Mat, sigaretter og penger

Har dere noen gang tenkt over hvor gal alle verdens industrier er etter mer penger? De bryr seg ikke om hvem de må trakke på, eller hvor mange som dør på grunn av deres behov for penger. La oss ta matindustrien først i dette innlegget. De har så mange små triks flesteparten av oss ikke vet om engang. For eksempel, visste dere at de fleste matvarelogoer er røde eller gule, fordi rød stimulerer appetitten og gul skaper lyst på å være sosial? Altså spise sammen med andre.

Men det verste er deres gjennomtenkte bruk av sukker. Det finnes sukker i så og si alt av matvarer du kan kjøpe på butikken. Dette er i hovedsak på grunn av 1. Det er billig å erstatte andre næringsstoffer i produktene med sukker. 2. Sukker er avhengighetsskapende og lager et behov for mer sukker. Forskere har funnet ut av at sukker fungerer på samme måte som kokain for hjernen og gift for kroppen. Det syns i hvertfall jeg er litt sykt å tenke på.

I dagens samfunn er det slik at det er bra å snakke negativt om røyk, og vi blir lært opp på barneskolen til at vi aldri må begynne å røyke. “Røyking dreper” står det på pakkene.  Ja, det dreper i for store mengder, akkuratt som pommes frites også hadde gjort. Det er 18. års aldersgrense på kjøp av sigaretter. Hvorfor? Naturligvis fordi det er helseskadelig og avhengighetsskapende. Men det er jo godteri og mange typer mat og? Jeg forstår ikke.

Antallet mennesker som dør av sykdommer forårsaket av tobakk er mye lavere enn det antallet av mennesker i verden som dør av sykdommer forårsaket av feil kosthold. Derfor syns jeg det er rart at samfunnet er så mye mer tolerant for en tur på Burger King enn en pakke med Marlboro.

Når dette er sagt så er ikke jeg en person som lever fanatisk etter å spise riktig i det hele tatt. Livet er for kort sier nå jeg. Heldigvis er jeg veldig glad i sunn mat og følelsen det gir meg. Grønnsaker, salater og sjømat er noe av det beste jeg kan bli servert. Men jeg er egentlig alt-etende. Jeg vil ikke kutte ut forskjellige matvarer selvom det helsemessig sett hadde vært fornuftig. Jeg syns likevel det er interessant å tenke over hvordan matindustrien har en så stor betydning og så dårlig effekt på verdenssamfunnet uten at man helt tenker over det i hverdagen. Og samtidig er det tobakkindustrien som får mest hat. For all del, begge er noen lure jævler. Folk vet at røyk kan være skadelig, men matindustrien er de sleipeste etter min mening.

Nå ble dette innlegget litt all over the place, men jeg lot egentlig bare tankene fly og skrev ned det som kom til hodet angående temaet. Fortell gjerne hva dere syns.

23 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet, Leandra!! Jeg er såå enig i absolutt alt. Har faktisk tenkt på det selv den sist tiden og dette innlegget var bare midt i blinken for akkurat det samme som jeg har tenkt på 🙂
      <3<3<3

    2. Må si meg veldig enig! Og liker at du, i forhold til noen andre bloggere, ikke “angriper” de som velger å ha et usunt kosthold! Dette er helt opp til hver enkelt, men følelsen av trening og sunn mat et det lite som slår for min del!

    3. Det beste man kan gjøre for sin egen kropp er å kutte ut alt av animalske produkter og ha et plantebasert kosthold. Matindustrien er sleip, ja, men jeg vil si at kjøtt- og meieriindustrien er den sleipeste. De har brukt og bruker fortsatt propaganda ved å få oss til å tro at man trenger kjøtt for å få i seg proteiner og jern, og melk for å få kalsium osv, mens det virkelig gjør mer skade enn godt. Kjøttetere har faktisk større sjanse for å få ulike typer kreft og også hjerte-og karsykdommer og høyt kolesterol, mens folk som drikker kumelk faktisk er mer utsatt for å få benskjørhet. Tine Melk får deg kanskje til å tro at du trenger 3 glass med melk hver dag for å forhindre benskjørhet, men sannheten er så langt unna. Hvis du er interessert i temaet, anbefaler jeg deg å se Forks over Knives, høre The Best Speech You Will Ever Hear av Gary Yourofsky på youtube og ellers lese deg mer opp på veganisme :-)) Og kutte ut alt av kjøtt, melk og egg for det er en jævlig industri som dreper, torturerer og attpåtil lyver oss rett opp i trynet.

    4. Noen eksperter sier at dersom sukker hadde blitt “oppfunnet” idag hadde det mest sansynlig vært ulovlig, tenk på det!

    5. Men så må vi huske på at å kutte ut alt sukker heller ikke hadde vært noe gunstig for kroppen vår. Karbohydrat et minst like vitkig som proteiner og fett. Jeg synes på mange måter det er dumt å sammenligne tobakk el. med næring – men selvfølgelig, alt med måte.

    6. Du kan jo ikke sammenligne det på den måten, det blir helt feil! Det å ta seg en tur på burger king er et engangstilfelle og skader ikke særlig mye på kroppen. Man skal ikke følge en stram diett for enhver pris og ikke ha mulighet til å skeie ut en gang i blant. Én røykt, derimot, ødelegger så mye mer. Det ødelegger lungene fra første trekk, i tillegg til alle de uskyldige som blir passive røykere. Det er også en grunn til at man ikke skal røyke under svangerskap for eksempel. Det skader ikke fosteret å spise en burger derimot.

    7. Hvis du skal være redd for sukker, bør du heller passe deg for kaffe for det er jo rett og slett dop

    8. Lurer bare på hvor du får statistikken din fra? Ja, mange dør av fedme med antallet som får lungesykdommer og problemer osv er mye høyere hvis du tar antallet i betraktning, altså antall syke per bruker – røyker, eller den som spiser..
      Kunne vært greit å sjekket opp litt fakta, før du konstaterer noe. Dessuten er stoffene i tobakk og alkohol f.eks mye mer avhengighetsskapende enn sukker og fett, og de kan egentlig ikke sammenliknes i det hele tatt.

    9. dette hadde jeg ikke tenkt på før, helt sykt egentlig… Veldig gøy å høre litt om dine tanker håper på flere slike, de er sååå bra. Synes bloggen din er kjempe bra selv nå som det er sommer 🙂

    10. Er enig i mye av det du skriver , men ¨Det er 18. års aldersgrense på kjøp av sigaretter. Hvorfor? Naturligvis fordi det er helseskadelig og avhengighetsskapende. Men det er jo godteri og mange typer mat og? Jeg forstår ikke.¨ viser bare at du ikke heeelt har skjønt hva du skriver om. Ja det stemmer at man kan bli avhengig av sukker, men nikotinen i røyk er langt mer avhengighetsskapende. Kjemikaliene i røyk er også mye mer skadelig. Ja å spise mye sukkerinnholdig mat kan være farlig, men å sammenligne røyk med mat og si at det er like farlig er feil.

    11. Et veldig viktig tema, bra skrevet!
      Bare husk på at noe av grunnen til at sukker finnes i så og si all mat og at alle kan kjøpe det er på grunn av sukkerindustrien. Tusenvis av mennesker jobber i “sukkerbransjen” blant annet med å plante og høste sukker fra sukkereør. Det et en bransje som gir jobb til tusenvis av mennesker

    12. Jeg synes mat og snus ikke plage noen andre enn deg selv, mens røyk stinker, og plager oss rundt!

    13. siden du liker å være sunn, kunne du tenkt deg å bli veganer? det er mye bedre for kroppen din, miljøet, og ikke minst dyrene 🙂
      det er litt trist å se noen som vil være sunn, ikke klarer å gi slipp på animalske produkter på samme måte som andre ikke klarer å gi slipp på sukker.

    14. tror jeg har lest at mesteparten, om ikke alt, av de der “smoking kills” o.l. som settes på røykpakker er det faktisk røykeselskapene selv som betaler, eller står for da.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg