Natten

Vincent Van Gogh sa en gang “I often think that the night is more alive and more richly colored than the day.” Når søvnløse netter noen ganger velger å trollbinde meg, forstår jeg hva han mener.


“Stjernenatt” – Vincent Van Gogh

Minnene – de føles like nære som pusten min, og fyller meg som luft i lungene. Jeg kan ta og føle på savn, kjærlighetssorg, forelskelse, anger, lengsel, lærdom, håpløshet, takknemmlighet. Jeg kan elske en person slik jeg engang elsket dem. Idyllisere et minne jeg tok for gitt der og da. Natten er en bergodalbane som fargelegger den svarteste natt i stemningsfulle, dype farger som innkapsler hele meg og alt jeg er. Skyggene og konturen av møblene får personlighet. Historie. Jeg lister meg opp trappen. Rommene i huset er mørke, og stillheten gjør meg årvåken. Klar over fortid, nåtid og fremtid. Natten er kontraster, og hiver følelseslivet langt avsted i en retning du ikke valgte selv. Måneskinnet hvisker kalde, mystiske ord. Om natten er jeg meg. Jeg er tankene mine, kroppen min, følelsene mine. Jeg er i kontakt med meg selv. Natten griper meg i en alene følelse jeg aldri klarer å gjenskape om dagen. Ikke på samme måte. Ensomheten er sår, men den er litt vakker likevel. Hvordan kan så fine ting komme ut av smerte? En sang, et bilde, en samtale som stammer fra noe sårt. Er det ikke sånn mange av de vakreste tingene i denne verden ble til? 

Bedroom in Arles – Vincent Van Gogh

Så står du opp og svever gjennom enda en dag. De største inntrykkene forblir ved deg og samler farger til fargepaletten du ufrivillig skal studere i sengen din om noen år. Jeg tror det er sunt å kjenne på sitt indre sjeleliv. Å kjenne seg selv. Å kjenne det rundt seg og det inni seg. Ikke overse det. Slapp av og nyt en og en ting om gangen. Hvert avsnitt i dette blogginnlegget. Hver strofe i en sang. Begynn med “Empty Chairs” av Don Mclean. De sier livet er kort, men det er likevel det lengste et menneske kommer til å oppleve noensinne. Du har god tid. Kanskje er det en illusjon, men hva er vel ikke det?

7 kommentarer
    1. Du er virkelig flink til å sette ord på ting. Kjenner meg igjen til punkt og prikke

    2. Dette var utrolig fint og vakkert skrevet! Blir så inspirert og fascinert av hvor reflektert og smart du er. Er egentlig ikke en som vanligvis kommenterer blogginnlegg, men har fulgt med på bloggen din i noen år nå og må bare si hvor utrolig flink du er!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg