DOBBELTMORALSK JULEFERING?

Merkelig hvor seriøst jeg, og mange andre “ikke særlig kristne” tar julen. Det har liksom vært en like vanlig del av livet på lik linje som å gå på skole. Det er bare sånn man gjør liksom. Man får det inn med morsmelken. Jeg tenker ofte på hvor dobbeltmoralsk jeg selv og alle andre jeg kjenner er. Med masse forskjellige ting egentlig. Jeg feirer Jesus og gud, som er menneskeskapt oppspinn, kopier og omformuleringer av tidligere astrologiske tekster. Jeg liker egentlig å si til meg selv at grunnen til at jeg feirer jul, er av samme grunn som de feiret jul lenge, lenge før Jesus. Nemlig at solen “snur,” og det går mot lysere tider igjen. Jeg lærte bare for et par år siden at Jesus er en personifikasjon av solen. At historiene man leser om Jesus i bibelen finner man i blant annet egypternes astrologiske tekster bare med andre navn. Jesus som gikk på vannet er tatt fra egypterne som så solstrålene glitre i vannet. De tre vise menn er egentlig de tre stjernene i Orions Belte som på julaften peker perfekt mot Sirius, den klareste stjernen på himmelen, også kjent som julestjernen. I julen er solen på det laveste i tre dager (Jesus var død i tre dager) før den står opp igjen ♥ Osv osv. Jeg skjønner at skolen ikke kan lære oss alt om alt. Men jeg syns ofte de er flinke til å fokusere på én håndplukket side av saken for å gjøre oss litt mer blind og ensrettet. Takk gud for internett, slik at man kan få et lite sjokk over diverse sannheter som er blitt skjult fra oss. Tenker spesifikt på religion, rus, mat og politikk egentlig. Den første halvtimen i “Zeitgeist the Movie” snakker mye om dette for de som er interessert i kilder. Kan også søkes opp på Google ofc.

  Så jeg hyller vel egentlig solens gjenoppstandelse på julaften, hvor alt dette med Jesus og kristendom tilfeldigvis gjennom historiske hendelser er blitt symbolikken. I’m okay with it. Det er en perfekt måte å gjøre den mørkeste årstiden koselig og varm. Håper ikke jeg var the grinch who stole christmas for noen nå, haha. 

Jakke her
Bukse her

11 kommentarer
    1. Liker den tanken jeg! Jeg er ateist men feirer jo jul, men kanskje ikke med de samme baktankene som noen kristne. Jeg går jo ikke i kirken eller teller ned til Jesus fødsel. Men det er en skikkelig varm tradisjon, og mine tanker om den er ikke litt religiøse en gang. Velger selv å heller fokusere på dette med at solen snur for eksempel. Om ikke føler jeg ikke at jeg trenger en baktanke heller. For meg er det en god nok «unnskyldning» at julen handler om å vere litt ekstra blid, gi tilbake og tilbringe tid med de man er glad i. Også er jo alle i så godt humør i desember! Det vil uansett også være ulike måter å feire på! Det du skriver om solen, og at nyere religioner ofte stammer fra de eldre tankegangene er forresten veldig spennende! Fantastisk hva man lærer på bloggen din! 🙂

    2. Dette er det beste blogginnlegget jeg har lest, fordi keg sitter igjen med masse. Jeg elsker jul men jeg fordtår ikke religion. Takk for en forståelse jeg forstår og liker om gud og Jesus osv

    3. En ting du kan jobbe med er å være litt mindre bastant i meningene og “sannhetene” du skriver om på bloggen din. Hvis en av hjertesakene dine er å stille deg kritisk til samfunnets mange selvfølgeligheter, normer, kunnskap osv, er det ganske dobbeltmoralsk å deretter fremstille de nye oppdagelsene dine som absolutte. Hvorfor er kildene hvor du har lest om jesus som symbol på solen osv mer troverdige en bibelen? Hvorfor tror du at jesus er oppfunnet, mens alt det du leser om ikke er det?

    4. Anonym: Man skriver og sier vel alltid det man tror stemmer. Jeg vet at vi aldri kan vite noe sikkert, men etter hvert som man lærer nye ting, blir det til at vi aksepterer det som sannheter hvis det høres mer logisk ut enn det forrige vi trodde vi visste, helt til man hører noe som igjen motbeviser det man tror på.

    5. Veldig fint innlegg, hadde vært kjekt med kilder om du evt. har det! Mye av det du skriver om er noe jeg vil lære enda mer om, og det er jo veldig bra at du greier å motivere til det gjennom innleggene dine <3
      Ellers feirer jeg jul pga. tradisjoner og ikke fordi jeg er kristen selv.

    6. Jeg liker deg, det gjør jeg, men må ærlig innrømme at det plager meg litt at du henter mye av det du skriver på bloggen din fra dokumentarer. Flere av meningene dine påvirkes sterkt av dokumentarer som har et like ensidig syn som skolen. Sier meg enig i kommentaren over om at du fremstiller ny kunnskap som absolutt, noe du bør være litt mer forsiktig med enn det du er. Zeitgeist er fine dokumentarer, men noe bør tas med en klype salt. Til slutt vil jeg påpeke at jeg selv er ateist, slik at du vet at denne kommentaren ikke er et resultat av en fornærmet kristen.

    7. A: Mye har jeg gjerne lært fra dokumentarer men også lest videre på på diverse nettsider etterpå. Syns her d var lettest å henvise til dokumentaren da slik at jeg slipper å hente frem masse forskjellige nettsider. Jeg skal prøve å fremstå enda mindre bastant fremover! Takk for fin og konstruktiv tilbakemelding 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg