BEHIND THE SCENES // FILMEN MIN

De siste ukene har livet sirklet rundt filmprosjektet mitt, som mange sikkert har fått med seg på Instagram! Det første prosjektet vi får på skolen, er fiksjonsfilm 1. Det fungerer slik at alle i klassen skal pitche en idé de har til en kortfilm de vil lage. På et par minutter skal vi altså “selge” idéen vår til lærerne og klassen ved å kort presentere hva vi har tenkt at filmen skal handle om. Av 30 forslag, blir 6 filmer valgt til å lages. Jeg fikk en idé til en film to dager før klassen skulle pitche, da jeg gikk hjem fra bussen og hørte på Lyin’ Eyes av Eagles. Etter nevrotiske timer med øving foran speilet, kvelte jeg prestasjonsangsten og pitchet idéen min foran klassen og lærerne – med suksess! Jeg føk i taket og har egentlig ikke kommet ned før nå en måned senere. Jeg fikk crewet mitt samme dag jeg fikk vite at kortfilmen min skal lages – foto, lys, lyd og klipp og produsent. Så var det rett i gang med utvikling av manus, noe jeg aldri har gjort før. Heldgvis er lærerne på Noroff engler, og jeg fikk masse god hjelp.

Etter flere uker med pre-produksjon, auditions, finne locations, leseprøver med skuespillere, gjennomgang av manus, øving på lysrigg, floor plans, storyboard og møter…. ble det endelig tid for den etterlengtede innspillingsuken – som var forrige uke. Vi hadde fem assistenter på teamet. Markus, som var fotoassistent eller b-foto som det kalles, var så snill og ville filme litt behind the scenes for meg. Så da har jeg kost meg i noen dager med å redigere sammen en fin liten video som viser litt hva som skjedde bak kamera i de seks innspillingsdagene vi hadde. Jeg gleder meg til å vise den til dere! For mens denne bloggen har stått tom og stille, har jeg nemlig levd ut drømmen min som regissør. Noe som har inkludert så og si ingen mat, søvn eller trening. En hjerne i konstant høygir, oppkast (lol, ja så crazy blir innspillingsuken for noen. Jeg er ikke eneste som har spydd) men også euforisk belønnende øyeblikk, tilfredsstillende samarbeid med kunnskapsrike crewmedlemmer og bånd som formes automatisk når man jobber så tett oppi hverandre i en periode. På skolen gjør lærerne oss veldig obs på murphys law. Alt som kan gå gale vi gå gale på filmsett. Teknologi kan svikte, man kan ha glemt å lade et batteri, en i crew eller cast kan bli akutt syk, the list goes on. Vi hadde litt lydproblemer på tirsdagen. Men helt til slutt fikk vi absolutt alt vi trengte. Alt alt gikk etter planen. Vi har alt vi trenger. Bare redigering igjen før musikkklassen skal lage soundtrack til filmene våre… Så ja, wow. Vi feiret med pizza og øl, og jeg våknet dagen etter i tårer av lettelse. Jeg er så stolt over meg selv og rørt over crewet og assistentenes engasjement til en historie som jeg har skrevet. Det ble skikkelig personlig, og hele prosessen har betydd mye for meg.

Håper noen syns det var litt gøy å se! Og jeg håper jeg får vist dere sluttresultatet av selve filmen min også, som ja, forresten heter 30 Seconds to Mars. Jeg har også en del bilder behind the scenes som jeg tenkte å vise i eget innlegg. Men for nå, er dette det jeg har å komme med. I skrivende stund befinner jeg meg på settet til gruppen som var assistenter på mitt prosjekt. Det er siste innspillingsdagen deres denne uken, og for meg ser det ut til at det blir en nydelig kortfilm. Jeg gleder meg sånn til å se de andre kortfilmene når de er klare!!! Ikke minst min egen. Herregud, så spent jeg er. Men jeg sier takk for meg nå, og håper noen satt pris på at jeg ga en liten lyd fra meg. Vi skrives!

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg