Noen andre som føler på dette?

De som følger meg på snapchat, (leandra86) vet at jeg liker friår, hehe. Men nå har det lenge vært tilnærmet ingen rutiner hos meg. Ingen disiplin. Jeg har fått ting gjort, men det er etter myyye prokrastinering. Og i lengden blir det en ganske ubehagelig, rastløs og tom måte å leve på syns jeg. Så i dag spiste jeg frokost før solen stod opp, gikk på trening og syklet en time før jeg spontant ble med på yoga. Yoga, folkens… Nå har jeg virkelig startet et nytt og bedre liv. Neida men jo faktisk. Jeg har lenge tenkt at jeg hadde hatt sinnsykt godt av å begynne med yoga eller meditasjon eller begge deler.

2017 for vestlige tenåringer er fylt. med. distraksjoner. til. alle. tider. av. døgnet. Vi overeksponeres av unødvendig, hjernecelle-drepende stimuli fra alle kanter. Det er helt jævlig hvor mange stygge, teknologiske og unaturlige synsinntrykk som treffer oss samtidig i løpet av en dag. Vi skroller på Instagram, VSCO, Facebook, hører på musikk og spiser i et rotete rom, samtidig. Alt skjer liksom på en gang. Hvor er hodet vårt da? Hva skjer i hjernen? Jeg merker det utvikles ADD hos meg liksom. Og det er ikke litt rart at det diagnoseres hos så mange i dag. Jeg har ofte veldig vanskelig for å konsentrere meg om bare én ting over et relativt kort tidsrom. Jeg er her så plutselig er jeg der. Å der var en snap. Ehm, hva var det jeg holdt på med? Åja mail. Vent, skal bare ta på musikk først. Tankene er et rot. Jeg vet nesten aldri nøyaktig hva jeg tenker. 

Omgivelsene gjør oss så passive og stresset at det nærmest er en KUNST å fokusere på én ting om gangen. Jeg har for eksempel skikkelig problemer for tiden – med å lese bøker, fordi hodet mitt er så bråkete, og jeg drømmer meg vekk tre ganger på én side. Det er sikkert utrolig mange av dere som kan kjenne dere igjen i dette jeg skriver. Og det er ikke merkelig ett sted. Hjernen vår er så utrolig vant til å holde på med en haug med ting samtidig. Det døver og handikapper oss. Vi sitter aldri i ro og gjør ingenting. Vi tar oss aldri tid til å bare lukke øynene og føle og tenke. Fordi vi bokstaveligtalt er avhengig av stimuli. Alt må skje alltid hele tiden samtidig. Da slipper vi å være med oss selv. Det er super trist, og jeg må må må bli flinkere til å holde på med én og én ting om gangen. Derfor tror jeg blant annet at jeg skal fortsette på yoga. Og legge fra meg mobilen enten jeg spiser, hører på musikk, jobber på pcen, eller til og med bare ser på tv. Jeg føler jeg mister meg selv av å konstant okkupere tankene med så masse samtidig. Det er ikke en måte jeg vil leve på. Hvordan skal man da bli flink i noe? Legge merke til detaljer? Komme opp med idéer? Oppnå noe som helst? 

Processed with VSCO with c7 preset

Processed with VSCO with e6 preset

Jeg er glad jeg er bevisst på dette problemet. Selvom det gir et kick av angst innimellom, er det likevel positivt, for da tenker jeg i hvert fall. Jeg må bare tenke videre på samme tanke istedenfor å hoppe over til neste. Det er jo i grunn utrolig behagelig å miste seg selv fullstendig i noe du konsentrer deg om. Tankene blir så klare, og alt gir mening. Vi må være mer med oss selv. Skjerme oss selv fra alle distraksjonene som gjør oss til likegyldige slaver som mekanisk beveger oss i den retningen samfunnet drar oss mot. Jeg vil heller ha kontroll over det selv. Eller hva tenker du?

20 kommentarer
    1. Gikk du på yoga på nr1fitness i Åsane?? Har vurdert å prøve det, men har vært usikker på om det er noe jeg vil prioritere. Syntes du det var bra? Og hvordan var instruktøren?

    2. Tid, hva jeg bruker den på og alle distraksjoner som finnes er alt jeg tenker på! Jeg må gi meg selv tid til å bare være. Tror ikke livet er ment til å gjøre ting som gjør at du glemmer deg selv.

    3. Jeg har friår jeg også, og opplever akuratt det samme som deg! Ugh. Det er overaskende vanskelig å tenke klart, med alle distraksjonene man har rundt seg hele tiden.

    4. Kunne ikke vært mer enig! Og jeg hater at jeg flyter med på den samme bølgen som alle andre. Man blir jo avhengig, man vet nesten ikke hva man skal finne på når man ikke trenger å gjøre noe hele tiden. Ser jeg meg rundt på bussen, bybanen, i et selskap, på gata: Neeesten alle står med ansiktet ned i en telefon. Og jeg gjør det samme selv. Det er jo ikke det som gjør meg glad, nei det er detaljene, det ekte og rolige som du sier. La meg puste inn frisk luft etter regnet, lese en god bok uten distraksjoner og lage en god frokost før alle andre har stått opp. Det gir meg mer enn likes på et bilde på instagram eller en dag med hundre gjøremål som egentlig ikke blir noen ting ut av til slutt uansett. Oyy dette ble langt, jeg tror virkelig du traff noe i meg (og det gjør du ofte)! Takk for at du deler tankene dine <3

    5. Elsker når du skriver slike innlegg! Du er så reflektert, og har masse tanker jeg aldri har tenkt før.
      Btw, hvor har du kjøpt den «you cant trip with us» t-skjorten?

    6. Hva synes du om å droppe ut av VGS? Tror du man kan klare seg bra i livet uten fulført videregående?

    7. helt enig i det du sier! Noen ganger ser jeg synd på søstera mi og meg selv fordi begge sitter enten med iPaden eller macbook`en også tlf i den andre handa. Også tenker jeg meg om, hva er det jeg egt driver å følger med på? Og hva er det jeg har mest lyst til? Som regel havner jeg i dilemma og andre ganger er jeg flink til ta en avgjørelse og yoga som jeg kunne gå på før hjalp veldig. Helt til en viss livssituasjon jeg har havnet opp i nå. som er ikke akkurat så veldig populært.

    8. Wow, dette traff meg. Studerer dette året og merker som du sier at det hender tankene flyr avgårde, når jeg skal lese. Det er helt sykt hvor mye vi holder på med samtidig (ofte ubevisst), som du sier. Tror det hadde vært veldig befriende å kunne konsentrere seg om en og en ting. Takk for alt du skriver og deler, det får meg alltid til å tenke og reflektere. Du er utrolig flink som klarer å sette ord på slike ting som i dette innlegget, som de fleste ikke tenker over før de leser hva du skriver <3 Ordene dine er balsam for sjelen

    9. Du er unik og fantastisk på alle måter, og tankene dine er en fryd å lese. Godt å høre eg ikkje er den eneste med slike tanker<3 Stå på vakre skapning!

    10. Følern! Har slettet både insta, vsco og Facebook (appene vel og merke), og det føles såå godt å ikke sitte og scrolle på noe uviktig. Vil heller ta del i mitt eget liv her og nå enn andres liv på sosiale medier.

    11. ADD er noe du er født med altså og som påvirker og gir symptomer på laaangt mer enn bare dårlig konsentrasjon, men du skrev det sikkert i ironi 😛
      Jeg liker virkelig de reflekterende innleggene du har hatt den siste tida, det er veldig spennende å lese fra en som er på samme alder som en selv! Håper du fortsetter med det 😀

    12. Adele: Både genetiske og i aller høyeste grad miljømessige forhold spiller inn. Det kan altså utvikles. Og ekstremt mange har, og flere og flere får hovedsymptomene for “diagnosen” (liker egentlig ikke å kalle det det) i dag. Trist, men forståelig og naturlig ettersom hvordan vi lever. Kan ikke tenke meg det var så mange med ADD på 1800-tallet eller i antikken for å si det sånn.

      Men tusen hjertelig takk! Det er kjempe hyggelig å høre!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg