ET INNLEGG OM NOE INGEN LIKER

Jeg er midt i min fjerde Knut Hamsun bok for øyeblikket, Markens Grøde. Den er annerledes på mange måter enn de forrige jeg har lest. Mens du får mer innblikk i hodet og tenkningen til personene i for eksempel Sult eller Pan, er denne boken mer beskrivende av flere personer og hendelser uten å involvere oss like mye i det indre sjelelivet. Jeg ble så hyped da jeg fant ut av at Mark Knopflers sang Telegraph Road er inspirert av denne boken. Litt patriotisk nesten. Jeg hørt på den sangen så lenge uten å vite det, men nå gir det så mye mening.

Første vers går: 
“A long time ago came a man on a track
Walking thirty miles with a sack on his back
And he put down his load where he thought it was the best
Made a home in the wilderness”

Hvis du søker opp teksten til resten av sangen, eller hører den, hehe, (14 minutter i deilighet), så oppsummerer den en side av hva som skjer gjennom Markens Grøde. Boken begynner nemlig akkurat sånn. Med en tilfeldig mann som går i skogen og finner et fint sted han bosetter seg. Så bygger han seg sakte men sikkert opp noe som blir en større og mer avansert bondegård. Han er helt uten noe konkret plan mens han bygger og styrer på, men utviklingen kan vi som lesere se er akkurat slik vi leser om i historiebøkene. Du får etterhvert innblikk i en familie som lever gjennom det store hamskiftet som Norge gikk gjennom på 1800-tallet. Stemningen Telegraph Road har alltid vært trist, sår og liksom litt frustrerende for meg. Den begynner så vakkert, og fredelig, så kommer alle moderne, teknologiske og økonomiske aspekter ved det moderne livet og nesten invaderer den øde gården. River bort den simple skjønnheten og erstatter det med bilkøer og fabrikker. Kirker og telegraflinjer. Skoler og regler. Sangen tar deg med på samme reise du blir tatt med på i boken. Jeg fikk en liten følelse av at jeg skrev en skoleoppgave nå, haha. Men shit jeg hadde elsket å skrive en skoleoppgave om akkurat dette. Jeg skal avslutte ganske snart, for jeg kjenner så og si ingen som liker norsk historie, haha. Jeg gjør. Og at man finner det i en av de fineste sangene jeg vet, gjør meg på nerdete vis veldig giret. Kanskje jeg kan tenne en liten interesse i noen andre også, hvem vet. Jeg tror i hvert fall at Telegraph Road kan gjøre susen for noen. Instrumentene og teksten lager et helvetes orkester inni meg og gir meg frysninger inntil beinmargen.

Det er noen sanger jeg hører på som jeg bare har lyst å skrike til alle at de må høre og elske like høyt som meg. Men det er bare ønsketenkning når jeg koser meg alene i bilen med lyden på fullt med en sang jeg føler jeg er den eneste som ser skjønnheten og genistrekene i. Jeg har opprettet en story på profilen min på Instagram hvor jeg poster sanger innimellom. Så om dere følger meg på @leavalencia på Instagram, kan de som er interesserte få litt andre sanger å høre på enn de på topplisten. Noen liker jo det også!

Bildene er tatt av @golfsko på Instagram og pbortne.no.

6 kommentarer
    1. Hei Lea
      jo, jeg liker norsk historie! Jeg tar faktisk en bachelor i nordisk språk og litteratur, så jeg blir glad langt inn i sjela når jeg ser du skriver sånne innlegg for jeg elsker det like mye selv. Dette halvåret har vi lest mange klassiske bøker, blant annet Sult. Jeg har så lyst til å lese flere bøker av Hamsun, og jeg fikk faktisk nylig en gammel versjon av markens grøde som en tante av moren min har hatt i mange år. På gammelnorsk! Elsker det
      Jeg skal absolutt sjekke ut den sangen. Og takk for at du er en blogger med dypere, filosofiske tanker og interesse for historie, psykologi, politikk også videre. Det er så spennede å lese om alt du har å komme med 🙂 Hilsen fast leser siden 2013-14 ish

    2. Solveig: Denne kommentaren gjorde meg veldig veldig glad! Gammelnorsk er nydelig 🙂 Masse lykke til videre med bacheloren din <3 Og tusen takk for at du leser bloggen min 😀

    3. Markens grøde var første ordentlige bok jeg leste, med det mener jeg første skjønnlitterære verk i verdensklasse, og den åpnet et litterært univers som gradvis ble en del av min erfaringsverden, først slukte jeg alt av Hamsun, senere fulgte den ene etter den andre av verdens fremste forfattere gjennom tidene. Et fantastisk godt valg – og lykke til med videre lesning!
      PS. Jeg har masse lesetips 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg