Sannhet og demokrati

Nå hadde jeg tenkt til å dedikere dagen til eksamensøving, men det ble fort en treningsøkt, fjelltur med Malin, to blunder og en middag. (og et blogginnlegg mehe) Da jeg hadde tenkt til å begynne å øve, oppdaget jeg noen spørsmål i kommentarfeltet angående hifi-eksamen i morgen, og om hvordan jeg hadde tenkt til å forbrede meg. I morgen er det nemlig eksamen i historie og filosofi! Vi fikk vite temaet i dag, og det ble “sannhet og demokrati”. Absolutt ikke det beste temaet for meg. Det er altfor samfunnsfaglig og dagsaktuelt. Jeg leser så og si aldri nyheter og er altfor dårlig med å holde meg up to date på den fronten. Gammel historie og generell, abstrakt tenkning aka filosofi, er mitt felt. Men hva som foregår i dag derimot? Jeg vet ikke, det bare oppsluker meg ikke i like stor grad.

Det er jo et enormt tema, og om dette innlegget skulle blitt en ordentlig eksamenshjelp til i morgen, hadde det blitt milevis langt. Men liiiitt kan jeg vel svare på. Vi vet jo ikke hva oppgaven er enda, men jeg regner med det kanskje blir relevant å nevne hva et demokrati er, hva det trenger (stemmerett, ytringsfrihet, maktfordeling osv) og ulemper og fordeler med det. Samt hvordan det settes under press i dag via populistiske bevegelser og overflod av desinformerte nyheter på nettaviser og sosiale medier. Når det kommer til sannhet, er det nok lurt at vi skriver om bruk og misbruk av historien, typ unskyldninger og begrunnelser for jødeforfølgelse i Tyskland eller nasjonsbygging i Norge. Også hva som skal til for at noe er sant, kildekritikk, kildekriterier osv. Også kommer jeg sikkert til å snakke litt om retoriske knep fra politikere, taler og hvilken effekt ditt og datt har på samfunn. 

Processed with VSCO with f3 preset

Som dere ser, liiite filosofi og mye drøfting rundt samfunnproblemer. Jeg kommer til å lese de sidene i hifiboken jeg føler er relevant for temaet og se om jeg finner noen lure artikler på nett jeg kan lagre å ha med meg i morgen. Pluss det læreren har lagt på Itslearning. Alt som handler om demokrati, populisme, sannhet og løgner i media, og sikkert noen høyrevennlige artikler. 

Vet ikke om jeg har så mange andre lure tips til dere, dessverre. Jeg setter i gang med å lese de relevante sidene i boken nå, og oppretter meg et word-dokument med viktige ting jeg vil huske fra alt jeg leser i dag. Jeg tar med meg både oppgavearket, historie-, hifi-, og medieboken på eksamen i morgen. Så satser jeg på at oppgaven blir bra og at jeg får vist det jeg kan. Lykke til, til dere andre som kom opp i historie og filosofi! Og andre eksamensfag selvfølgelig <3 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg