Egosentrisme

Du vet de menneskene som syns at de selv er ufattelig spennende og forteller godt og lenge om seg selv og ting i livet sitt, men når det er andre sin tur til å snakke…. da er det ikke så gøy lengre. Da sitter de gjerne på mobilen, ubevisst overser det du sier, eller bytter tema til seg selv igjen. Det er bare noen mennesker som mangler den selvinnsikten som går ut på det å skjønne når de skal slutte å snakke, og heller begynne å lytte og interessere seg i andre mennesker istede. Jeg får ofte dårlig samvittighet hvis jeg snakker om meg selv i bare et par minutter. Så mesteparten av tiden holder jeg kjeft eller stiller spørsmål til andre. Jeg vil jo ikke virke tankeløs og egosentrisk, og er livredd for at andre skal kjede seg når jeg snakker. Kanskje litt for redd, og det er noe jeg må lære meg – å bli trygg på meg selv og ha troen på at folk faktisk vil høre om meg også innimellom. Men innimellom er nøkkelordet her. For det er klart man kan snakke om seg selv, men det er jo ren høfliget å stille mennesker spørsmål om dem selv først og fremst.

Processed with VSCO with f1 preset

Det handler om en balanse det der. Gjensidig medmenneskelighet. Ja, du kan snakke om deg selv, og lette på tankene til andre. Men sørg nå i hvertfall for å spørre og ta interesse i andre også, på lik linje som du tar interesse i deg selv. Det er sjeldent og vakkert når mennesker faktisk gjør det i dag, selvom det egentlig også burde være en selvfølge mener jeg. Folk kan virke så tomme og ignorante hvis mesteparten av det som kommer ut av munnen deres handler om dem selv. 

Å gi andre mennesker oppmerksomhet, ta initiativ, stille spørsmål, la dem snakke, fokusere 100% på det de sier og vise at du bryr deg… det betyr utrolig mye for vedkommende, og føles ut som det fullstendig motsatte av ensomhet. Likevel er det overaskende få som tenker på det i dag. Jeg kjenner en håndfull personer (gull verdt) hvor dette engasjementet og interessen i andre kommer naturlig. Og da får jeg seriøst lyst til å spørre foreldrene deres om oppdragelsestips, haha – slik at mine fremtidige barn også skal bli sånn! Så viktig og fin er den egenskapen i et menneske syns jeg.

Processed with VSCO with f1 preset

Må innrømme at jeg føler meg nesten litt slem når jeg skriver dette? For man har jo alltid noen mennesker i tankene, ikke sant? Og jeg er jo langt i fra perfekt selv. Tenkte likevel det var greit å skrible ned og poste dette på bloggen uansett – både for at jeg selv skal bli oppmerksom på å ikke vise tendenser til dette irritasjonsmomentet selv, og kanskje noen andre relaterer til frustrasjonen min. Kanskje til og med noen tenker, “oi, det er jo meg.” Da håper jeg i hvertfall at ingen blir såret, men heller tar det som en sjanse til personutvikling. Det er lett å bli tankeløs, og kritikk er vanskelig å svelge, men det kan være så avslappende og forfriskende når man bare “let go” og gjør det selvom av og til. Men det er en annen sak. Budskapet her var mindre egosentrisme og mer medmenneskelighet.

For min del er jeg både redd for å snakke for mye og for lite om meg selv. Jeg jobber med en fin mellomting – hvor det å høre på, og snakke om andre er førsteprioritet, men å likevel være komfortabel med å snakke om meg selv når det passer seg eller jeg føler at jeg må få noe av hjertet.

11 kommentarer
    1. Jeg er mer der at jeg BARE snakker om andre, og lytter til hva de har å si, og lar helt være å snakke om meg selv fordi jeg føler at jeg selv ikke har noe å komme med, og ikke er interessant nok, samtidig som jeg er redd for å kjede motparten… Dette er egentlig noe jeg ønsker å snu på, ettersom jeg fort kan virke veldig innestengt og at jeg ikke ønsker å åpne meg for andre..

    2. Anonym: ja er samme jeg er redd for, så skjønner godt hva du mener. Tror ikke det er helt bra at det går den veien heller. Hvis du er en som snakker sjeldent om deg selv, tror jeg folk vil lytte mer interessert når du først snakker, for da er der mest sannsynlig noe verdt å dele

    3. Så utrolig fint innlegg! Har lest bloggen din i noen år nå, og vil bare meddele at du virker som en helt super reflektert og omtenksom jente. Stå på videre! Koser meg virkelig med blogginnleggene dine, både de mer hverdagslige og filosofiske❤️

    4. ENDELIG noen som satt ord på dette! Det er så utrolig sant. Litt selvinnsikt ville gjort underverker hos mange mennesker. Er stor tilhenger av sitatet “tal slik at andre elsker å lytte til deg, lytt slik at andre elsker å tale til deg”. Lurer på hvem som kom opp med det 🙂 ha en fin dag!

    5. Kunne ikke blitt mer enig! En av mine beste venninner er akkurat slik. Hver jeg f.eks har et problem eller faktisk trenger å snakke og fortelle om noe, vinkler hun det ALLTID om til henne selv. Skjønner ikke hvordan det er mulig engang. Hører alltid på hun snakke og gir råd til hun, men får aldri oppmerksomhet tilbake, veldig uhøflig og kjipt synes jeg!

    6. Du sette virkelig ord på mye jeg tenker på daglig. Jeg har lest bloggen din en god stund og jeg ser faktisk opp til deg, selv om vi er like gamle. Jeg vil en dag oppnå å være like reflektert som deg❤

    7. Bra innlegg, men egosentrisme er vell ikke det riktige ordet i denne sammenhengen? Det handler vell stort sett om å dømme andre miljø og kulturer kunn fra sitt eget synspunkt, uten refleksjon. Egosentriske mennesker tror jeg derimot er mer relevant

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg