AMSTERDAM

Forrige helg forsvant jeg til Amsterdam på en spontantur med to venninner og kjæresten. Jeg skriver til dere her i dag for å advare mot å bare tilbringe to dager i den byen. Det er så utrolig mye å gjøre der at det nesten bare er tortur å ikke være der noen gode dager. Jeg hadde aller mest lyst til å besøke Van Gogh museumet. Det har vært drømmen min i så mange år og stå i den solsikkeåkeren og grine av maleriene til en av de mest inspirerende menneskene gjennom de siste århundrene. Men der måtte man visst bestille billetter en god stund i forveien, for når vi møtte opp utenfor museumet, var det utsolgt både den dagen og noen dager fremover i tid. Så det var definitivt et av helgens slag i tryne, men det er så mye annet å gjøre der at det egentlig ikke er tid til å sitte å surmule. Surmuling kler ikke viben i Amsterdam uansett. Vi besøkte bare sære museumer egentlig. Tortur-museumet og sex-museumet. Ingen særlig imponerende men definitivt litt fascinerende. 

I det siste har jeg pleid å beskrive nederlendere som en perfekt blanding av nordmenn og amerikanere, med et touch av chill og lekenhet. Hvis nordmenn er veldig innesluttede, og amerikanere er veldig utadvendte, er nederlendere generelt over en fin mellomting. Anmeld meg til politiet for generalisering, men jeg har i hvert fall bare erfaring med kule mennesker som er lett å snakke og le med der. Alt fra taxisjåfører til butikkarbeidere til de man låner leilighet av på Airbnb eller en tilfeldig jente på gaten man spør om veibeskrivelser. Det er alltid litt ekstra stas å dra til et sted hvor man føler seg ordentlig velkommen og ikke som en turist.

Forrige gang jeg var i Amsta, var jeg under-age, så det var befriende og spennende å være der for første gang som 20-åring. Helt perfekt, og det blir nok ikke like lenge til neste gang fant jeg ut av. Savner det skikkelig allerede. Jeg hadde med meg speilrefleksen, men den ble brukt ett sted så ble den glemt. Jeg har et par bilder fra iPhonen jeg tenkte å dele med dere da! En del fra selve leiligheten vi bodde i, som var altfor fin og luksuriøs for oss. I hvert fall helt til vi kom og rotet alt til.

Processed with VSCO with f1 presetUtsiktene man får fra et fly, er noe nytt hver gang.

Processed with VSCO with f1 preset
Her sminker Roba seg på gulvet om morgenen.

Processed with VSCO with l4 preset
Sensommer og tidlig høst betyr solsikker i full blomst! En perfekt tid å reise til Amsterdam med andre ord. Du ser dem over alt.

Processed with VSCO with au5 preset
Stuen vi skapte uforglemmelige minner i <3

Processed with VSCO with f1 preset
Meg som pent venter på å få munch tilfredsstilt

Processed with VSCO with au5 preset
Nabolaget vi bodde i, en liten øy 15min inn til sentrum med “tram” som er typ deres bybane som går over alt. Igjen, altfor fint strøk for fire ungdommer vant med litt lavere standard.

Processed with VSCO with au5 preset
1 av 3 klarte å følge med den eneste gangen vi prøve å ta et gruppebilde. Det er jo noe. Men se så fine hus i bakgrunnen, ååå

Processed with VSCO with f1 preset
Hvor giret ble ikke jeg når dette hang i stuen på leiligheten? Vi endte faktisk opp med å se Pulp Fiction siste natten og le og le og le. My cup of tea, indeed.

Processed with VSCO with f1 presetKlar for en ny dag.

Processed with VSCO with f1 preset

Processed with VSCO with au5 preset
En frokost fra himmelen

Processed with VSCO with au5 preset
JEG LA IKKE MERKE TIL DETTE FØR NÅ – men se mannen som viser peace-tegn i vinduet til høyre. De sitter i sånne åpne vinduer og bare er hippier egentlig. Har lyst til å finne han og gi han en klem, se på han da! Så nydelig, hihi.

Processed with VSCO with c7 preset
Å se skyggen til flyet under flyet er sånne ting som gjør meg vill. Eksistensen er så twisted men faen så fin.

Et par reisetips:
-Bruk tram for transport. Jeg fikk oss over alt med maps og tram. Skriver inn hvor vi er, hvor vi skal, trykker på transport, så får du vite hvilket nummer på tram du skal ta for å komme deg dit du vil. Alt i appen, maps på iPhonen. Utenom dette brukte vi uber fra flyplassen og taxi på vei tilbake. 
– Vær der mer enn 2-3 dager eller så føler du deg langt i fra ferdig.
– Prisene kan jeg ikke helt huske, men det meste du kan hive i gapet er billigere enn i Norge.
– Det er fremdeles tabu og no-no at en 20-år gammel norsk blogger anbefaler dere hvilke coffee shops dere skal besøke føler jeg. Tragikomisk, men spør taxisjåføren eller uberen om hva som er kult å gjøre der så vil du få en lang, lang liste over de beste stedene å besøke! 
– Spis stroopwafels. Jeg har lagt ut bilder av dem på sosiale medier mange ganger før. Den diggeste konsistensen på jord. Jeg har elsket dem i fem år nå og kjøper dem hver gang jeg for eksempel mellomlander i Amsterdam. Et must å prøve! Spesieeeelt hvis du er på et marked og de selges ferske. Farlig farlig farlig. 

Noen som har vært i Amsterdam før, eller kunne tenkt seg? Hva er deres tanker om byen?

6 kommentarer
    1. Herlige bilder! Har vært i Amsterdam et par ganger, men vil snart tilbake igjen. Etter min mening verdens KOSELIGSTE by!

    2. Gøygøy!! Skal til amster selv, men ikke før våren neste år. Du kunne ikke linket til airbnb hosten? Leiligheten så helt nydelig ut.

    3. Kanskje litt rart spørsmål, men har ikke noe erfaring med det, så lurte på om du kunne laget et innlegg om din opplevelse med Airbnb. Digger konseptet, men skeptikeren i meg tar liksom litt over..

    4. Så fine bilder! Jeg har kun vert på flyplassen i Amsterdam, hvor vi mellomlandet. Men jeg har veldig lyst å besøke byen en gang! 🙂

    5. Amsterdam er helt fantastisk! Van Gogh museumet var en av mine favoritter fra byen, den må du kjøpe billett med fast track til neste gang <3
      Hvor kjøpte du det maleriet forresten?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg