Neseoperasjonen (før- og etterbilder)

Dere kan lese mitt første innlegg om operasjonen og hvorfor jeg tok den HER.

Etter min forrige kontrollskjekk hos nesekirurgen fikk jeg endelig bekreftet at nesen min er så og si ferdig. Forandringene som skjer frem til neste kontrollskjekk om et halvt år, er veldig små. Så da tenkte jeg å skrive om hele opplevelsen min med neseoperasjonen nå, pluss vise dere før- og etterbilder. Som sagt var nesen skeiv og hadde en hump midt på neseryggen, så det var det jeg skulle fikse på 🙂

Operasjonen:
Etter jeg hadde byttet til operasjonsklær, la jeg meg på operasjonsbordet og fikk likegyldighetssprøyte gjennom armen. Deretter måtte vi vente på at bedøvelsen skulle virke.
   Minnet om da de begynte å skjære i nesetippen er svakt. Det første jeg husker tydelig er at jeg kjente det rev litt da de holdt nesetippen oppe med ett eller annet instrument. Da spurte jeg om mer bedøvelse. Det fikk jeg gjennom sprøyter i nesen, og det gjorde faktisk så vondt at jeg felte en tåre. Mitt neste minne er da de brukte en metallfil i nesebeinet. Husker jeg syns det var ekkelt ettersom jeg kunne se min egen nesetipp holdt oppe forran meg, og at han filte såpass hardt at han måtte ta pauser. Jeg spurte om litt mer likegyldighetssprøyte innimellom, og det fikk jeg med en gang.
   Deretter fikk jeg beskjed om at de skulle begynne med meisling. Jeg kjente ikke igjen ordet, men så fikk jeg øye på hammeren. De ga meg en ny dose likegyldighetssprøyte før de begynte, men jeg husker godt jeg lå og tenkte “helvete, helvete, helvete” da de holdt på. Jeg må ærlig si at lyden av hammeren mot nesen min er brent fast i hjernen. Hvis jeg skulle gjort alt på nytt, hadde jeg valgt å bli lagt i full narkose for å slippe minnene og til og med marerittene i ettertid. Operasjonen tok rundt to timer.

Etter operasjonen:
Jeg la på oppvåkingsrommet i litt over tre timer og sov litt, spiste kjeks og var litt på mobilen. Så ble jeg hentet av pappa og følte meg egentlig ganske fin. Bare litt sliten og blå under øynene. Senere på dagen fikk jeg besøk av noen venner og selvom det var koselig, vil jeg ikke anbefale å få besøk ettersom det er veldig slitsomt etter slike operasjoner. Til tross for at jeg bare kunne puste gjennom munnen, sovnet jeg ganske lett og sov lenge. Her er noen bilder jeg tok samme dag jeg hadde operert:


Her var jeg full i bedøvelsesmidler og smertestillende så hadde det ganske greit.

Dag 1 
Da jeg våknet opp og så meg selv i speilet den morgenen, fikk jeg sug i magen og ble helt i fra meg over hvor opphovnet jeg var. Jeg skulle vel egentlig bare slappet av alene denne dagen også, men Tobias kom på besøk. Utover dagen ble det værre og jeg klarte ikke engang å se på serier med han fordi øynene var så sammenklistret. Så jeg lå og holdt han i hånden og håpte at det skulle bli bedre, og ikke værre til dagen etter. Slik så jeg ut dagen etter operasjonen:

Dag 2
Jeg var ikke noe bedre da jeg våknet opp dag 2, men heldigvis forbedret det seg mye utover dagen og jeg kunne endelig ha øynene åpne. Det føltes helt fantastisk i forhold til dagen før. Slik så jeg ut to dager etter operasjonen. Sykt pen.

Dag 3
Jeg kunne endelig ta tampongene ut av nesen! Det var litt skummelt men ikke vondt i det hele tatt. Kunne puste akkurat som normalt med en gang. Nå begynte hevelsen å roe seg rundt øynene, men den flyttet seg nedover til kinnene slik at jeg så ut som et ekkorn. Gipsen begynte å bli veldig irriterende og ga meg litt problemer med å sovne ettersom jeg sluttet på smertestillende etterhvert.

1 uke 
Gipsen hadde begynt å gjøre meg helt gal og jeg var rett og slett sur og nedfor rundt denne tiden. Så da gledet jeg meg masse til å ta gipsen av! For å få den av må man bare gå i dusjen og la vannet renne over den en stund. Det var litt vanskelig og jeg brukte litt tid, men når den først løsnet var det lett. Da jeg kjente forsiktig nedover neseryggen i dusjen, ble jeg utrolig lettet og glad. Humpen var vekke! Jeg gikk rett til speilet for å se nesen. Fra siden så det mye bedre ut, men ikke forfra. Neseryggen var veldig bred, men jeg fant heldigvis ut at det bare var hevelsen. Nesen ble smalere og mindre for hver dag og jeg begynte å bli fornøyd.

Før- og etter.
Nå er jeg utrolig fornøyd med nesen min, og hvis dere ser på bildene under skjønner dere kanskje hvorfor! Hele ansiktet blir mer balansert både forfra og fra profil, så nå føler jeg meg mye mer vel fra alle vinkler.

Operasjonen min kom på 40.000kr og jeg ble operert av Stefan Emmes ved Plastikkirurgisk Institutt ved Lagunen Helsepark. Hjemmesiden deres er Plastkir.no.

36 kommentarer
    1. Har samme problemet som deg, at nesen går oppover liksom(ser ut som heksenese). Har ikke råd til operasjon, så jeg får vel bare leve med den

    2. Så fint det ble! Tøff som blogger om det! 🙂 Men hvor mye kosta det, sånn ca? Og betalte du det selv?

    3. Ble veldig fint, men du må aldri tro at det var nødvendig. Jeg tror ikke jeg kunne takke Gud mange nok ganger om jeg så ut som deg.

    4. Jeg skal selv gjennomføre en slik operasjon, og er like gammel som deg. Jeg syntes dette innlegget var en lettelse å lese. Har alltid hatt følelsen av at jeg var den eneste i så ung alder som gjennomførte en slik operasjon.
      Nesen ble veldig fin! Og jeg håper du får det mye bedre med deg selv!

    5. Var lokalbedøvelsen vond? Og generelt de andre sprøytene du fikk var de vonde?

    6. Syntes det er ganske sykt at du fikk lov/har råd når du er så ung. Men jeg er absolutt kjempeglad på dine vegne! Nesen din så sykt fin ut nå. Heldig:(

    7. Hei! Meg igjen, som skal gjennomføre neseoperasjon i samme alder.
      Lurer på om det var Fana medisinske du var hos? ( det er nemlig dit jeg skal )
      Og om hvor lang tid ventetiden var for å få operasjonen? Altså etter å ha vært på konsultasjon.

    8. ååh så perfekt nese du fikk! men så synes ikke jeg nesen din var noe ille før heller da. håper du får det mye bedre med deg selv, og ikke minst at du ble fornøyd for det har du all grunn til å være!! du er helt perfekt nå<3

    9. Resultatet ble veldig fint, men syntes nesen din var allerede fin som den var. Håper du selv er fornøyd og har det enda bedre med deg selv nå – det er det viktigste :))
      Må si at du er veldig modig som ikke hadde narkose, kjenner jeg selv grøsser nedover ryggen av å lese hendelsene du måtte vitne til under operasjonen. Håper virkelig dette ikke har skremt deg for masse.

    10. Hei. For et kjempebra resultat! Du er så pen, misunner deg veldig. Jeg begynner å få sånn “hump” og synes at det er kjedelig å ha😞 men jeg har et par spørsmål. Betalte du selv? Hvor lenge varte operasjonen? Hvorfor valgte du bort narkose, er du sånn som liker å se på legeprogrammer liksom(at du synes at operasjoner er spennende)? Og kan du pliiiiz følge meg på instagram? Jeg heter @celinebend (åpen bruker) masse klemmer av en av dine største fan😊💜

    11. For et fint resultat!! 🙂 Skal selv ta en operasjon i nesen når jeg blir 18, å rette opp hele veggen. Gruer meg ekstremt! Har allerede tatt en nese operasjon hvor de fjernet brusk inne i nesen slik jeg lettere skulle få puste… Det er noe styr 🙂 Håper mine resultater blir like bra som dine!

    12. Så utrolig glad for at du valgte å skrive dette innlegget! Har nemlig tenkt å operere nesen selv (den er mye verre enn det din var) og nå fikk jeg litt mer innsikt i hvordan det foregår 🙂

    13. Ååå så fint det ble!! Wuæ jeg visste ikke det var lov å operere plastikk før man var 18?? Men som sagt, fint var det hvertfall! <3

    14. Er helt sykt at et barn på 16 år blir lagt under kniven. Stor kritikk til kirurgen.

    15. Til ukens spørsmål: Hvordan fikk du råd til neseoperasjonen, som kom på 40000,-?
      Betalte du selv eller foreldrene dine?

    16. Nesen din ble veldig fin 🙂 Ser at flere har kommentert din unge alder og forstår at enkelte reagerer. For meg ser du også fin ut og som utenforstående så ser du tilsynelatende normal ut og operasjon burde ikke vært nødvendig. Men, jeg har selv hatt komplekser for min nese og det har hemmet meg hele livet. I en alder av 38 tok jeg mot til meg og fikk det gjort og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Jeg var en såkalt komplisert case og ville aldri få min “drømmenese”.
      Jeg ble også operert av Stefan Emmes og jeg vil gjerne berømme kirurgen for hans ærlighet og grundige forklaring på hva som skulle skje, hvilke forventninger som var realistiske og også den forståelsen han utviste. Jeg fikk umiddelbart tillit til ham, og nå 1 år etter operasjonen og 3 kontroller hos kirurgen, har jeg fortsat tilliten i behold.

    17. Oi synes resultatet ble kjempe fint men tror at for 40 000kr så var det finere før, håper du ikke tar det som noe annet enn et kjempe komplement.

    18. Wow utrolig fint resultat! Jeg vurderer å operere nesen selv men er utrolig redd for å bli missfornøyd, og ikke minst for selve operasjonen.
      Hvor gammel var du når du gjorde det? Synes du det var veldig vondt i ettertid? Og hvor lang tid tok det før all hevelse var over og nesen så fin ut?

    19. Hei! Jeg har lest gjennom disse innleggene flere ganger, vurderer en lik operasjon selv. Hadde det vært mulig om jeg kunne ha fått snakket litt med deg over melding, for å stille noen spørsmål? Det hadde vært veldig til hjelp! Hilsen Hedda.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg