Noen kommentarer fra mine lesere

Jeg hadde for litt siden en periode hvor kommentarfeltet var ganske rolig og jeg følte jeg bare skrev til meg selv. Men nå de siste dagene har jeg virkelig fått mange, lange og gode kommentarer fra mennesker som er utrolig lik meg selv. Det føles så godt det? Å kjenne seg igjen i noe man leser – ekstremt undervurdert følelse ass! Blir en sånn gjensidig forståelse og aksept som virkelig føles bra. Det er vel belønningen for at jeg har vært gjennom en periode i det siste med mye soul searching, og videre blogging om nettopp de tankene og følelsene jeg har latt komme til overflaten. Så klart, når jeg skriver så åpent og ærlig som det jeg har gjort i det siste, vil det jo alltid være noen som opponerer eller reagerer negativt. Noen har kanskje en dårlig dag og angriper det første som kan angripes, mens noen rett og slett bare har andre meninger om hva som er riktig, og det forventer og aksepterer jeg naturligvis. Jeg fikk for eksempel høre at noen syns innlegget mitt, “kan noen kjenne seg igjen i dette?” var arrogant og at jeg mente min tankemåte var bedre enn andres osv osv.

Da må jeg nesten le litt. For det er jo litt arrogant, er det ikke? Å falle ut når folk snakker. Det er ignorant og litt frekt. Men jeg tror egentlig det er ganske menneskelig, og man gjør jo det så klart ikke med vilje! Likevel tror jeg vi alle har gjort det en gang når noen ikke klarer å holde munn om noe vi syns er litt kjedelig? Tror vi alle har vært der jeg. Hvis ikke, er du heldig som klarer å interessere deg i alt. Jeg liker å tro at jeg er et relativt åpent og nysgjerrig menneske på veldig mange områder i livet, men ikke alt så klart. Jeg har mine styrker og svakheter. Og det jeg ikke finner så interessant, vel, det gjør andre I guess. Og takk gud for det.

Processed with VSCO with l5 preset

Jeg blir så paff når dere sier at jeg er god å sette ord på ting, så er kommentaren søren meg laget av gull selv. Blir så inspirert av dere. Bare se disse velartikulerte kommentarene under her. Setter sånn pris på dem og jeg koser meg gløgg ihjel når jeg leser gjennom dem.

Her er noen av mine favoritter i det siste:

“GUD så tilfredsstillende dette var å høre! Vite at det finnes andre som enn selv, selv om det ikke føles som de er der i de grusomme, trege situasjonene der man er nødt til å smile og nikke og late som man har tenkt langt og lenge på hvorfor de to man ikke helt husker navnet på egt slo opp. H E R R E G U D. Folk snakker om så mye bullshit, som ikke gagner noen, det er bare distraksjon. “Underholdning”. Jeg føler meg nesten dum, når jeg tar initiativet i en samtale og prøver å prate om politikk, miljø, sex, ting som får enn til å føle noe, fordi så mange er så utrolig lite engasjert, og viser at de bare rett og slett ikke bryr seg, eller ikke gidder å bry seg, fordi det er lettere å forholde seg til sånne små distraherende og hjernedrepende temaer. Nå tente du noe i meg ass, men sånn er det gjerne når noen klarer å sette ord på det du føler. Både fordi d er godt i seg sjæl, å forstå hva som frustrer enn, men ogsåfordi det er så deilig å vite at noen andre har det på noenlunde samme måten et sted.

Dette ble rotete, men takk for innlegget, og ja, jeg kan kjenne meg igjen haha.”

“Det med innvandring.. Går ikke an å si at man ønsker en mer kontrollert eller mindre innvandring uten at man blir stemplet som rasist. Er så lei av det. Mange av de som virkelig trenger å flykte er ikke i stand til å flykte, det er ofte de rikeste som når frem. Og man må ikke glemme at en innvandring som kommer til Norge koster flere tusen i mnd. De har gjerne familie eller vil stifte familie, og antall individer som trenger hjelp vokser. Hver innvandrer skal ha tak over hodet, mat, lommepenger, jobb osv. Når så mange kommer til Norge på så kort tid og trenger jobb, hvordan går det da? Og når man ikke har kontroll på flyktningsstrømmene, hvor mange skitne epler får vi blant alle de uskyldige? Tenker på all terroren som blomstrer opp i Europa. Som terrorist hadde man vært dum hvis man ikke utnyttet flyktningstrømmen over grensene. Selv om vi ser på terrorister som dumme, så betyr det ikke at de er mindre intelligente når det gjelder det å tenke, planlegge og utnytte enkelte situasjoner. Og hvor mange flere kunne vi ikke hjulpet hvis vi hjalp dem der de var? Eller fikk slutt på krig i stedet for å fóre partene med våpen og utstyr, og på den måten støtte krigen indirekte. Og det er litt interessant det som blir sagt om å gå til roten av problemet, for det er sant. Hvis vasken lekker kan man velge å plassere en bøtte under, så vil man unngå at vannet renner ut på gulvet. Men det løser ikke problemet, og det vil bare fortsette og fortsette til det etter hvert renner over. Løsningen vil da være å fikse lekkasjen. Og når man har en sykdom og går til legen, kan man få medisiner, men medisinene vil i mange tilfeller bare fjerne symptomene på problemet, ikke fjerne selve problemet.

Det hele er så fjernt. Og dette kan man ikke si mye av dette uten å bli kalt for rasist. Er. Så. Lei. Av. Det. Har så mange utenlandske venner, og jeg er så glad i dem. Jeg gråter av å se videoklipp o.l. av uskyldige mennesker som befinner seg i krigsherjede land og har det vondt. Jeg gråter av å se utmagrede barn, høre dem grine etter mamma, se folk som ligger på gaten med avkappede lemmer. Jeg gråter, det gjør så vondt.

Jeg er så misunnelig på mange afrikanere som kan gå med omtrent hvilken farge som helst og likevel se fin ut, mens jeg kler 2-3 farger og ser død ut i de fleste andre. Jeg har flere muslimske venner som jeg virkelig verdsetter, for de er så flotte mennesker. Likevel blir jeg kaldt rasist fordi jeg har en litt annen tankegang om innvandringen. Hvorfor er det sånn..?”

“kan ikke fatte og begripe at folk stemmer verken venstre, eller borgerlig generelt. Spesielt ikke med den voldsomme høyrebølgen i europa den siste tiden. Du sier en av dine hjerte/prioriteringssaker er miljø, så HVORFOR ikke Rødt, SV, eller mdg? det gir null mening. Fire nye år med en fæl regjering og mest sannsynlig oljeboring i de sårbare områdene Lofoten, vesterålen og senja.”

<3

“Herregud, folk som sier at en stemme til Venstre er en stemme til Frp… Skal vi la være og stemme på de mindre partiene som har en politikk vi er enige med nå? En stemme til Venstre er en stemme til Venstre. Hvis alle skulle stemt taktisk hadde det jo bare vært Ap og Høyre som hadde hatt mandater i stortinget. Og dessuten er jo en borgerlig regjering med Venstre ti ganger bedre enn en borgerlig regjering kun bestående av Krf, Høyre og Frp? Sorry blir bare irritert på folk som klager hvis man stemmer venstre heheh”
 

Disse to kommentarene er ganske i mot hverandre, men jeg forstår begge og syns det er vakkert at man engasjerer seg uansett. Jeg stemte jo selv V og hadde samme tankegang som nederste, men det betyr ikke at jeg ikke vurderer argumentene i øverste kommentar heller. You feel? Jeg syns det er feil å bli lojal til et parti, for å ombestemme seg er sunt og det viser at du bryr deg mer om viktige enkeltsaker enn lojaliteten din til et parti. Og det er jo det det handler om? Det er ikke en konkurranse. Dette forklarer neste kommentar så fint.

Synes det er slitsomt når folk på min alder eller eldre ikke klarer å la være å slenge dritt om ulike partier eller politikere, bare fordi de ikke liker dem. Har full respekt for andre meninger, men blir virkelig sliten og irritert av bunnløs klaging og shitsnakk uten bruk av (gode) argumenter. Reagerer på at så mange virker å ha liten kunnskap om hvordan styreformen i Norge fungerer, og gjerne tror at alle de ‘fæle’ avgjørelsene som blir tatt er på grunn av den sittende regjeringen, uten å ta i betraktning alle mandatene på stortinget som er med på å stemme frem ting. Enkelte mennesker tror andre partier er sendt fra helvete, mens deres eget parti er perfekt. Det GÅR ikke an å være 100% enig med et parti. Alle medlemmene i et parti er ikke en gang enige, for alle er individer med særegne meninger og holdninger. Det er partier jeg ikke kunne drømt om å stemme på, men det betyr ikke at alle sakene de står for er noe jeg er uenig i. Synes det er dumt når folk ikke tenker lenger enn til deres egen nesetipp, eller hater og elsker de samme partiene som foreldrene fordi de stoler blindt på det de sier, uten å tenke kristisk og utforske på egenhånd. Tenker også det er dumt at så mange er dømmende i forhold til hva andre stemmer. Ikke en gang i den nærmeste vennegjengen min går det an å fortelle åpent hvem jeg eventuelt ville stemt, for hvis det ikke stemmer i forhold til deres meninger så blir man stemplet som ‘dum’, selv om ingen av de bryr seg om politikk i motsetning til meg. Jeg fikk ikke stemt i år ettersom jeg satt (sitter) hjemme med kyssesyken og så vidt får i meg væske, men hadde jeg stemt hadde jeg ikke sagt valget mitt til andre enn foreldrene mine. Jeg vet at de ikke dømmer meg hvis jeg stemmer noe annet enn dem, men det samme kan jeg ikke si om besteforeldre eller venner… ://

Denne siste her er så ACCURATE at jeg kunne ikke sagt det bedre selv, men jeg har definitivt tenkt samme tanken og er fullstendig enig, og fullstendig lei av politisk engasjerte som er spydig eller frekk mot andre partier og virkelig ikke klarer å se noe som helst positivt i dem. 

Det får være nok lesestoff fra meg i dag! Herregud hvis du leste alt, så håper jeg du fikk noe ut av det. Det gjorde i hvert fall jeg!

12 kommentarer
    1. Hei! Syntes det er veldig fint hvordan du tar til deg kritikken. Jeg var en av dem som ikke var helt fornøyd med et av de forrige innleggene dine, på grunnlag av at du fremstod som ja, ganske arrogant og bedreviter. MEN – jeg er veldig imponert med hvordan du tar til deg at folk er uenig. Jeg er jo fortsatt litt uenig med tankene dine på akkurat det punktet, men respekten for deg øker litt igjen når jeg ser at du tar det til deg på en objektiv og nøytral måte

    2. Du er en utrolig åpen-sinnet og tankefull person, og fine innlegg sånn som dette viser det spesielt!
      Jeg har et spørsmål; hva mener du burde gjøres med fedme- og overvektskrisen?

    3. Jeg anbefaler deg å høre på en podcast som heter “Sinnsyn.”
      Den er laget av en veldig flink norsk psykolog, som også har skrevet noen bøker.
      Tenkemåten hans og synet hans på livet er utrolig interessant.

    4. Anonym: heisann! Du virker som et kritisk og intelligent menneske selv. Meningene dine om meg og alt annet, må du sa klart ha akkurat som du ønsker, det er ikke noe jeg kan gjøre med, og det aksepter jeg uansett.
      Setter pris på denne kommentaren også, tusen takk.

    5. ÅÅh den nederste kommentaren.. Det var som om noen ordla en sånn vid tanke som jeg ikke helt visste hva var, om du skjønner?
      Bloggen din og sånn du skriver er jo en drøm i seg selv. Men at du har SÅ mange intelligente, dype og tenkende mennesker som leser bloggen din, og kommenterer sånne innmari dype og fine ting – DET er ikke noe annet en sykt kult. Selv om man ikke er enig med alt å alle liksom..
      Ønsker deg en fortsatt fin søndag 🙂

    6. Mathilde: Det er et veldig fint kompliment <3 <3 åh, utrolig komplekst tema nå som vi er så langt inni problemet, men jeg har mine tanker. Tror markedsføring og psykolgi er jo essensielle ting å sette seg inn i, og se i forhold til hverandre for å forstå hvorfor det har blitt som det har blitt. Problemet er vel at det er så mange som tjener penger på syke og overvektige mennesker, så samfunnet er på en måte tilpasset slik at så mange som mulig blir det

    7. Du er så utrolig inspirerende. Jeg har lest bloggen din lenge, men er dårlig å gi tilbakemelding. Jeg gleder meg alltid til å lese bloggen din for det er alltid kvalitet på innleggene. Du har blogget veldig bra i det siste! Jeg bare digger tankemåte din og det du interesserer deg for! I tillegg ser du sykt bra ut! Jeg får spare denne lange teksten til i morgen hehe. Litt morsomt at du sa på videobloggen hvilke blogger du leser for det er akkurat de jeg også har som favoritter. Ha en fin uke!

    8. Helga: Tusen takk snille kjære deg <3 Kjempe motiverende og fin kommentar, settes veldig stor pris på. Så gøy at vi leser samme blogger! Ha en fin uke du også 🙂

    9. Leste alt. Herregud. Jeg vet ikke hva jeg skal si? Alt stemmer liksom. Føler det faller biter på plass når jeg leser dette. HVORFOR er det bare fåtall som tenker slik. Jeg bor på en veldig liten plass, og bor i hybelbygg med flere andre. Noe som gjør at vi bor tett innpå hverandre og blir godt kjent. Jeg er dønn den ENESTE som tenker på denne måten likevel. Om man kan kalle det en måte?
      Jeg blir ledd av om jeg utdyper meg i temaer som politikk, samfunn, miljø osv. Folk skjønner ikke at jeg gidder.
      Det som faktisk provoserer meg mest (kanskje fordi det er noe jeg bryr meg mye om også) er dette med vegetarisk/vegansk kosthold. Folk er så uvitende og uåpne for informasjon. De er ikke nyskjerrige og de bare ler og lurer på hvordan det skal gå med meg om jeg skulle kuttet kjøtt. Så kjøper de enda mer kjøtt, bare for å provosere.
      Okei. Fant ut mens jeg skrev dette at det er ikke den eneste saken som jeg blir provosert av. Det er generelt uvitende mennekser som snakker om ting de ikke har peiling på. Som bare antar ting. Folk som henger seg på majoriteten for å bli akseptert, ikke fordi de mener det.
      Ikke det at jeg ser på meg selv som bedrevitende, for det er jeg ikke. Jeg er åpen for å høre andre meninger, om de har peiling på det de snakker om. Og det er greit om de ikke interesserer seg. Men det er så ofte folk bare prater og henger seg med og rakker ned på mine synspunkt, som jeg gjerne har tenkt gjennom, uten noe særlig form for argument. Oftest så rotter de seg sammen mot meg, og da føler jeg meg bare liten og begynner å lure på om det kanskje er meg det er noe rart med. Selvom jeg vet det ikke er det. Bloggen din er en frisone for meg. Hvor jeg føler jeg fårlov å tenke så mye jeg bare vil.
      Folk ler av at jeg er nyskjerrig og av at jeg syntes blant annet politikk, samfunn og miljø er interesangt.
      Rotete. Håper du skjønner.
      Takk for at du blogger! Det er fredelig og fab å trykke seg innpå bloggen din. Håper bloggen din blir enda større! Heier på deg!

    10. Oline: føler frustrasjonen din så godt, du aner ikke hvor mange ganger jeg har opplevd dette – blitt usikker, fått høy puls og rett og slettet begynt å skjelve fordi folk kan være så ekle, rotte seg mot d du sier eller latterliggjøre det. Utrolig trist at det er sånn, men ufattelig glad for at du liker bloggen min og føler det er en frisone for deg. For det er akkurat det den er for meg, og hvis jeg kan få andre til å føle på samme måten, trenger jeg ikke noe mer. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive denne kommentaren. Den traff meg virkelig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg