Meningen med livet

Annonselenke

Jeg tror svaret på “hvordan være lykkelig” egentlig er veldig enkelt, men at vi har gjort det veldig vanskelig for oss selv. I dag mer enn noensinne før finner vi depresjon, eksistensiell angst, mennesker som føler seg lost, malplassert og uten mening på jorden. Jeg føler jeg har snakket om dette såå mye før, men dette er en av de tingene jeg syns er så interessant og viktig, og bare føler det snakkes for lite om. Derfor vil jeg skrive om det. Så det moderne livet – asfalt istedenfor sletter, skyskrapere istedenfor fjell, biler istedenfor elver, reklameplakater istedenfor busker, kunstig lys istedenfor måneskinnet, tv istedenfor utsikt. Vi er revet så langt vekk fra det som er naturlig for oss. Så langt vekk fra de omgivelsene som kroppene våre er ment til å boltre seg i. Det kan umulig være bra mener jeg, og det fører med seg en haug med psykologiske, fysiologiske og samfunnsmessige utfordringer.

Vi er designet for å gå i mark, plukke bær, jage en mammut… og alt dette for å overleve. Å overleve i dag er en selvfølge. Så, vi har mistet meningen med å gjøre ting. Vi vandrer på en overflate av menneskeskapte rare greier og ting som menneskekroppen i bunn og grunn verken trenger eller har godt av. Vi lever i en rar science fiction verden. Det er ikke rart vi lurer på hva meningen med livet er i dag. Før –  i min favorittperiode (hehe you guessed it) jæger- og sankerperioden for et par titusener av år siden, var det om å gjøre å overleve. Jobbet rundt 3-5 timer hver dag, (mye mindre enn i dag) med å samle mat, så kan resten av dagen brukes til å være rundt nær slekt og venner. Og vi vet alle hvor utrolig godt sosialt felleskap er for mental helse. Det er et essensielt grunnleggende behov. Og disse grunnleggende behovene, hvis dere tenker Maslows behovspyramide som et eksempel, falt det tusen ganger lettere og mer naturlig å oppfylle i en verden som sankerne levde i syns jeg. Jeg tror behovet for selvrealiseringen er noe helt annet i dag. Noe vanskeligere enn å bare leve.

Don’ get me wrong. Jeg elsker å sitte alene under dempede, kunstige lys med tastaturet under fingertuppene, mobilen regelmessig lysende til venstre og kameraet ferdigladet til høyre. Jeg koser meg ofte. Men aller innerst inne, så er det noe som skurrer med hele dette falske plastikk-opplegget og jeg tror vi har mistet oss selv litt. Det naturlige i oss selv da. Det som det vil si å være et ordentlig menneske hvor meningen er å overleve og å bli i lykkerus ovenfor det, menge seg med nære slektninger og venner til en hver tid og tilegne seg en kunnskap om omgivelsene, stjernehimmelen, årstidene og små skifter i omgivelsene som vi i dag bare kan drøøøømme om. Greit, jeg kan peke på Orions Belte, Karlsvognen, Kassiopeia eller Venus på stjernehimmelen, men shit mennesker kunne virkelig gå i dybden på ting før. I praksis liksom. Ikke på wikipeda. Det er noe helt annet det. De hadde så sykt god tid. Det må jo være så uendelig behagelig og godt for sjelen. Det livet misunner jeg forfedrene våre stort. Istedenfor dette “vet litt om alt men er likegyldig fordi jeg har supermasse å gjøre og må sjekke mobilen og gå på jobb og trene og tusen andre egentlig bisarre, men i dag vanlige gjøremål” Det er så distraherende at et er ubehagelig til tider.

Det er jo så mye som indikerer at levemåten vår er feil også. Bare tenk for 10.000 år siden når jordbruksrevolsujonen kom, og alle problemene som oppstod som ikke hadde vært der før da alle var nomader. Mange mennesker samlet på ett sted fører til samfunnsregulering, hierarki og sosiale forskjeller. Istedenfor et variert kosthold hvor du vandrer rundt og spiser alt du kommer over, blir det heller spesialisering innenfor noen matvarer i jordbruket som fører til mangelsykdommer og dårligere helse. Og for ikke å snakke om alle sykdommene som oppstod når mennesker levde så tett oppi hverandre i høykulturer. Også selvfølgelig alle helseplagene som leddgikt og skiveforskyvinger i ryggen av det mekaniske, ensformige arbeidet som for eksempel å pløye åkeren. I could go on. Dette er problemer som ikke alltid har vært, men har eksistert siden vi endret den naturlige levemåten vår. Det er lenge, lenge siden, og vi prøver fremdeles å fikse dem. I 2017. Bare nå er jordbrukssamfunnene blitt til byer med enda mer forurensing, fremmedgjøring, stress og de enda flere plagene det måtte føre med seg.

Jeg tror dette har en sammenheng til en større forståelse av tanken om meningen med livet. Og jeg ville bare sette et lite perspektiv på det. Det er også mye fantastisk med den verden vi lever i i dag, som selvfølgelig er på bekostning av mindre gode ting, men vi må uansett utnytte det for det er verdt. Informasjonen vi har tilgang til på nettet er ufattelig undervurdert. Jeg hadde ikke vært halvparten av meg uten internet. Det høres lite idyllisk ut, men slik er det faktisk. Så ja, meningen med livet… Jeg har alltid sagt at jeg tror det er å være lykkelig. For det er jo bare det vi prøver på alle sammen uansett. Både store instutisjoner og individuelle mennesker. Leve best mulig. For mange dreier det seg om penger. Men jeg leste et sted at tall fortsetter for alltid –  og hvis du trenger mer penger for å være lykkelig, vil du aldri bli lykkelig nok. Jeg tror det handler om å bare være, lære, lage et godt liv for seg selv og hjelpe andre rundt seg. Det er sykt vagt å si, men det er vel det nærmeste jeg kommer. Gjøre analyser av seg selv og ting rundt seg, stadig utvikle og forbedre seg og omgivelsene sine både i liten og i så stor skala som mulig. Vi kommer aldri til å bli utlært, men selve reisen er jo det som utgjør livet. Og livet burde vi lage fint så ofte som mulig. Vi trenger ikke å være bedre, rikere eller finere akkurat nå. Vi burde bare puste og nyte og gjøre ting vi liker og nye ting vi ikke har gjort før. Syns det er litt mer ekte lykke enn mye annet.

Toppen finner dere HER

44 kommentarer
    1. Du er virkelig fantastisk, Leandra!! Får ro i sjela når jeg leser bloggen din, og du skriver så godt. <3

    2. Elsker slike innlegg! Du skriver så reflektert og godt at det er en fryd å lese. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og har også alltid tenkt at meningen med livet er lykke, og alt som hører med. Jeg har faktisk en liten tatovering som symboliserer akkurat det, faktisk. Hva skal man med penger hvis man ikke har det bra? Og hva nytter det å være vakker om man aldri kjenner på følelsen av ren, kjær lykke. Slik lykke som gjør at du føler mening, og at dette, det er dette du vil gjøre for alltid. Mennesker tar for gitt den vakre naturen vi har rundt oss, den er noe urørt, magisk, som vi flykter til fra tid til annen, når vi er drittlei av trafikkstøy og eksoslukt. Likevel er vi så villige til å ødelegge den, og ofre det ene fristedet vi har, til fordel for hva da? Mer forurensing fra biler vi produserer mer av enn vi har nok mennesker til å kjøpe? Enda flere bruk-og-kast-produkter vi egentlig ikke trenger? Vi må åpne øynene våre, men det er lettere sagt enn gjort, når sant skal sies. Jeg håper bare vi ikke ender opp med å utslette oss selv før vi har sjansen til å rette opp i den skaden vi har gjort.
      Forresten, har du sett Black Mirror? Hvis ikke tror jeg det er en serie du kan like. Jeg begynte nylig på den selv, og digger den! Den er mørk, samfunnskritisk og aktuell. Anbefales på det sterkeste!

    3. Wow, Leandra. Du er bare noen få dager eldre enn meg, men gud som jeg ser opp til deg. FOR en kunnskap du har. Og å lese et så godt skrevet blogginnlegg er virkelig skjeldent i dagens samfunn. Du er så reflektert, og du får meg til å reflektere over ting jeg vanligvis ikke gidder å tenke på. Takk.

    4. Jeg er i bunn og grunn ikke glad i å lese, men jeg leser hvert eneste ord i dine innlegg, gjerne flere ganger. Jeg er så facinert av tankene dine, hvordan du setter ord på de, og formulerer de. Du har så mye interessant å si, og får meg til å tenke, det er så fantastisk. Skriver du en bok noen gang vil jeg ikke nøle med å lese den!

    5. Fy søren så bra skrevet! Fanget meg fra første setning og ble glad da det var mer tekst under der igjen og under der igjen, haha 😀
      Mange gode poeng som jeg ikke visste om fra før en gang. Takk!
      Jeg tror meningen med livet er å være lykkelig, ja. Oppleve smaker og lukter, høre fine lyder, ta på ting og kjenne hvordan det føles fysisk. Oppleve alle slags ting og kjenne hvordan det føles psykisk. Bare leve og kjenne egentlig! 😀 Jeg tror på at det livet vi lever nå bare er et lite knips i evigheten som vi også lever. Forskjellige kropper, forskjellig kunnskap. Meningen med livet er opplevelser og kunnskap, utvikle seg.
      Jeg har hatt fæle perioder i livet, men nå i de senere åra – når jeg klarer å være innstilt på det jeg virkelig tror på – så føles periodene lettere uansett, fordi det gir mening at jeg skal få ny kunnskap og utvikle meg, på godt og vondt.
      Vanligvis ville jeg tenkt at det er meningen at verden skal være sånn som den er nå. Samtidig føler jeg at vi har sklidd litt ut. Det er noe som ikke stemmer, på en måte. Eller så er det bare at mennesker er de smarteste på jord (men dummeste av de smarteste i universet, heh) og da teknologi osv. først kom ble vi grådige og bare produserte og produserte og produserte. Helt over styr. Som å sette en 4-åring på et rom alene med 2 tonn godteri. Sånn er vi mennesker.
      God natt og sov godt 😀

    6. Alltid deilig å se et nytt innlegg her og vite at man skal få litt ordentlig hjernemat <3 Du er inspirerende Leandra!

    7. Dette trengte jeg nå. Takk. For ja, jeg føler meg lost og uten mening, veldig ofte. Men å lese dette ga meg håp og motivasjon til å fortsette. Du fikk meg til å innse at jeg har fokus på helt feil plass, og til å innse hva livet egentlig handler om. Sykt bra skrevet!

    8. Mmm, det siste avsnittet ga meg en varm følelse i magen. Så deilig at noen snakker litt om den fine hverdagen og å senke skuldrene litt – noen ganger er det fint å tenke på hva man er og hva man har og ikke bare på alt man bør oppnå.

    9. Hei 🙂 Jeg vet dette er litt utenfor det du snakket om, men jeg vet at du er veldig flink i filosofi og har mye kunnskap rundt det temaet. Jeg lurer på om du vet noe om Descartes dualisme?

    10. Åå, så utrolig fint skrevet og virkelig noe man kan kjenne seg igjen i!
      Jeg tror veldig mange blir lykkeligere eller føler seg litt lettere til sinns med engang man beveger seg ut i naturen blant annet. Så helt klart at mennesket trives best i naturen, slik som man gjorde før i tiden kanskje?
      Uansett, dette innlegget ga masse inspirasjon <3

    11. Verden er fucked up. Ikke rart at så mange sliter med depresjoner, overvekt, avhengighet, osv osv. Det er samfunnet i sin helhet som må endres, ikke enkeltpersoner som må klandres – slik som nå.

    12. Utrolig spennende tema jeg lurer mye på selv til tider, og du er så sinnsykt flink å sette ord på det!! Kan du lage et innlegg hvor du anbefaler bøker/filmer hvor de snakker om slikt, hvis du vet om noen? :))

    13. Dette er veldig bra skrevet. Jeg er helt enig i det du sier. Vi har mistet noe viktig i dette organiserte samfunnet, fylt med hierarkier, og et patriarkat. Mennesket pleide å dyrke kvinnen og hennes egenskap til å føde, tenk. Alt det er borte nå. Jeg tenker ofte på all den kunnskapen vi har tapt, det livet vi har mistet. Vi lever ikke naturlig, og har bare levd slik i noen tusner av år i sammenligning med flere hundre tusen år som nomader i naturen. Det er trist, og jeg er ikke sikker på at vi kan gå tilbake slik det er nå. Så vi får bare forbli ulykkelige og tomme inni oss, med godene av det moderne samfunnet. Og konfliktene som fører med 🙁

    14. Hei! Jeg er så takknemmelig for bloggen din, du er én av to blogger som faktisk er jordnær og har gode bilder. Men tilbake til hvorfor jeg skriver denne kommentaren… hvordan “gjemmer” du luggen din når du setter opp håret? Har lekt med tanken på lugg og er så utrolig nære å klippe den på meg selv. Har du noen tips? 🙂

    15. Hannah: Heisann! Åå så glad jeg ble for å høre det <3 Hmm, tror egentlig den bare holder seg slik fordi jeg har ganske tynn lugg, men om ikke, bruker jeg fliseklemmer 🙂

    16. Er så deilig å se at en annen også tenker som meg! Bra skrevet vakring 🙂 Jeg er med deg! haha<3

    17. “Meningen med livet er å erindre. Å oppleve det vi vet som sant.”
      Hva tenker du om dette?

    18. Jeg leste det i” Conversations with God”! Anbefaler den boka på det sterkeste!!

    19. Ååå jeg får frysninger her. Jeg føler meg alene for tiden selvom jeg har mange rundt meg, og jeg føler jeg går rundt og gjør ingenting. Dette ga meg mer ro. Man må bare leve. Elsker innleggene dine, du fortjener alt godt❤

    20. Okei, DETTE innlegget?? Har ikke ord, målløs over hvor engasjerende, nydelig og inspirerende det går an å skrive og sette ord på ting. Shit, du er flink. Alt jeg kan si er wow..

    21. Spennende tanker du har om jæger- og sankerperioden og dens “idyll”. 12-19 timers arbeidsdag, meningsfull kontakt med familie og det spirituelt, mindre kriminalitet og mentale helse problemer, og for å ikke snakke om lik innflytelse for kvinner og menn – Ja takk. Jeg ser virkelig poenget ditt og skulle ønske jeg kunne hengt meg på denne romantiske ideen av at “det var bedre før”, men i mitt hode er det bare en ting som skurrer – det å ikke vite.
      Noen vil nok slå i bordet og si grunnen til at det er bedre nå er at vi har medisiner, teknologi og at gjennomsnitlig levealder har økt dramatisk (26–>71år). Men hei om vi ikke hadde bodd tett oppå hverandre hadde vi ikke trengt alle medisinene, og heller 30 år med lykkelig liv enn 70 år med et helt ok liv.
      Så det eneste jeg greier å komme på for å argumentere mot deg er at i dag vet vi. Hvor mye vi vet? 1% kanskje, eller muligens ikke engang så mye, men vi vet mer enn hva de gjorde for 10 000 år siden, vi vet mer enn vi viste for 10 år siden, og vi vet ekstremt mye mer nå når du leser dette enn da jeg skrev dette, selv om det bare (muligens) er timer imellom. Forståelsen vår for mennesket, verden og universet utvikler seg i rekordfart, og jeg kan ikke skjønne ant enn at jo mer vi forstår, jo mer kan vi legge til rette for en eksistens der vår lykke står i fokus. Jeg innser at verden i dag er langt fra perfekt, og vi muligens er inne i den dypeste og mørkeste tiden i menneskehetens 200 000års historie. Jeg skulle bare ønske flere av vår generasjon jobbet for å løfte oss opp, men det jeg opplever er en likegyldighet, lathet og fraskriving av ansvar.
      Jeg er optimistisk i troen på at vi er på vei opp av mørket nå, teknologi har både dårlige og gode sider, men jeg er sikker på at ny teknologi som AI vil gi oss en helt ny forståelse av våre omgivelser og dermed også om hvordan leve best mulig. Så for å konkludere (ehe) jeg vil heller leve i en mørk tid der jeg kan lese tankene til store tenkere som Nietzsche og Aristoteles, høre musikk og ikke minst gjøre min del i at verden etter meg vil forstå mer enn da jeg ble født, og da forhåpentlig være et bedre sted.
      Siden du for noen dager siden greide å Quote Theodore Kacynski uten at noen reagerte så tenkte jeg jeg kunne gjøre det samme (selv om han hadde hatet min bruk av det tho :)) ) – Tenk
      – Never lose hope, be persistent and stubborn and never give up. There are many instances in history where apparent losers suddenly turn out to be winners unexpectedly, so you should never conclude all hope is lost.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg