Fra mentalsykehus til botanisk hage

For et par dager siden fikk jeg det plutselig for meg at jeg skulle pusse opp rommet mitt. Solfrid var på besøk en morgen og viste meg et nytt nattbord hun hadde kjøpt, og der var det gjort. Det gikk opp for meg, rommet mitt er en basic bitch. Det er kjedelig og har null personlighet. Det er hvitt som et sykehus og veggene er tommere enn hodet ditt etter du har lest siste Hunger Games-boken. Jeg trives jo på rommet mitt, men det er fordi det er mitt sted liksom. Ikke fordi det er noe spesielt fint. Og det er litt dumt, for omgivelser har mye mer å si for psyken til mennesker enn man tenker over. Omgivelser, interiør og eksteriør kan påvirke sinnstemningen i alle slags retninger. Det er en av grunnene til at jeg byttet skole for to år siden. Fra trange, mørke, gamle ganger til et stort, lyst, fargerikt og åpent bygg man blir mye lettere til sinns av. Det hadde all verden å si for trivsel og inspirasjon for meg. Søk opp fargepsykologi, så kan du lese om hvor mye farger i rommet du befinner deg i faktisk har å si for hvordan du føler deg.

Ops, dette var ikke meningen å bli et innlegg om menneske og psykologi, men nemlig at jeg holder på å pusse opp rommet mitt! (som noen kanskje har fått med seg på snap, Leandra86) Rommet mitt hadde jo et ganske bra utgangspunkt da, og jeg kunne gått for hvilken som helst stil. Nå har nye planter, møbler og dekor har forvandlet mitt tidligere mentalsykehus til en botanisk hage. Det har gått fra Vincent Van Goghs ekspresjonisme, til Claude Monets impresjonisme. At jeg ikke har gjort dette før?


Balto på luftetur og titter inn vinduet mitt. 

Jeg er ikke ferdig enda. Jeg skal få byttet ut den svære sofaen min med en gul stol og flytte litt rundt på de nåværende møblene. Jeg har et bilde i hodet mitt av hvordan det skal bli til slutt, og jeg gleeeder meg. Det dumme er at jeg ikke kan flytte sofaen ut før om en måned, så jeg får smøre meg med tolmodighet frem til da. Her er en liten forsmak i hvertfall.


Svart hylle og plante fra IKEA. Avokadoplanten var en gave fra søsteren min. Clapboard fra Flying Tiger Copenhagen.

Beholder litt av Van Gogh-stemningen likevel, og planter solsikker!!! Solsikker har alltid vært favorittblomstene mine. Syns ikke noen kan måle seg med dem, og jeg har lenge tenkt at jeg vil kjøpe meg en. Men det blir mye mer personlig og kjærlighetsfylt, tenkte jeg, hvis jeg planter mine egne! Jeg plantet dem for under en uke siden, og de har allerede begynt å spire. Dere kan tro jeg hoppet i taket da jeg oppdaget dem i morges <3 Skal holde dere oppdatert på babyene mine. 


Bilde fra Desenio, kaktus fra IKEA, solsikkefrø og tilbehør fra Mester Grønn.


Vase og falsk blomst fra Kremmerhuset. Buddha var en gave. Bilde fra Desenio.


Friske blomster fra hagen tok seg bra ut i denne saken fra Kremmerhuset.
 

4 kommentarer
    1. Hei! Nydelig rom du har, med mange fine små detaljer:) Hvor er den store buddha-statuen fra? Såå stilig!

    2. Kan du plis skrive et innlegg om dine tanker rundt temaet på Hifieksamen i år? Sannhet og demokrati, hvordan du tenker at dette kan få en god sammenheng, reelle filosofer å trekke inn, politikere som trump osv..?? hadde vært til stor hjelp <3

    3. hei, jeg ville bare si at dønn hver eneste gang jeg besøker bloggen din, blir jeg så sykt inspirert. Alt fra matrettene du viser til (prøvde forresten søtpotetfries og de var helt fantastiske, takk for at du introduserte dem for meg) til musikken du liker og de mer “dype” innleggene dine om samfunn og filosofi. Fortsett med det du driver med, du er en stor inspirasjon for meg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg