Stem heller blankt!

annonselenker

I dag skal jeg på ny vin- og matsmaking med mine nye kollegaer på Sumo kl. 15, og jeg gleder meg masse! Denne gangen skal vi spise i den nye restuaranten vi snart åpner i Åsane, så jeg ser også frem til å endelig gå inn i det nye lokalet som visst nok skal være den fineste restauranten de har så langt. Dere vet hva jeg tenker om omgivelser og stemninger, så det å ha en pen arbeidsplass med mennesker man liker… det er key. Så dette tror jeg blir bra. Nå skal jeg stelle meg litt og se om jeg får tid til å ta noen bilder til bloggen og begynne å redigere svarene på spørsmålsrunden.

Jeg svarer på et par politiske spørsmål i videoen, og det var en i kommentarfeltet som foreslo at jeg kanskje skulle vente med å poste svarene til etter stemmedagen, slik at ingen blir påvirket. Det gjør jeg gjerne, men samtidig, hvis dette valget hadde vært utrolig viktig for meg, så hadde det vel vært rettferdig at jeg, som alle andre politisk engasjerte hadde fått lov til å prøve å påvirke så mye som mulig om noe jeg brant for rett før valget? Wow, det ble en lang setning, men skjønner dere hva jeg mener? Hadde dette vært noe politisk revolusjonerende, og det hadde vært umåtelig viktig for meg, så hadde jeg nesten følt en plikt som blogger til å heve stemmen min. Grunnen til at jeg ikke er helt der, er vel også fordi det var to partier jeg stod mellom, og begge har flaws, så da vil jeg liksom ikke skrike ut hvor viktig det er for meg å stemme det ene partiet jeg stemmer. Men det jeg kan gjøre er i hvertfall å oppfordre alle over 18 til å bruke dagen i dag. Å lese masse innpå de forskjellige partienes hjemmesider og finne ut hvem dere er mest enig med. Det er søndag og bare én dag igjen, så jeg håper folk setter av litt tid. Jeg er ikke 100% forelsket i noen av partiene, men jeg gir så klart min stemme til dem jeg er mest enig med, eller jeg føler kan påvirke samfunnet på måter som er viktige for meg. Håper dere også gjør det!


T-skjorte fra H&M
Bukse HER
Sko HER (på tilbud nå)
 

Og enda en ting – stem heller blankt enn å stemme på et parti du ikke vet hvorfor du stemmer på!!! Er det en ting som irriterer meg og gjør meg trist, er det når folk blir spurt hva de skal stemme og de svarer noe som “Vet ikke, sikkert AP” eller “Har ikke peiling, høyre sikkert.” Det er det verste jeg vet. Da blir ikke resultatene en gjengivelse av hva folket vil, men skeivfordelt og ikke eksakt. Det indirekte demokratiet er så ineffektivt fra før, så ikke hvisk ut effekten enda mer! Så stem heller blankt. Okei, det var det jeg hadde å si om det. Godt valg!

Hva er deres tanker om valget? Sier dere hva dere stemmer eller holder dere det hemmelig?

13 kommentarer
    1. Jeg har i flere år stemt Sosialistisk Venstreparti. I år gikk stemmen min til Rødt, mye på grunn av min forakt for NATO, men også fordi de er det eneste partiet som er klare motstandere av kapitalismen. Dette systemet baserer seg på uendelig vekst, noe som er belastende for kloden vi lever på. Kapitalismen ser naturen som en handelsvare, og velger profitt fremfor sosiale nødvendigheter.
      Dessuten er jeg som sosialist, bekymret for den økende nasjonalismen som sprer seg både internasjonalt og her i Norge. Skremselspropaganda om at norske verdier er under press, er en totalt avsporing om hva vi i virkeligheten står ovenfor: En økende forskjell mellom rik og fattig, en planet som ikke takler menneskehetens økonomiske system og en giftig nasjonalisme som truer vårt folkestyre.
      Jeg håper du finner det partiet som står deg nærmest. Det er veldig viktig å bruke den stemmeretten du har til å påvirke politikken.
      Godt valg!

    2. heihei
      Jeg leter etter ny bok, og så på snapchatten din at du leste en bok. Lurte derfor på hva boken heter 🙂
      Ha en fin dag videre <3

    3. Hei Leandra! Dette har ikke noe med dette innlegget å gjøre, men jeg lurer på hvordan du får håret ditt til å holde seg rett etter du har strittet det? Mitt er bare rett med en gang, men så kommer krøllene mine igjennom.. Har veldig krøllete og krusete/frizzy hår fra før, og jeg har akkurat klipt meg kort så har veldig lyst til at håret mitt skal holde seg rett..

    4. SV 😊 Sier gjerne hva jeg stemmer dersom noen spør. Jeg er ikke redd for en liten diskusjon!

    5. Stemmer seff AP fordi FrP og Høyre bruker opp oljefondet i rekordfart! Vil ikke ha en regjering som bruker opp oljefondet innen 2043…

    6. Jeg stemmer FrP, men det pleier jeg ikkje skrike så høyt egentlig. Ikke fordi jeg er flau, eller ikke kan forsvare valget mitt, men fordi dønn seriøst alle jeg forteller det til blir helt sjokka og skal spørre meg skikkelig ut om det. Det er som om det er feil å stemme det, og at jeg må forsvare det, mens de som f.eks. stemmer Ap ikke må det. Kan ta en diskusjon i ny og ne, men er ikke hver dag jeg er i humør til å bli kalt en egoistisk rasist heller, hahah! Også er det nesten umulig å finne et parti man er 100 prosent enig med. Man må bare gå ut i fra det som er viktigst for seg og hva som matcher den ideologiske grunntanken man har best mulig.

    7. A: Jeg aksepterer og forstår valget ditt og hvordan du føler om å snakke om det! Finnes så klart gode argumenter for å stemme dem også, og hvis de treffer hjertesakene dine med løsninger du syns er gode, absolutt stem på dem 🙂

    8. Synes det er slitsomt når folk på min alder eller eldre ikke klarer å la være å slenge dritt om ulike partier eller politikere, bare fordi de ikke liker dem. Har full respekt for andre meninger, men blir virkelig sliten og irritert av bunnløs klaging og shitsnakk uten bruk av (gode) argumenter. Reagerer på at så mange virker å ha liten kunnskap om hvordan styreformen i Norge fungerer, og gjerne tror at alle de ‘fæle’ avgjørelsene som blir tatt er på grunn av den sittende regjeringen, uten å ta i betraktning alle mandatene på stortinget som er med på å stemme frem ting. Enkelte mennesker tror andre partier er sendt fra helvete, mens deres eget parti er perfekt. Det GÅR ikke an å være 100% enig med et parti. Alle medlemmene i et parti er ikke en gang enige, for alle er individer med særegne meninger og holdninger. Det er partier jeg ikke kunne drømt om å stemme på, men det betyr ikke at alle sakene de står for er noe jeg er uenig i. Synes det er dumt når folk ikke tenker lenger enn til deres egen nesetipp, eller hater og elsker de samme partiene som foreldrene fordi de stoler blindt på det de sier, uten å tenke kristisk og utforske på egenhånd. Tenker også det er dumt at så mange er dømmende i forhold til hva andre stemmer. Ikke en gang i den nærmeste vennegjengen min går det an å fortelle åpent hvem jeg eventuelt ville stemt, for hvis det ikke stemmer i forhold til deres meninger så blir man stemplet som ‘dum’, selv om ingen av de bryr seg om politikk i motsetning til meg. Jeg fikk ikke stemt i år ettersom jeg satt (sitter) hjemme med kyssesyken og så vidt får i meg væske, men hadde jeg stemt hadde jeg ikke sagt valget mitt til andre enn foreldrene mine. Jeg vet at de ikke dømmer meg hvis jeg stemmer noe annet enn dem, men det samme kan jeg ikke si om besteforeldre eller venner… ://

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg