Svar om alt dere lurte på om russetiden!

Hvorfor har du blå russedress når du går studiespesialisering?
I dag er det ingen regler for hvilken farge du må ha på russedressen. Spiller ingen rolle om du går yrkesfag eller studiespes. Jeg valgte blå rett og slett fordi jeg syns det var litt finere. 

Er du på buss, van eller er du vandreruss?
Jeg var vandreruss, noe som passet perfekt for meg. Veldig chill.

Er det buss/vans på skolen din?
Vi hadde en del folk fra skolen som var med i busser med folk fra andre skoler. Så hadde vi én guttevan med bare gutter fra vår skole. Det var egentlig sykt herlig, for de var liksom alltid i nærheten, spilte musikk i friminuttene fra annlegget osv.

Hvorfor valgte du dress og ikke bukse?
Det var også bare smak og behag. Syns russedressene er finere. Eller, ingen av dem er jo “fin” men er jo kanskje litt praktisk med tanke på at du har mye større areal å feste bilder på.
Processed with VSCO with f1 preset

Hvordan har du fått til å ha på egne bilder?
Det var et HERK uten sidestykke. Kjøpte strykepapir på Clas Olson. Så la vi dem i printeren, fant noen bilder vi ville ha, la dem inn i word, skrev dem ut. Så kom de ut på arket fra printeren. Deretter legger du arket oppå russebuksen, legger et mellompapir over også stryker du. Leeeenge. Tok tid før de festet seg. Det var et dagsprosjekt å bli halvveis ferdig med én russedress. 

 Hvilke knuter har du gjort?
Dønn ingen. Syns vår skole var i elendig på russeknuter, i hvertfall i forhold til naboskolen U.Pihl som fant på sykt mye gøy. Har faktisk ikke sett russeknutelisten. Eneste var faktisk at jeg gikk med bøsse for krafttak mot kreft. Det er jo en slags russeknute.

Var klærne dyrt?
Jeg mener jeg betalte litt over 2000kr russedress, bokstaver med navnet mitt på, to pakker med strykeprodukter, russekort og to patcher.

Føler du deg alltid trygg på russefester/arrangementer?
Ja, egentlig men jeg er en veldig lite paranoid person. Var jo ikke alltid på arrangementene jeg kjente alle folkene selvfølgelig, men jeg ble aldri så full at noen kunne utnyttet meg osv. Jeg passet på at vi alltid gikk sammen når vi skulle tisse f.eks, og ikke alene. Så litt forhånsregler tok jeg så klart, for man vet jo aldri. Pluss at det er kjedelig å tisse alene 🙂

Hva blander du helst sprit med? (under 22%)
Har egentlig ingenting fast, for jeg drikker ikke sprit til vanlig. Men i russetiden har jeg blandet mest med solo, cola og appelsinjuice. Appelsinjuice er definitivt best å blande med typ kalinka eller vikingfjord. Da smaker du nesten ikke spritsmaken. Og med isbiter er det prima. 

Hvor har du kjøpt NASA-russ patchen?
Den er også fra Russedress.noProcessed with VSCO with f3 preset

Har du russeparkas?
Nei, det hadde jeg ikke. Hadde en parkas liggende jeg dønn bare fikk bruk for én gang. Det var stort sett vært fint vær og mildt. 

Kan du skrive litt om din opplevelse med nettstedet hvor du kjøpte russedressen din?
Jeg vil anbefale Russedress.no fremfor Russeservice.no rett og slett fordi nesten alle som sier de bestilte fra Russeservice, sa de angret fordi russedressene var  tydeligvis bedre og de utvider seg ikke. Jeg bestilte min fra Russedress og selve dressen var i fin, god kvalitet og den utvidet seg ikke i det hele tatt. Jeg ble anbefalt å gå ned en størrelse, noe jeg egentlig ikke burde gjort. Den satt tilsynelatende bra på, men jeg burde bestilte S istedenfor XS. XS ble akkurat litt for kort alle veier. Og den største ulempen var faktisk at den var for stram til at jeg kunne ligge foroverlent på pulten. På fest gikk det helt fint. Når det kom til selve “bestillingsopplevelsen”, fikk jeg alt og alt var som det skulle, men jeg ble litt forvirret da jeg fikk melding flere ganger om at jeg ikke hadde betalt, noe jeg hadde. Men da var det tydeligvis russekortene jeg hadde klart å ikke betale for på en eller annen måte. Så jeg måtte betale i to omganger etter en purring. Sinnsykt rart og irriterende. 

8 kommentarer
    1. Det er faktisk slik at vg2 yrkesfag er svart- og blåruss. Vg3 studie/idrett er rød. Så nei, det er bullshit at “det er slik i dag”. For det er faktisk uskrevne “regler”.

    2. Hvordan klarte du å bruke 2000-3000 kun på dressen og pynt til dressen når en dress ikke koster mer enn 800kr?
      + blåruss er nå som regel studiespes med økonomifag, svart er yrkesfag

    3. Etter min mening burde man gå i den fargen man vil, men til deg over:
      Det stemmer ikke at blå er yrkesfaglig. Yrkesfaglig skal i “teorien” ikke være russ i det hele tatt. De skal ha svart fordi de er “fake-russ”. I “gamle dager” var det kun de som var ferdige med treårig skole som fikk være russ. Blåruss er fargen til de som går økonomi-aktige fag, om jeg husker rett.
      Når det er sagt, syns jeg det er helt okei at yrkesfaglig er russ, og jeg personlig ser ikke på de som fake. Og for min del kan de også gå i hvilken fargen de vil 🙂

    4. hvorfor godtok du ikke kommentaren min om bruken din av ordet “dønn”? tok du deg så nær?:) var ikke vondt ment

    5. Ida: nei, det er noen kommentarer jeg glemmer å godkjenne, beklager! jeg vet det er heeelt sant at jeg bruker d for mye, og jeg skal prøve å lære d av meg hahah

    6. Var mange på mitt russekull som også slet med det der med å få purring på betaling fra russedress, og kjenner jeg blir meget irritert når jeg ser at de fortsatt holder på på denne måten. Det at du får purring betyr at de i senere tid av din bestilling har satt opp prisen på enkelte produkter, og du må dermed betale mellomlegget. Vi satt på screenshots av handlekurvene våre med de orginale prisene, så vi slapp heldigvis å betale mer, men sykt dårlig at de fortsatt gjør det slik! Lureri

    7. Anonym: Tradisjonelt sett hører fargene til linjer som du sier ja, de aller fleste russ tar likevel ikke hensyn til det i dag. De tar den fargen de syns er finest

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg