Jeg skal faste i Ramadan

 

Image and video hosting by TinyPic

Solbrillene finner dere her.

I kveld begynner ramadan. Ca. 1 milliarder muslimer over hele verden skal ikke spise etter soloppgang eller før solnedgang i en hel måned. Jeg syns det virker som en helsikkens prøve for viljestyrken, og har tenkt lenge at jeg har lyst til å prøve. Har noen muslimske venner, og spesielt én som har lært meg masse, og gitt meg tips og triks for hvordan faste under Ramadan. Wæææ, er dritnervøs men jeg MÅ prøve. De sier de første dagene er verst, så blir du vant til det. Men å ikke spise i løpet av en hel dag, det har jeg faktisk aldri gjort. Eller aldri behøvd å gjøre. Men tenk, mens de 1 milliarder menneskene faster i 1 måned, er det enda flere i verden som faster ufrivillig hver dag. Jeg tror jeg har godt av å kjenne hvordan det er. Det er også andre religiøse og spirituelle som faster av mange forskjellige årsaker; Indre spirituell renselse, test for vilje og utholdenhet, mindfulness og ikke minst for å erfare sultfølelsen hos fattige, som er en stor motivasjon for meg. I tillegg er det mange helsefremmende aspekter ved forskjellige typer fasting man kan lese om over alt på nettet. Nå skal det også sies at fasting skal brytes med en gang man kjenner at det går negativt ut over helsen. 

Det som blir litt utfordrende, er at Norge nesten er på sitt lyseste de kommende ukene. Solen går ned rundt halv elleve og står opp halv fem. Ikke så mange timer å spise på. Men nå har jeg søren meg skrevet det på bloggen, og da må jeg pinade klare i hvertfall én dag, haha. Jeg har siktet meg inn på en uke, men jeg har virkelig null peiling på hvor vanskelig det kan bli. Fy søren, jeg har ikke vært så nervøs for noe siden… vet ikke. Jeg er mer nervøs for ramadan enn eksamen liksom. Herregud, hva er det jeg begir meg ut på? Ønsk meg lykke til!

25 kommentarer

Siste innlegg