Prestasjonssamfunnet – et luksusproblem

Jeg og noen venner satt og pratet på en kafé etter skolen i går, og kom inn på et tema jeg syns er veldig interessant og aktuelt. Let’s be real, jeg pleier å holde meg til overfladiske temaer på bloggen, men jeg vil prøve å gjøre et unntak. Temaene omhandler i hovedtrekk ungdommen i Norge og våre absurde i-landsproblemer.

Utfordringene en gjennomsnittlig nordmann møter på i hverdagen kan være alt fra om man skal kjøpe den nye iPhonen i svart eller gull, hvilket bilde man skal poste på instgram eller hvem og hvor mange man skal invitere i bursdagen sin. Dette er ting som blir klaget på her hvor vi bor, her hvor vi har alt vi trenger, pluss uendelig mye mer. Hvilke saker tar man opp når det ikke er fattigdom, krig eller økonomisk krise i landet. Jo, i total mangel på noe viktig å skrive om, og nesten komiske kjedsomhet, sitter vi med macen i fanget, en lydløs nyhetssending om borgerkrigen i Syria på den splitter nye HD TV-en, og rett og slett dikter opp våre egne problemer. Kroppspress, utdanningspress, sosialt press og dette såkalte flink-pike-syndromet.

Hver bidige velsignede dag har vi muligheten til å gå på skole, skaffe oss nyttig kunnskap, være en del av og bidra til et samfunn så ideelt, andre land bare kan drømme om å ligne. Men faen ta den fordømte skatten vi må betale som gjør det mulig å leve i en slik luksus, ikke sant? Samtidig er det over en milliard mennsker som hadde gjort alt for å være i en av våre sko. Hver kveld du sitter deg i sofakroken med et pledd, og som du liker å kalle det, “en velfortjent sjokoladebit” etter en lang og pressfull dag, finnes det noen som aldri kommer til å få smake sjokolade. De sier seg fornøyd med brødskalk de fant i søppelkassen som de tar med seg hjem til sine fem magre søsken med malaria, hiv eller kanskje bare en forkjølelse som vil ta liv av dem i morgen, men som du kunne forhindret bare med èn dagslønn.

Og her sitter vi, og klager over prestasjonssamfunnet. Okker og stønner når noen sier at vi må slanke oss. Stakkars unge jenter og gutter som blir oppfordret til å være sunn. Glem at det rent helsemessig er mer gunstig å være slank. Alle skal jo få lov til å bli feite, stillesittende mennesker om de ønsker det. Neida, men alvorlig talt – At vi føler litt press på at vi må spise sunt, trene, følge med på skolen, gjøre lekser, tror jeg helt ærlig kan være sunt. Jeg tror det gjør deg til et sterkere menneske, skaper konkuranse om jobbposisjoner og skaper rettferdige forskjeller i samfunnet. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om mennesker som blir sykelig optatt av en eller flere av tingene jeg nevnte, men holder dem i fokus og samtidig er så sinnsykt takknmelig for at de ikke har større problemer, og i det minste prøver å være bare halvparten så glad som det barnet som klarte å finne den brødskalken til søsknene sine.

Jeg sier ikke jeg er noe bedre. Jeg klager også over at skolen kan være veldig vanskelig og krevende til tider. Jeg kan til og med kategoriseres som en rosablogger, og har nettop vært med i en nyhetsartikkel om utseendepress selv. Så hvilken posisjon er jeg i til å skrive et slikt innlegg? Jo, fordi jeg vet  jeg har det godt. Altfor godt. Samtidig vil jeg bli enda flinkere til å se forbi den surrealistiske oppfatningen Norges ungdom har av virkeligheten og slutte å klage over ting som en dårlig hårdag. Ja, vi skal definitivt få lov til å ta opp problemer i samfunnet vårt vi og. Psykiske problemer, vold, familieproblemer, voldtekt, ulykker, misbehandling. Dette er alvorlige saker som til og med rammer land som vårt eget. Man kan absolutt ha det vanskelig her i Norge, og det er jeg fullstendig klar over. Men prestasjonspress? Det mener jeg er et luksusproblem. Og jeg kan i hvertfall love deg en ting. Du vil mye heller bo i et prestasjonssamfunn enn i et korrupt, u-land med tørke, sykdommer og sult uten å ha sjans til å gjøre noe med det. Du ble født med alle verdens sjanser og muligheter i din hule hånd, pluss alle grunnleggende behov automatisk dekket fordi du er norsk. Er ikke det godt nok?

Så jeg tror at inntil verden er blitt mer balansert, inntil verdens ressurser blir fordelt litt mer rettferdig og ikke like mange lever i sult og nød, kan vi legge luksusproblemene våre på hyllen og holde oss for god til å klage på ting som hadde hørtes fullstendig motbydelig ut for de menneskene som virkelig har det jævlig. Mens du venter kan jo du ta deg en velfortjent Freia Premium 70% mørk sjokoladebit som sansynligvis koster mer enn det 1,5 milliarder mennesker lever på om dagen og nyte det faktum at du, til tross for at du angrer på at du kjøpte den svarte istedenfor den hvite iPhonen, er en av verdens heldigste personer!


27 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet! Er helt enig med deg! Vi bør virkelig lære oss å sette mer pris på hvor godt vi faktisk har det 🙂

    2. Sykt bra skrevet av deg! Ble litt stolt inni meg no får å si at jeg faktisk kjenner deg. Bra at du også klarer å se samfunnet utenfor idag og hvordan det har blitt. Etter dette vet jeg ikke om du burde bli kategorisert som rosablogger.

    3. Det beste innlegget du noen gang har skrevet. Jeg er så enig!! Tenkte jeg bare ville tilføye noe; grunnen til disse såkalte “luksusproblemene” er at vi ikke har noen virkelig store problemer. Så for å ha noe å klage om, finner vi på ting som kroppspress, dårlige hårdager osv. Barn i de andre landene tenker ikke over kroppspress og dårlige hårdager fordi de rett og slett ikke har rå til det. Og husk at verden alltid har vært slik. Det har alltid funtes rikere og mindre rike mennesker. Det er bare blitt større problemer i u-landene og mindre problemer i i-landene.

    4. Jeg skjønner hva du vil frem til, men at man tydeligvis ikke skal få lov å klage fordi man bor i verdens rikeste land og har det bra, er jo helt idiotisk? Det er ekstremt mange som sliter med det enorme kryss-presset, og det fortstår jeg godt. Jeg sliter med det selv, og å få slengt i trynet at man har det så bra gjør det absolutt ikke bedre.
      Bare fordi man kanskje ikke føler det presset betyr ikke det at man kan sitte og si at vi gjør presset større en det er, og at man har godt av å bli presset litt. Ungdom sliter mer med psykisk helse enn noen gang, og det er ikke slik at alle har det bra selv om man bor i verdens rikeste land.

    5. Emma du misforstår litt også, det står tydelig skrevet at selv om vi bor i et rikt land så kan vi også klage, for det finnes alvorlige problemer her også. Det er ingen som sier at man tydeligvis ikke skal få lov å klage. Du kan klage så mye du vil og ingen har slengt noe i trynet på deg heller. Innlegget er en påminnelse om hvor godt vi har det, og en oppfordring til å være mer positiv og takknemlig over det vi har. Så er det opp til den enkelte om en vil gjøre noe med det 😉
      Du er meget godt reflektert Leandra og du skirver som en god forfatter!

    6. Det finnes alltids noen som har det verre enn deg, det betyr ikke at man ikke har lov til å klage. Jeg tror de fleste vet at mennesker i i-land har det verre enn de aller fleste av oss, og de aller fleste bryr seg om dette, men man ville ikke ha skrevet om prestasjonspress om det ikke var et reelt problem. Det hjelper heller ikke noe mer å bare gå rundt og tenke at man er takknemlig for hva man har, og at man er heldig som ikke bor i Afrika og er fattig, hva med å heller gjøre noe med problemet istedet for å bare sende empatiske tanker til dem som har det vondt? Det hjelper ikke.

    7. Selv om en bor i et rikt vestlig land betyr det absolutt ikke at vi skal slutte å “klage” og sette fokus på det du kaller luksusproblem. Det er helt sant at utrolig mange har det forferdelig, og forskjellene er enorme. Når de er så enorme som de er, og vi bor i et helt annet samfunn enn de i de fattigste landene så blir det vanskelig å sammenligne oss på den måten som du gjør nå. En kan ikke tenke at man ikke kan “klage” og sette fokus på våre problem fordi det er andre land hvor de sliter med å dekke matbehovet. Selfølgelig er det forferdelig, men vi er et helt annet samfunn. Vi skal sette fokus på våre “luksusproblemer” som du så fint kaller det. Ja, hvilken farge du skal ha på iphonen og hvor mange du skal be i bursdag er et luksusproblem. Men når du begynner å trekke inn prestasjonspress, kroppspress og til og med overgrep så er ikke dette luksusproblem lenger. Det er noen av de største samfunnsproblemene vi har i norge, og selvfølgelig skal det settes fokus på. Norge er utrolig bra, men betyr det at vi ikke kan klage og sette fokus på det som kan bli bedre? Psykiske problemer blant unge har aldri vært større, og flere og flere faller ut av arbeidsliv og videregående skole. Luksusproblem, sier du. Det er ikke et luksusproblem lenger når det fører til at velferdsstaten vi har i dag settes på prøve. Da er det et ordentlig problem som bør tas tak i. Forskjellige samfunn har forskjellige problem. Ja, vi er priveligert og heldige, men vi skal få lov å ha egne samfunnsproblem.

    8. ja kanskje ikke alle har det bra, men fordi de har det dårlig og jeg har gjort noe bra, får ikke jeg lov til å belønne meg selv med den ene sjokoladebiten? Veldig bra skrevet ellers! 🙂

    9. Amen! Dette innlegget trengte jeg, etter en utrolig hard og tårevåt dag. Når man ligger i senga med lommetørkle, netflix og mat, men likevel tror man er verdens mest uheldige person pga. én dårlig dag, er det fint og bli minnet på at man faktisk er en av verdens heldigste mennesker.

    10. Veldig enig med deg i dette. Er så lei av all klagingen på “generasjon prestasjon”. Vi har det altfor godt her i Norge og vi har muligheten til å få en bra jobb til tross for mangel på utdanning, psykiske/fysiske problemer etc. En mulighet som de fleste i andre land ikke har.

    11. Hei! Veldig bra innlegg!
      Jeg bare lurer på om du kan skrive litt fler innlegg om hva du gjør på fritiden? Liksom, hva du har gjort de siste dagene…? Nå som du har mye fri osv. Det er så gøy å lese, du finner alltid på noe gøy!
      Og kan du også skrive et innlegg om hvordan det første året på videregående har vært? Skal begynne på videregående etter sommeren, og lurer på hvilke erfaringer du har fått. Liksom, har du fått mange nye vennet? Og hvor lang tid tok det før du ble kjent med folk? Tok det lang tid?
      Gjerne ta med bilder fra skolen og sånn, er så koselig!! 😀
      Elsker bloggen din! 🙂

    12. Wow, for et vanvittig bra innlegg! Dette traff meg. Du skriver virkelig bra og direkte. Slike innlegg håper jeg absolutt du fortsetter med, for du har en enorm overbevisningskraft i måten du skriver på. Stå på!

    13. Sykt bra innlegg!! Virkelig en øyeåpner for meg og sikkert før mange andre og, Du skriver ekstremt bra, syns du skal fortsette med slike innlegg i ny og ned.

    14. Så utrolig bra skrevet! jeg er så enig med deg, akkurat slik jeg tenker. Vi klager over ting vi egentlig skulle vært glade for. Fks vi sitter i klasserommet å klager på det er kaldt?! man er heldig man sitter i et klasserom, man er heldig man kan ta på en jakke. Man kan egentlig skirve en hel side om hvor heldig man er som får gå på skole, men man klager fordi presentasjonspresset er stort, huff jeg blir dårlig. Poenge er at jeg er helt enig i deg, og du skrev veldig bra!

    15. Bra skrevet og ser veldig mye poeng i det du skriver. Men denne setningen: ”pluss alle grunnleggende behov automatisk dekket fordi du er norsk” reagerte jeg litt på. Det er veldig mange norske familier som ikke har alle de grunnleggende behovene, og man får de ikke autmatisk bare fordi de er norsk. Det er mange fattige familier og barn her i Norge. Klart har fattige mennesker i Norge det mye bedre enn de fattige i de korrupte landene f.eks, men det betyr da for all del ikke at vi skal putte alle nordmenn under en kam og glemme de fattige her. Så mange fattige familier i Norge blir oversett å skyvd bort, fordi det er så mye andre problemer her i verden som akkurat vårt lille land må ta på oss. Det syns jeg blir feil, jeg syns vi må ta vare på hverandre også.

    16. Er veldig enig med deg! Vi har velding mange luksusproblemer i Norge. Men vi må også huske på at det finnes folk i Norge som ikke har det så bra også. Man skal ikke dra alle under samme kam

    17. Veldig, veldig bra skrive og tenkt, Leandra! Eg blir sjølv veldig oppgitt av dei over meg som høyrest ut som typiske nordmenn. NEI, det er ikkje me i Noreg som har det som er “standard”, me må huske at det er mange fleire som er fattige enn som lev som oss, me er ikkje standarden, me er det sinnsyke unntaket! Dei i fattige land har ikkje same kommunikasjonsmoglegheiter som me i nordvest, og då blir det for lett å tenkje at det me les om på nettet er alle. Det er det absolutt ikkje. Nordmenn manglar kunnskap.

    18. “Glem at det rent helsemessig er mer gunstig å være slank. Alle skal jo få lov til å bli feite, stillesittende mennesker om de ønsker det.” HELL YEAH

    19. Åhh, sjukt bra at du tar et tak, du har heilt rett i det du seier – presentasjonspresset vårt er virkelig et luksusproblem!
      Eg er også rosablogger, som i blant skriver politiske saker- så om du er interessert, så er det berre å ta turen innom 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg