Det viktigste i russetiden (og ellers i livet)

Før russetiden er det tradisjon at russen i Bergen samles i Grieghallen for å høre på foredrag av politi, pårørne og mennesker som har vært utsatt for ulykker. Det fortelles ubegripelige historier og vises utrolig sterke bilder. En veldig viktig wake up call for kommende russ, men også hvem som helst andre egentlig. Det skremmer meg ofte hvor ekstremt risikabelt det er å sette seg bak rattet eller som passasjer i bil for eksempel, noe som ble snakket mye om i Grieghallen. Å kjøre bil er et spill på liv og død, og det kan forandre livet ditt fullstendig i løpet av et sekund.

Jeg har et hat-elsk forhold til bil. Ja det er superpraktisk og kan være deilig å kjøre og høre på musikk og bare suse avgårde en fin sommerdag. Men for min del, er det alltid en liiten uggen følelse i magen når jeg sitter meg i en bil. Både fordi jeg får dårlig samvittighet ovenfor miljøet, men også fordi jeg er litt redd for at jeg skal være med i en ulykke. En ting som er bokstavelig dødsviktig, er å gi beskjed hvis du sitter på med noen som kjører stygt eller for fort. Jeg har gjort det tidligere, og jeg takker meg selv for det hver gang. Det viser modenhet, respekt og selvsikkerhet ved at du tør å være den ene. Den ene som bryr seg, og kanskje til og med har reddet livene til de rundt seg.

Processed with VSCO with f3 preset

Det er utrolig viktig for meg å passe på min egen og andres fysiske (og psykiske) helse, spesielt i risikable situasjoner som trafikken eller russetiden. Skjer det noe dumt med noen, går det ut over meg selv og alle rundt vedkommende. Så vær så snill, gi beskjed, pass på deg selv og pass på de rundt deg. Det går an å ha det dritgøy uten å utsette seg selv for farlige situasjoner. Som en mann i rullestol, lam fra livet og ned, sa i foredraget sitt: “Det er vanskelig å lære av andre sine feil.” Det gikk inn på meg. Dessverre er det så veldig sant, men jeg håper i hvertfall dette innlegget hjelper litt på. 

Stå ved dine meninger, og la dem være så sterke at de holder selv når/om du er påvirket. Personlig føler jeg meg heldigvis relativt trygg fordi jeg har bevist for meg selv gang på gang den siste tiden at jeg tar fornuftige valg selv i fylla. Ja, jeg kan snuble, le og si kleine og cringy ting, men jeg vet likevel at jeg hadde blånektet på å sette meg inn i bilen til en som var ruspåvirket, og gitt beskjed om jeg hadde sittet bak rattet og noen hadde spilt for høy musikk til at jeg kunne konsentrere meg ordentlig. Eller noe så enkelt som å ikke rote/flørte med noen som jeg vet har dame, og gi klar beskjed om andre ting jeg ikke syns er greit fordi det kan gå utover andre negativt. Slike ting har bare blitt som second nature for meg, selv i påvirket tilstand, noe som føles veldig godt og trygt.

Jeg tror det er dritviktig å kjenne seg selv og ha den kontrollen og den selvsikkerheten til å tørre å handle og ta lure valg. Det kan forhindre ekstremt mange uheldige situasjoner, slik at du kan leve et så lykkelig liv som overhode mulig. Og det vil jeg at dere også skal gjøre, så derfor måtte jeg bare dele disse tankene i et blogginnlegg. Så kan jeg bare håpe at det vil hjelpe i hvertfall noen. Jeg syns de i Grieghallen gjorde en veldig god jobb med det, men det er viktig at man ikke glemmer det nå midt oppi all russefeiringen, og at alle dere andre som er ikke er russ også kan få en liten påminnelse om hvor skjørt livet er. Det er så lett for å ta for gitt det å være frisk, velfungerende eller i det hele tatt å leve. Vær ydmyk og takknemmlig og ikke glem det som er grunnleggende viktig i livet. Vis at du er en sterk person og ta kontroll over deg selv og risikable situasjoner.

1 kommentar
    1. Viktig tema du tar opp Leandra! Stå på videre, du er en klok jente. Ønsker deg alt godt i russetiden og på de siste eksamenene <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg