Hvordan første året på videregående var for meg

Jeg fikk et spørsmål i kommentarfeltet for en liten stund siden. Vedkommende lurte på om jeg kunne fortelle hvordan første året på vgs har vært for meg. Hun spurte om hvilke erfaringer jeg har fått, om jeg hadde fått mange nye venner og om det tok tid før jeg ble kjent med folk. Så da tenkte jeg å besvare det i dette innlegget. Tenker det kan være nyttig eller interessant for folk som skal begynne på ny skole til høsten!

Nå har vel min erfaring med vg1 vært litt annerledes enn for de fleste. Jeg gikk jo på to forskjellige skoler. Første halvår på U.Pihl og siste halvår på Tertnes. Det å bytte skole halveis i skoleåret, er faktisk et ork når det gjelder lærere, papirer, karakterer osv. Så det gleder jeg meg til å slippe 2. året.

Uansett, la oss begynne med U.Pihl. Jeg hadde det egentlig helt greit der. Jeg hadde min gruppe med mennesker som jeg var gode venner fra før og hang med i friminuttene. Jeg fikk egentlig ikke så mange nye venner. Skolebygget var stygt, lite og gammelt og jeg følte meg ikke vel i de omgivelsene. Det var en av grunnene til at jeg ønsket å bytte. En annen grunn var timeplanen – Vi sluttet ti på halv fire så og si hver dag. Dette var fordi vi ofte hadde fritimer midt på dagen og noen ganger begynte vi ikke før 12. Veldig irriterende. Men jeg tror at hovedgrunnen til at jeg byttet, var fordi jeg ville ha noe nytt. Ungdomsskolen og videregående ble for lik og jeg hadde lyst på litt forandring.

Så etter nyttår begynte jeg på Tertnes. Det har vært stunder hvor jeg har angret på at jeg byttet skole, fordi jeg savnet tryggheten og noen av folkene fra U.Pihl. Men jeg har holdt veldig god kontakt med dem, og siden vi ikke går på samme skole, blir vi enda gladere når vi møter hverandre og er med hverandre på fritiden, noe som er utrolig herlig. Og siden jeg har en gruppe med mennesker på Tertnes jeg elsker å omgås med og i tillegg fått nye venner (og ikke minst er skolen mye finere) så er jeg glad for at jeg byttet!


Bildene er fra begynnelsen av skoleåret. Utrolig og tenke på at det snart er et år siden. Hvis de to siste årene går like fort, er jeg jo snart ferdig på vgs. 

Når det kommer til det faglige, så ja, det er merkbare høyere krav på videregående. I hvertfall etter min opplevelse. Men det skulle nesten bare mangle. Det er jo 8 fag istedenfor 14, og da er det jo naturlig at fagene blir mer utfordrene. Men jeg har likevel fått sjokk over karakterene av og til. Mest fordi ting plutselig skal gjøres på en annen måte enn vi er vant til. Ofte tror jeg vgs lærerne bare forventer at elevene vet hvordan ting skal gjøres, men så gjør ikke vi på vg1 det. I norsk for eksempel, misforstod jeg to store innleveringer, inkludert tentamen, pga dårlig informasjon fra læreren. Da endte jeg opp med 3 i norsk første halvåret, noe som egentlig er ganske utenkelig for min del. Men også er det jo stor forskjell fra lærer til lærer. På U.Pihl var jeg så og si dronningen av spanskklassen, fikk toppkarakter uten anstrengelse og fikk beskjed om at jeg måtte si ifra hvis det ble for lett slik at de kunne gi meg vanskeligere oppgaver i timene. På Tertnes derimot, der kom spanskkravene som et slag i trynet og en 6er var nesten glemmesak. Så ja, lærere har mye og si faktisk.

Ellers har naturfagen har vært veldig gøy og interessant. Geografi har vært tørt og kjedelig. I matte har jeg fått alle karakterer mellom 2 og 5. I engelsken er plutselig det å oppgi kilder og å ha riktig oppbygging viktigere enn innhold og grammatikk. Gym har vært mer utfordrene men gøy. Samfunnsfag har vært tungt men interessant. Så vg1 har vært veldig varierende, lærerikt og inneholdt både oppturer og nedturer faglig og sosialt. Nå er jeg utrolig spent på et nytt skoleår med nye valgfag og nye opplevelser. Ønsker alle som skal begynne på ny skole masse lykke til! Tar nok litt tid å tilpasse seg, men gi det litt tid og vær snill med alle (inkludert lærerne) så skal det nok gå bra! 

8 kommentarer
    1. Begynner på vgs til høsten! Gruer meg ganske mye, men det går nok fint. Skal begynne på design og håndverk så det er jo litt andre fag og krav. Lykke til på vg2💕

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg