5 konsentrasjonstips

Heei, hvordan har dere det? Jeg har det egentlig ganske bra nå til tross for at jeg har brukt en hel tirsdag (med fint vær!!!) til å øve matte. Vi skal nemlig ha heldagsprøve i morgen og som vanlig starter jeg ikke ordentlig med øvingen før dagen før. Jeg føler egentlig at jeg har kontroll på det meste though. Men herregud, man vet aldri. Kan jo være jeg har en dårlig dag. Mine mattekarakterer varierer jo mer enn bergensværet. Har hatt alt mellom 2 og 5 siden jeg begynte på vgs, og på sist store prøve fikk jeg 3+. Så håper og tror det vil gå bedre denne gangen!

Nå tenkte jeg å komme med noen konsetips til dere i forbindelse med øving til tentamner og store prøver. Det er et par ting som alltid funker for meg, så da håper jeg de vil hjelpe dere også!

Vær våken
Hvis du er trøtt den dagen du skal øve, ta deg en tidlig powernap på ikke mer enn 20min. Det gjorde jeg i dag, og det hjalp godt på.

Få opp pulsen
Det er bevist at konsentrasjonsevnen øker når man har vært i fysisk bevegelse og har høy puls. Da strømmer det mer blod til hjernen. Dette testet jeg ut i dag, og jeg klarte jammen meg å løse oppgaven jeg satt fast ved da jeg satt meg ned igjen. Er nesten som jeg lurer på om det er litt placebo-effekt, for plutselig var oppgaven dødslett, hahah. Prøv det du også! Du kan f.eks ta 10-15 brupees eller løpe opp og ned trappen et par ganger.

Ikke vær sulten
Spis noe godt og næringsrikt før du øver, så ikke sulten gnager i magen din. Det forstyrrer i hvertfall meg veldig når jeg skal lese.

Omgivelsene
Jeg liker å ha ryddige omgivelser rundt meg når jeg øver. Kanskje det bare er meg, for jeg liker egentlig alltid å ha ryddige omgivelser. Men spesielt når jeg skal øve, liker jeg at alt er på stell rundt meg slik at jeg bare kan fokusere på oppgaven og ikke tenke på at jeg burde rydde. 

Vekk med mobilen
Jeg blir så utrolig lett distrahert, og hvis det popper opp en varsel på mobilen mens jeg sitter og tenker, da mister jeg helt fokus og øvingen blir mye mindre effektiv. Noen som kjenner seg igjen?


Comfy klær er også et must når jeg skal øve <3

Nå venter en skål havregryn før puggingen fortsetter. Vi snakkes, everyone.

23 kommentarer
    1. ååå tusen takk for disse supre tipsene, har selv en stoor prøve i morgen som jeg ikke helt har begynt å øve sikkelig godt nok på enda… satser på at det går fint med oss begge ang. prøvene, ha en fin dag videre og kos deg med øvingen 😀

    2. kjempegode tips! ryddige omgivelser hjelper til meg også, føler det er så mye enklere å jobbe da :))

    3. Er helt enig i det du skriver! Jeg er selv veldig avhengig av å ha det ryddig rundt meg når jeg skal øve og i tillegg å legge bort mobilen 🙂 Har også øvd matte i flere timer i dag: mattetentamen på torsdag i R1! Masse lykke til i morgen <3 Husk å få deg en god natts søvn og en bra frokost så skal ikke trøtthet og sult hindre deg hvertfall 🙂

    4. åh, GeoGebra er så sykt vanskelig! Matte har alltid vært mitt svakeste fag, og jeg gruer meg som regel flere uker før ekamensperioden ;( Takk for tipsene, og jeg får bare be til høyere makter om at jeg ikke kommer opp i matte!

    5. Når jeg øver til prøve eller jobber med skole generelt, pleier jeg alltid å sette mobilen på flymodus eller bare slå den av. Det hjelper sykt!

    6. Jeg skal velge mellom P og T matte til høsten, og gruer meg skikkelig. Vi har hørt veldig lite om forskjellene osv. Er P matte lettere/vanskeligere enn T? Hører folk si så mye forskjellig, og er veldig usikker, ettersom jeg sliter litt med matte. Setter pris på svar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg