    4. er et hotell som heter ibis ikke så langt unna sentrum, og det tar maks 15 min og gå inn til den lengste shopping gata. Og den er virkelig lang, jeg, søskenbarnet mitt og ene venninna mi var i Amsterdam i 9 timer både shopping og litt sightseeing. Vi bare gikk litt rundt i tillegg til å shoppe. Lengst nede i shopping gata er det brandy melville og abercrombie og helt øverst i gata er det forever 21, topshop og urban outfitters.

    5. Om det er fint vær, vil jeg absolutt anbefale å leie sykler og sykle rundt i vondelpark. Til og med kjøpe inn mat, sette seg ned på gresset og spise lunjs i parken, det er virkelig idyllisk.

    6. American Hotel ligger i slutten av Leidseplein – som er hovedshoppegata. Fantastisk hotel, relativt billig og supersentralt. Anbefaler å leie sykler og sykle rundt om i byen. Dra innom de mest vanlige stedene – Torture museum, Sex museum, Anne Frank House osv. Noe du virkelig må gjøre er å kjøpe pomfri på en av de mange pomfrisjappene rundt om kring – verdens beste!

    7. Du burde besøke Anne Frank hus (har vært der), og en kul shoppegate med bl.a forever 21, urban outfitters og mer! Og vi var på van Gogh museum og så bl.a solsikkene!👍🏻😍 vi bodde i en kjempefin leilighet der. Og du burde gå innom et sted hvor man kan lage sin egen magnum-is, det er suuupergodt!!!😍😍👍🏻

    8. Jeg har vært i Amsterdam flere ganger, elsker byen, hele atmosfæren, folkene, livet i byen og alt generelt. Dere bør bo i området rundt Rembrandtplein, det ligger så og si midt i byen og har gåavstand til shoppinggaten og mange serverdigheter.
      Ta tog fra flyplassen til sentralstasjonen, derifra kan dere enten ta taxi eller trikk som går så og si over hele byen. Trikk er veldig billig, taxi er noe dyrt, men ikke så ille som i Norge. Det er masse koselige resturanter og cafeer i Amsterdam, mat er ikke kjempebillig, men noe billigere enn i Norge, øl koster like mye som brus, vet at du ikke er 18 år, men i Amsterdam er det 16 års grense på alkohol og for å dra ut på byen, så er mange muligheter, ingen spør om leg! Om dere skal ut å feste eller ta en øl så anbefaler jeg området i Leidsplein, sykt mye kule utesteder og barer, det som ser ut som en brun pub utenefra kan fort være et 3 etasjes utested, sykt kul stemning på utestedene!
      Shoppinggaten er utrolig bra også, du finner mye av de samme butikkene som i London på rad og rekke bortover, så det er bare å sette av god tid til å rusle seg gjennom den.
      Det er en Zoo i Amsterdam, den er helt ok, ellers er det flere museer, Van gogh, Anne Frank, Science senter, Rijksmuseet osv. Så mye for den interesserte, MEN, det er vanvittig med lang kø på Anne Frank, så om dere skal dit bør dere være der før åpningstid. Vi stod minst 2 timer i kø…
      Ellers er det mange koselige elver som går rundt i byen, så fint å ta seg en båttur der om været er bra!
      Så må dere ta turen å titte i Red light district. Veldig spesielt for oss fra Norge hvor alt er så konservativt å komme til Amsterdam som er blant de mest liberale byene i verden. Bare moro å se!
      Ellers om du er på café, pass på hva du bestiller, de har marihuana i kaker og alt mulig, så om du ikke er fan av å prøve det, vær obs på det!
      Ellers nyt byen, det er blant mine favoritter, og jeg har reist verden rundt! God tur 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg