Mine topp 10 favorittfilmer

Jeg elsker film. Likevel skal det mye til for å fange oppmerksomheten min. Det må  være noe spesielt, noe som skaper en stemning eller beveger en følelse i meg på en måte jeg ikke har opplevd før. Noe som gjør at jeg elsker historien, skuespillerne, cinematografien, manuset. Det er nødt til å være noe særegent slik at jeg ikke bare “ser en film” men blir fortapt i en verden jeg blir fascinert over, bryr meg om og beundrer på en eller annen måte. Jeg har laget min topp 10 liste med filmer til dere, og jeg håper dere skriver dem ned i notatene deres og ser dem på rams de neste gangene dere skal se film, haha. Har lyst til å si at dere ikke kommer til å angre, og at dette er filmer alle  se, men det er vel noe annerledes og særegent i hver og en av oss som gjør at vi har forskjellig smak når det kommer til kunst og kultur. Jeg bare håper jeg klarer å dra noen av dere med inn i mine favorittdeler ved det.

Jeg skal prøve å gi en KORT anbefalelse av filmene og friste dere til å se dem.


En av mine kjerneinteresser, er som mange av dere vet, astronomi. Mystikken, de ubesvarte spørsmålene, alt vi ikke forstår, rått, villt. Universet er favoritttingen min med eksistensen. Så at denne ekstremt vel-lagde filmen hvor mange vitenskapelige hyposer tas i bruk, som tidsreising, sorte hull, ormhull osv. Null overaskelse at denne er på topp. At Christopher Nolan tar på seg en oppgave å lage en film med slikt tema. Jeg kunne ikke spurt om noe bedre.


Denne er vel heller ikke noe surprise. Drøy humor, drøye scener. Blod, vold, sex, smerte, lidenskap, humor og uventede hendelser rundt hvert hjørne. Ikke minst en fantastisk komposisjon som trimmer hjernen. Denne er priiiima. Virkelig helt på topp. Manuset er glimrende og skuespillerprestasjonene er uanstrengt spektakulære. Quentin Tarantinos livsverk spør du meg.


Oldie but goldie. Det er én scene i denne filmen som jeg begynner å grine ca. 10min i forveien av fordi jeg vet hva som kommer. Hjerteskjærende, med de absolutt vakreste ansiktene i hovedrollene. Stemningen er rett og slett idyllisk og min kjærlighet for denne filmen er veldig veldig sterk.


At Matt Damon og Ben Affleck skrev denne filmen sammen i så ung alder imponerte meg grenseløst. Dette er viiiirkelig kvalitet. Ufattelig rørende historie med tema og preg av psykologien. Bøyer meg i støvet.


Hååper jo at de fleste har sett denne. Den mest bittersøte filmen noensinne. Orginalt og kreativt, hele greien. Ingen i verden kunne hoppet inn i den rollen bedre enn Tom Hanks. Koselig men hjerteskjærende film. Mange legendariske sitater.


Denne tror jeg ikke så mange har sett, for jeg hadde i hvertfall aldri hørt om den før jeg helt tilfeldig kom over den på Netflix. Det et en film basert på fiksjonsboken til Carl Sagan, astronomi- og filosofiguuuud. Kunne giftet meg med han. Uansett, filmen er i samme stil og sjanger som Interstellar. Matthew Mconaughey er med her også. Tror jeg er forelsket i han, og når vi først snakker om han, sniker jeg inn en snikanbefaling av Dallas Buyers Club, med han i hovedrollen, hehe, den elsker jeg også.


Min favorittkjærlighetsfilm. Jake Gyllehnall, Heath Ledger og Michelle Williams i hovedrollene. Kunne egentlig giftet meg med alle tre. Noen av favorittskuespillerne mine samlet i verdens vakreste og tristeste kjærlighetseventyr om et homofilt par på 60-70-tallet. Finn frem lommetørklet og vis den gjerne til homofober. 


Også en av Quentin Tarantinos kunstverk. Igjen drøy humor, absolutt geniale replikker med orginale og sjokkerende scener. Forventet ikke noe annet av favorittreggisøren min, men man kan jo ikke unngå å bli overasket over hvor gode filmer det faktisk går an å lage heller.


Det er noe med stemningen i denne filmen, og det krypende foraktet du føler ovenfor karakteren til hovedpersonen Kevin Spacey. Å påta seg en rolle og spille så pervers og motbydelig er beundringsverdig herfra til månen. Se denne folkens. Ekstremt rar og spesiell og litt ekkel, men det er det som trengs.


Umulig å ikke bli fullstendig revet med av skuespillerne her. Perfekte for rollene sine. Margot Robbie? <3 Leonardo Dicaprio – han i hovedrollen er nesten en garantert kvalitetssikring av filmen. De 13 første filmene som kommer opp om du søker på Leonardo Dicaprio movies, absolutt elsker jeg. Og det er litt sykt å si. Jeg syns dette er en av hans beste da. Underholdende hvert eneste sekund, og selvom jeg ikke har mye til over for økonomi, så elsker jeg økonomi akkurat i denne filmen. Man blir jo fullstendig oppslukt og oppspilt av det sinnsyke luksuslivet som fremstilles.

Noen av disse filmene dere har en spesiell formening om? Eventuelt filmer dere har lyst å anbefale til meg basert på hva jeg liker?
 

9 kommentarer
    1. Har jo skjønt at du er veldig interessert i astronomi, men lurer på hvor mye du kan om relativitetsteori? Synes det er utrolig spennende, det får virkelig hjernen til å gå i spinn, og det tar sin tid å forstå det, men er veldig facinerende. Etter jeg lære om relativitetsteori fikk jeg en større forståelse for Interstellar, som jeg er helt enig i at er en kjempebra film. 🙂

    2. Anonym: Jaa, jeg tror både den generelle og spesielle relativitetsteorien er ganske lur å ha lest litt om på forhånd av Interstellar. Begge er så vanvittig fascinerende og sinnsyk når man forstår dem, elsker det

    3. Jeg legger aldri igjen kommentarer men nå måtte jeg bare. Vi har så utrolig lik smak i filmer, og derfor må jeg bare anbefale deg en spektakulært bra film! Michael Douglas i hovedrollen, mystikk og gode skuespillere. The game (1997), se den!

    4. Du burde se “space between us”. Handler om en gutt som er født på mars, noe NASA velger å holde hemmelig. Han får dra til jorda, men pågrunn av økt tyngdekraft tåler ikke kroppen hans å være der for lenge, han vil dø av påkjenningene

    5. Visste du at Heath Ledger og Michelle Williams var gift og har en datter sammen? Deres kjærlighetshistorie må være en av de mest hjerteskjærende jeg vet om…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg