Q&A – svar på video (del 1)

Heisann! Da var endelig svarene postet. I hvert fall første del. Svarene på spørsmålsrunden ble evig lang, så jeg måtte klippe bort halvparten av spørsmålene og svarene og dele resterende opp i to deler. Så her kommer første del av spørsmålsrunden. Så må jeg bare si at svarene på de politiske spørsmålene kunne jeg bygget videre på i det uendelige, og de svir i sjelen at jeg svarte så kort uten å fordype meg, slik at ting lettere kan misforstås, eller dere kanskje ikke helt skjønte akkurat hva jeg ville. Men sånn ble det nå. Kan prøve å svare mer i kommentarfeltet om det er noe angående spørsmålene som ikke var helt klart. Ellers håper jeg dere får noe ut av videoen!

Del 2 kommer fortløpende.

21 kommentarer
    1. Kan skjønne at du velger å stemme Venstre, men ved å gjøre dette “hjelper” du FrP, som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer, inn i regjering i fire nye år 🙁

    2. Lena: skjønner tankegangen, men siden venstre har fått flere mandater på stortinget håper jeg de får gjennomslag for flere miljøtiltak og kan påvirke den blå regjeringen i den retningen. Er mulig stemmen min går til noen andre neste gang men jeg håper i hvertfall teorien min kan stemme så får vi bare vente og se

    3. Hei Leandra! Skolen min samler inn penger til helse, vann og utdanning i Etiopia. Kunne du tenke deg å bidra? Du kan sende penger via tekstmelding eller vipps alt står forklart inne på siden. Hver eneste krone hjelper!! Tenk deg at 44 kroner kan gi et menneske i Etiopia rent vann hele livet, 44 kr!! Det er en kaffe og en bolle for oss liksom. Håper både du og andre som leser dette vil bidra litte grann. Dette er ikke OD, men egen innsamling skolen min har.
      https://bidra.no/prosjekt/kgaksjonen-2017-ingrid-brovoll/1f9ff5fc-503f-4381-867f-5251efea9f44

    4. Herregud. Er ikke du bare favorittmennesket mitt da? Kjenner deg ikke, men du er så reflektert og ekte at jeg føler jo at jeg kjenner deg litt likevel. Elsker at du deler tankene dine med oss på en så flott måte som du gjør!

    5. kan ikke fatte og begripe at folk stemmer verken venstre, eller borgerlig generelt. Spesielt ikke med den voldsomme høyrebølgen i europa den siste tiden. Du sier en av dine hjerte/prioriteringssaker er miljø, så HVORFOR ikke Rødt, SV, eller mdg? det gir null mening. Fire nye år med en fæl regjering og mest sannsynlig oljeboring i de sårbare områdene Lofoten, vesterålen og senja.

    6. rasisme på vei vekk? hva med volden i Charlottesville? for ikke å nevne nazist-marsjen i våre egne gater på sørlandet for bare få måneder siden.

    7. trist å se meningene dine på innvandringspolitikk.., blir krigen der nede bedre av å ikke la dem komme til Norge? Bør de heller bruke dagene sidene på å være redde for å dø, ikke kunne si hva de vil, sulte, fryse osv enn å komme til Norge, selv om de (selvfølgelig) ikke er Ola nordmann etter en dag? Tror du er smartere enn å bli tatt av fremmedfrykten

    8. Herregud, folk som sier at en stemme til Venstre er en stemme til Frp… Skal vi la være og stemme på de mindre partiene som har en politikk vi er enige med nå? En stemme til Venstre er en stemme til Venstre. Hvis alle skulle stemt taktisk hadde det jo bare vært Ap og Høyre som hadde hatt mandater i stortinget. Og dessuten er jo en borgerlig regjering med Venstre ti ganer bedre enn en borgerlig regjering kun bestående av Krf, Høyre og Frp? Sorry blir bare irritert på folk som klager hvis man stemmer venstre heheh

    9. Hyller deg!
      Har lest bloggen din i snart 6 år nå.
      Du inspirerer meg virkelig og jeg føler meg så igjen i alt du skriver om og snakker om i videoene dine.
      Stå på! 🙂

    10. (^) Jeg tror ikke klimaendringene er menneskeskapte alene, men at det finnes naturlige klimaendringer som sammen med den menneskeskapte påvirker jorda. Jeg tror vi forurenser i mye større grad enn vi burde, og at det er viktig å prøve å sette inn tiltak for å redusere skadevirkningene, men jeg tror mye/mange av endringene også kommer av naturlige årsaker. Vi har for eksempel hatt flere istider, noe som betyr at temperaturen på jorden har både økt og minket betraktelig flere ganger. Den varme perioden i middelalderen? Den lille istiden? Tror uansett ikke vi kan ta på oss hele skylden, men at vi virkelig bør ta grep om de globale problemene vi møter på nå.. Solen gir oss en mengde energi på én dag som tilsvarer et årsbruk av det vi forbruker. Hadde vi klart å utnytte solas potensiale hadde vi kommet et veldig godt stykke på vei.
      Og det med innvandring.. Går ikke an å si at man ønsker en mer kontrollert eller mindre innvandring uten at man blir stemplet som rasist. Er så lei av det. Mange av de som virkelig trenger å flykte er ikke i stand til å flykte, det er ofte de rikeste som når frem. Og man må ikke glemme at en innvandring som kommer til Norge koster flere tusen i mnd. De har gjerne familie eller vil stifte familie, og antall individer som trenger hjelp vokser. Hver innvandrer skal ha tak over hodet, mat, lommepenger, jobb osv. Når så mange kommer til Norge på så kort tid og trenger jobb, hvordan går det da? Og når man ikke har kontroll på flyktningsstrømmene, hvor mange skitne epler får vi blant alle de uskyldige? Tenker på all terroren som blomstrer opp i Europa. Som terrorist hadde man vært dum hvis man ikke utnyttet flyktningstrømmen over grensene. Selv om vi ser på terrorister som dumme, så betyr det ikke at de er mindre intelligente når det gjelder det å tenke, planlegge og utnytte enkelte situasjoner. Og hvor mange flere kunne vi ikke hjulpet hvis vi hjalp dem der de var? Eller fikk slutt på krig i stedet for å fóre partene med våpen og utstyr, og på den måten støtte krigen indirekte. Og det er litt interessant det som blir sagt om å gå til roten av problemet, for det er sant. Hvis vasken lekker kan man velge å plassere en bøtte under, så vil man unngå at vannet renner ut på gulvet. Men det løser ikke problemet, og det vil bare fortsette og fortsette til det etter hvert renner over. Løsningen vil da være å fikse lekkasjen. Og når man har en sykdom og går til legen, kan man få medisiner, men medisinene vil i mange tilfeller bare fjerne symptomene på problemet, ikke fjerne selve problemet.
      Det hele er så fjernt. Og dette kan man ikke si mye av dette uten å bli kalt for rasist. Er. Så. Lei. Av. Det. Har så mange utenlandske venner, og jeg er så glad i dem. Jeg gråter av å se videoklipp o.l. av uskyldige mennesker som befinner seg i krigsherjede land og har det vondt. Jeg gråter av å se utmagrede barn, høre dem grine etter mamma, se folk som ligger på gaten med avkappede lemmer. Jeg gråter, det gjør så vondt.
      Jeg er så misunnelig på mange afrikanere som kan gå med omtrent hvilken farge som helst og likevel se fin ut, mens jeg kler 2-3 farger og ser død ut i de fleste andre. Jeg har flere muslimske venner som jeg virkelig verdsetter, for de er så flotte mennesker. Likevel blir jeg kaldt rasist fordi jeg har en litt annen tankegang om innvandringen. Hvorfor er det sånn..?

    11. Vil virkelig anbefale “internasjonale studier med historie”(studieretning) for deg! En blanding av både historie, filosofi og politikk

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg