Hvordan går det med kostholdet? // veganisme

Annonselenker

 

Mange kommer til å bli veldig glade når jeg skriver dette og mange kommer nok til å bli provosert. Men før jeg begynner å skrive det jeg hadde tenkt, tenker jeg bare å avklare det faktum at mennesker ikke trenger kjøtt for å overleve i dag, men at det derimot gjør uendelig mye mer skade enn godt generelt. Bare slik at vi unngår de kommentarene som sier at man får proteinmangel eller vitaminmangel osv. Den påstanden er motbevist og falt død for flere år siden. Vi har toppidrettsutøvere og bodybuildere som er veganere. Einstein var også veggis. Sier litt. Man får i seg alt man trenger og mer, om man spiser the basics fra et plantebasert kosthold. Jeg bare følte at dette var nødvendig å skrive i begynnelsen av innlegget slik at vi i større grad forhåpentligvis unngår utdaterte spørsmål om kjøtt og næring i kommentarfeltet.

For jeg liker egentlig å tro at det begynner å bli allmennkunnskap; at kjøtt, melk, egg og dyreprodukter generelt gjør mer skade enn godt for helse, dyrevelferd og miljø. Men jeg oppdager innimellom mennesker som blir sint, og ikke tror på det fordi det strider i mot hva man blir fortalt av foreldre og lærere og lærerbøker generelt i oppveksten. Og det virker som om mennesker blir fornærmet og frustrert. Men tro meg, det er like frustrerende å være en del av en minoritet og føle at flesteparten rundt seg er så blind på sannheten… men historien viser jo gang på gang at majoriteten tar feil og at det er minoritetene som til slutt blir den nye majoriteten. Og med den økende populasjonen vegetarianere og veganere i dag, ser det ut til at vi er på riktig vei.

Heldigvis i det siste, etter den nye dokumentaren kom ut på Netlix, “What The Health” oppdager jeg at mennesker rundt meg som for et par år siden ville fnyst, ledd av og avfeid veganisme, får øynene sine opp for det. Jeg så What The Health nylig, og ja det er en informativ dokumentar som jeg er glad flere og flere ser, men personlig likte jeg Cowspiracy bedre. Samme type som har lagd begge. Men for all del, begge dekker ganske mye viktig og jeg er glad for folk ser dem. Begge finnes på Netflix.

I tillegg, etter jeg så den dokumentaren ble jeg igjen inspirert og påminnet hvorfor jeg bestemte meg for å lene meg mot et plantebasert kosthold og spise vegansk en hel måned for snart to år siden. Siden den gang, har jeg innimellom fått spørsmål om hvordan kostholdet mitt er med tanke på at jeg snakket så mye om veganisme tidligere. Da jeg oppdaget veganisme og skadene kjøttproduksjon og industri-jorbruk hadde på helse, dyr og det globale miljøet, ble jeg fullstendig oppslukt i dokumentarer og noterte meg alle logiske konklusjoner og vitenskapelige fakta. Det ble virkelig noe som engasjerte meg og jeg brant for. Dermed prøvde jeg som sagt veganisme i en måned. Og det gikk egentlig helt fint. Masse grønnsaker, frukt, belgfrukter, korn, frø, brød, falaffel, ris og spennende retter i tillegg til at jeg oppdaget mange digge matvarer som erstattet produkter som vanligvis inneholder dyreprodukter, som youghurt, melk osv. Mange av disse matvanene, har blitt permanente hos meg, men jeg har vært mye mindre nøye i hverdagen enn det jeg var på mitt flinkeste så klart. Jeg foretrekker så og si alltid mat fra vegetarmenyen på restauranter. Innimellom spiser jeg kjøtt. Jeg liker det ikke innerst inne, med tanke på det jeg vet. Men jeg noen ganger har jeg ikke nok viljestyrke til å avvise det, og jeg er rett og slett ikke et moralsk nok menneske til å 100% unngå det. Jeg skulle ønske viljen min var sterkere, og at jeg var like flink som før. Det går litt i bølger. Etter jeg ser slike dokumentarer som nevnt tidligere, blir jeg veldig inspirert og motivert igjen plutselig.

Jeg håper og prøver på at jeg selv bare skal bli flinkere og flinkere å lene mot et plantebasert kosthold. Frokost, lunsj, middag og hovedmåltidene klarer jeg ofte men mellommåltider og snacks som kake, sjokolade, godteri og annet i sosiale sammenhenger… Da blir jeg weak og faller jeg for fristelsene. Men det finnes så utrolig mye god vegetarmat og kjøleskapet mitt innholder heldigvis ganske mye av det for tiden. Så det er ca. der jeg ligger an med kostholdet antar jeg. Kunne vært mye verre, men jeg skulle også vært mye flinkere. Hva med dere?

Topp HER
Bukse HER
Klokke fra Marc Jacobs
Solsikker fra Toppe Blomster

13 kommentarer
    1. Kan du skrive litt om hva du spiser om veganer/vegetarianer? hvordan dine typiske måltid ser ut? har lenge vurdert å bli mer plantebasert selv, men sliter litt med å finne ut hva jeg skal erstatte kjøtt osv med, som fortsatt gir samme mengde protein

    2. Selv om jeg er enig med at veganisme er den beste kosten for egen helse og resten av verden (er semiveganer også), så må jeg påpeke at What The Health faktisk inneholder mange faktafeil

    3. Hva slags faktafeil har What the Health? Kan ikke si en påstand uten en begrunnelse.

    4. Hvordan får du i deg B12? Fortsatt ikke funnet en annen løsning enn kosttilskudd :S Har “veganske dager” innimellom og prøver å lære mer om det. Mange spennende retter som smaker mye bedre enn det jeg har vokst opp med 🙂

    5. Kan du begynne å legge ut mer veganske middagsoppskrifter, selvom du ikke er veganer? Syns de er veldig inspirerende, maten du lager ser så god ut 🙂

    6. Dokumentaren What the health har fått mye kritikk for faktafeil, og det stemmer ikke 100% at man kan leve på et vegansk kosthold, uten at man etterhvert får mangler på visse vitaminer. Du må jo ha B12, og det blir vanskelig å oppnå den dosen vi trenger, uten kosttilskudd. Derimot er det flott for miljøet at du vegansk, men vær forsiktig med å påsta at man kan leve utelukkende vegansk. Vær også kildekritisk, slik at du ikke videreformidler det som kanskje er feil informasjon, på en blogg som er såpass stor. (Man må ha B12, som sagt)

    7. .: Det stemmer at man 100% kan leve på et vegansk kosthold jo, med tanke på hvor mange mennesker over hele verden som gjør det og er friske. Er vel ikke et stort problem å ta B12-kosttilskudd om man mangler det? Folk som er altetende tar jo også kosttilskudd for alt mulig nettop pga vitaminmangler grunnet for stort kjøttkonsum istedenfor plantebasert mat – som er mye rikere på vitaminer per gram.

    8. Mitt tips er å bare bestemme seg for det, og begynne å kalle seg veganer. Da blir det lettere å si nei i sosiale sammenhenger, og man har satt en grense for seg selv. Jeg har vært veganer i et par år nå, og syntes det er det beste i verden 🙂 Føler meg mye bedre, både psykisk og fysisk. Det føltes så deilig å leve mer i takt med naturen, og vite at man kan stå for det man gjør og sier. Dette klarer du! Og jeg gleder meg til å følge med på hvordan det går 🙂

    9. For noen år siden så jeg en slaktedokumentar og klarte ikke spise kjøtt på 2-3 uker. Ble sykt kvalm, men så dabbet det av og jeg begynte å spise alt igjen.
      I mange år har jeg vært obsessed av lavkarbo og helsefordeler ved det. Jeg har sterkt trodd at jeg er frisk og ren hvis jeg holder meg til kjøtt, sunt fett og grønnsaker. Jeg har unngått quinoa fordi det hadde for mange karbohydrater, haha.
      Jeg så heldigvis What The Health for to dager siden. Først ble jeg bare forvirra, frustrert og flau. Lurte på hvordan jeg skulle spise nå. Hva er sunt. Og så ble jeg flau fordi jeg “alltid” har skrytt lavkarbo og kjøtt opp i skyene.
      I går ble det hjemmelaget veganburger til middag. I dag blir det quinoa-salat med mango, avokado, valnøtter, agurk og lime. Til frokost hadde jeg havregryn med kokosmelk og chiafrø! Jeg har i hvert fall ikke lyst på kjøtt lenger, og i går spiste jeg lyse speltbaguetter til burgeren, uten å få dårlig samvittighet for karbohydratene etterpå. Jeg tror livet som veganer blir bedre!

    10. ICT: Åååh, ja karbohydrater er seriøst mine beste venner. På alle mulige måter. Såå glad for at du finner ut hva som er best for deg! Og ikke minst dyrene og planeten

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg