Karakterene på eksamene mine

Jeg tror jeg får spørsmål ukentlig om hvordan det gikk på eksamene mine tidligere i sommer, og jeg har jo helt glemt å skrive om det på bloggen enda. Har alltid utsatt det, fordi det har komt noe annet i veien. Dere må jo tro det gikk så dårlig at jeg ikke har villet snakke mer om det, haha. Men karakterene ble akkurat som forventet egentlig. Etter alle var ferdig, og jeg ventet på resultatene, skrev jeg ned at jeg kom til å få 3 på nynorsk, 4 på historie og filosofi og 5 på norsk. Det viste seg i hvert fall at selvinnsikten er på topp, for det var akkurat de karakterene jeg endte opp med!


Snart tre år siden – rett før skolestart for første gang på videregående skole.

I nynorsk har jeg 4 til vanlig, og selv om jeg følte at besvarelsen min var ganske grei, så er det alltid haugevis, og da mener jeg ekstreme mengder nynorsk-skrivefeil jeg ikke har sjans til å legge merke til selv når jeg leser gjennom teksten. Der er jeg ubrukelig. Jeg fikk 6 I historie, og i historie og filosofi, men jeg visste med meg selv at eksamensbesvarelsen min i hifi var en 4er i det jeg leverte den. Det ble bare dårlig egentlig. Jeg trakk inn altfor lite teori fra bøkene og skrev altfor mye av bare filosofering og egne tanker liksom. Norsk skriftlig ble jeg fornøyd med, og har 5 til vanlig i det faget også. Er jo alltid noe en norsklærer kan finne å pirke på. Jeg har strukket meg etter 6eren, men er rett og slett ikke flink nok. 


Ca 2 år siden. Klar for å begynne i 2. klasse på vgs.

Jeg kom jo også opp i religion muntlig, og kan ikke huske å ta nevnt det på bloggen (?) – Men der fikk jeg 6, noe som var super gøy. 10min presentasjon hvor jeg sammenlignet kristendom og islam hvor problemstillingen gikk ut på hvilke utfordringer det kunne by på i et partnerskap hvor ene part er kristen og den andre er muslim. Presentasjonen min var ikke noe wow I det hele tatt. Helt ok. Men religion innebærer jo mye historie og filosofi, noe de siste 20min med utspørring om hele pensum i stor grad gikk ut på. Når de begynner å spørre meg om hvem Sokrates var, (og jeg har en tattis med quote fra Sokrates) eller spurte om Kant, noe som ga meg sjansen til å prate hull I hodet til lærer og sensor om emperisme, rasjonalisme, virkelighetsoppfatning og ikke minst etikk – da gikk det faktisk helt til topps, wiii. 


Ca 1 år siden, før siste år på vgs.

Alt I alt er jeg egentlig veldig fornøyd, for jeg merker selv hvor utrolig mye tre år med videregående har gitt meg kunnskapsmessig. Ingen av karakterene, eller snittet, kan sette en stopper for hva jeg vil bli, så akkurat de bryr jeg meg ikke så mye om nå. De ble ikke dårlig, og jeg føler meg beriket, inspirert og klar til å gjøre akkurat det jeg har lyst til i denne verden. Og da syns jeg at både skolen og meg selv har gjort jobben sin.

Masse lykke til til alle som skal studere til neste år! Husk at opplevelsene, minnene og all lærdommen og kunnskapen du tilegner det er det mest verdifulle du skal ta med deg videre. Det er sunt å jobbe hardt mot et mål, men husk og lev og nyt selve reisen også. Da tror i hvert fall jeg at man blir et sunnere og gladere menneske herfra til graven.

8 kommentarer
    1. Herregud så herlig å lese!
      Du peker på de tingene som virkelig er viktig når det kommer til skole og hvordan det egentlig beriker oss og hvordan dette blir viktig for veien videre. Du er knallgod og dette kaller jeg virkelig kunnskap. Er sikker på at du når til topps der du ønsker, og ikke minst kommer du til å gjøre mange glade på din vei.
      Gratulerer med 3 fullførte år på vgs! SÅ BRA JOBBA!

    2. Dette er rimelig off topic for dette indlæg, men kan du huske hvad skrifttypen på din ‘Interstellar’ tatovering hedder – og hvor du fandt den?

    3. Synes eksamenskarakterene var kjempebra! Selv endte jeg opp med karakterer fra 3-5 🙂 Artig å se forandringer siden starten av 1.klasse. Noe jeg la merke til er at puppene har blitt mindre 🙂 Har det noe med at du har trent mer?

    4. Hei! Tror jeg har spurt om dette “teite” spørsmålet tidligere, men hadde virkelig satt pris på svar. Hvordan gjorde du det med oversettelsen på tatoveringen din, altså oversatt fra engelsk/norsk til gresk (?) ? Fant du bare den greske quoten eller spurte du noen om å oversette? Jeg vil oversette et ordtak til et annet språk men vil ikke bruke Google translate, så vil bare høre om du har tips…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg